Initiation to teaching at the initial formation: some pibid mathematics/ufsm experiences (2014-2018)
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e82560Abstract
The objective of this article is to analyze impressions revealed by scholarship holders from Pibid Mathematics/UFSM about experiences of initiation to teaching. Therefore, this research follows a qualitative approach, in which data production is guided by the technique of content analysis. the analysis corpus consists of a questionnaire answered by 18 graduates of the Mathematics Course/UFSM who participated in Pibid, in addition to Didactic Projects, scientific publications and annual reports of Pibid Mathematics/UFSM (2014-2018). Such projects are considered as a key element and point to indications of an initiation to teaching theoretically based on the notion of teaching practice. Through the identification of three axes: collaborative work, planning and investigation, eight categories were composed: concepts of school mathematics; teaching process in the classroom with an emphasis on the elaboration, valorization and readjustment of plans, on permanent contact with academic productions, on the use of didactic resources and on the recognition of teaching methodologies, in particular, the principles of mathematical investigation; student math learning; insertion in the school environment; collaborative work based on mutual support; reflection on practice; professional autonomy; and Investigation about practice. The categories allowed composing results in relation to three fields, namely: Mathematics, Teaching of Mathematics and Disruptions in professional culture. Among the conclusions, it is highlighted that the initiation to teaching was mainly guided by the perspective of collaborative work and Investigation about practice. In addition, it is observed that the insertion in the school environment subsidized and promoted the initiation to research and academic production.
References
Boavida, A. M., & Ponte, J. P. (2002). Investigação colaborativa: potencialidades e problemas. In: GTI (Org.). Reflectir e investigar sobre a prática profissional (p. 43-55) Lisboa: APM.
Bicudo, M. A. V. (2012) Pesquisa em Educação Matemática: a prevalência da abordagem qualitativa. R. B. E. C. T., v. 5(2), 15-26.
Brasil. Portaria nº 096, de 24 de julho de 2013. (2013). Regulamento do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. Brasília, DF. Recuperado de https://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/Portaria_096_18jul13_AprovaRegulamentoPIBID.pdf
Chapman, O. (2013) Mathematics teachers’ learning through inquiry. Sisyphus journal of education, v. 1, 122-150.
Ferreira, I. F., & Mariani, R. C. P. (2019). Algumas experiências vivenciadas no PIBID Matemática/UFSM sob o ponto de vista do desenvolvimento profissional. In: Lopes, A. R. L. V.; Fajardo, R. (Org.). Formação inicial de professores que ensinam Matemática no contexto de interação entre a escola de Educação Básica e Universidade. (pp. 73-92).Curitiba: Editora CRV.
Gatti, B. A. (2013/2014). A formação inicial de professores para a Educação Básica: as licenciaturas. Revista USP, n. 100, 33-46.
Giacomelli, C P., et al. (2014). Pibid Matemática/UFSM e o desenvolvimento profissional por meio do trabalho colaborativo. In: Anais do IV EIEMAT e II Encontro Nacional Pibid Matemática. (pp. 1-10). Santa Maria/RS. Recuperado de
http://w3.ufsm.br/ceem/eiemat/Anais/arquivos/ed_4/RE/RE_Giacomelli_Camila.pdf.
Konzen, T. E., Lazzaretti, R., Mariani, R. C. P., & Ferreira, I. F. (2016). A investigação Matemática nas ações do Pibid Matemática no biênio 2014-2015. In: Anais do V EIEMAT e III Encontro Nacional Pibid Matemática. (pp. 531-539). Santa Maria/RS. Recuperado de
http://w3.ufsm.br/ceem/eiemat/Anais/arquivos/ed_5/Anais_RE_2016.pdf.
Menezes, L., & Ponte, J. P. (2006). Da reflexão à investigação: percursos de desenvolvimento profissional de professores do 1º ciclo na área de Matemática. Quadrante, v. 15, (1-2), 3-32.
Ponte, J. P. (1994). O desenvolvimento profissional do professor de matemática. Educação e Matemática, n. 31, 9-12.
Ponte, J. P., Januário, C., Ferreira, I. C., & Cruz I. (2000). Por uma formação inicial de professores de qualidade. Documento de um grupo de trabalho do CRUP – Conselho de Reitores das Universidades Portuguesas.
Ponte, J. P. (2001). Investigating in mathematics and in learning to teach mathematics. In: Lin, F. L. & Cooney, T. J. (Eds.). Making sense of mathematics teacher education. (pp. 1-20). Dordrecht: Kluwer.
Ponte, J. P. (2004). Investigar a nossa própria prática: Uma estratégia de formação e de construção do conhecimento profissional. In: Castro, E. & Torres, E. (Eds.). Investigación en Educación Matemática. (pp. 61-84). Coruña: Universidad da Coruña.
Ponte, J. P. (2005). A formação do professor de Matemática: passado, presente e futuro. In Anais do Encontro internacional em homenagem a Paulo Abrantes, (pp. 267-284). Lisboa: APM, FCUL & CIEFCUL. Recuperado de https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/3169/1/05-Ponte%20%28Conf%20P-Abrantes%29.pdf
Ponte, J. P. (2012). Estudiando el conocimiento y el desarrollo profesional del profesorado de matemáticas. In: Planas, N. (Ed.). Teoría, crítica y prática de la Educación Matemática. (pp. 83-98). Barcelona: Graó.
Ponte, J. P., Brocardo, J. & Oliveira, H. (2003). Investigações matemáticas na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica Editora.
Ponte, J. P., & Chapman, O. (2006). Mathematics teachers' knowledge and practices. In A. Gutierrez, & P. Boero. (Eds.), Handbook of research on the psychology of mathematics education: Past, present and future. (pp. 461-494). Rotterdam: Sense Publisher.
Ponte, J. P., & Chapman, O. (2008). Preservice mathematics teachers' knowledge and development. In: English L. (Ed.), Handbook of International Research in Mathematics Education, 2 ed. (pp. 225-263). New York: Routledge.
Ponte, J. P., Quaresma, M. A. F., & Branco, N. (2012). Práticas profissionais dos professores de Matemática. Avances de Investigación en Educación Matemática, n. 1, 65-86.
Quaresma, M. A. F. (2018). O estudo de aula como processo de desenvolvimento profissional de professores de Matemática: duas experiências no ensino básico (Tese de Doutorado em Educação). Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal.
Reisdoerfer, C., Kiefer, J. G., Hartmann, A. L. B., Ferreira I. F., & Mariani, R. C. P. (2018). A investigação matemática nas ações do Pibid Matemática UFSM em 2017. In: Anais do VI EIEMAT e IV Encontro Nacional Pibid Matemática. (pp. 82-90). Santa Maria/RS.
Recuperado de http://w3.ufsm.br/ceem/eiemat/Anais/arquivos/ed_6/Anais_RE_2018.pdf.
Richit, A., & Tomkelski, M. L. (2020). Secondary school Mathematics teachers’ professional learning in a lesson study. Acta Scientiae, V. 22(3), 2-27.
Souza, R. L. (2014). Formação contínua em matemática para professores dos anos iniciais no Brasil e em Portugal: caminhos para o desenvolvimento do conhecimento e da prática letiva (Tese de Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade de São Paulo, São Paulo/SP.
Viero, V. L. (2021). Curso de Matemática Licenciatura/UFSM no período 2014 – 2019: uma análise a partir da perspectiva do desenvolvimento profissional no âmbito do Pibid. (Dissertação de Mestrado em Educação Matemática). Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria/RS.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).