Pedagogical Workshops Related To The Thematic Units Of Mathematics And To Experiences In Teaching Training And Practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e82585

Abstract

This article aims to analyze the contributions of pedagogical workshops in the continuing education in mathematics and in the pedagogical practice of a group of teachers participating in the education project entitled "The teaching and learning of mathematics in the continuing education of early grade teachers", during the first and second semesters of 2019, in the municipality of xxxx, xxxx. For the production of data, photographs and reflective questionnaires of the moments experienced in the pedagogical workshops on the thematic units “Numbers, Algebra, Geometry, Quantities and Measures, Probability and Statistics” in the early years in the Common National Curriculum Base (BNCC) were used. Pedagogical workshops as theoretical-methodological strategies experienced in formative meetings and in mathematics classes of the participating group, contributed to new learning in relation to the study and pedagogical practice of thematic units in the teaching-learning processes of mathematical content, in a playful way, pleasurable and problematic. These provided richer and more motivating lessons, which teachers revealed that their students could perceive mathematics as “something simpler” and easy to understand.

 

Author Biographies

Sandra Alves de Oliveira, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil. Mestra em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, São Paulo, Brasil. Docente na Universidade do Estado da Bahia (UNEB) – Campus XII, Guanambi, Bahia, Brasil. Docente no Colégio Municipal Aurelino José de Oliveira, Candiba, Bahia, Brasil. Integra os grupos de pesquisa: NEPE/Campus XII/UNEB, GEM/UFSCar, GREPEM/UFJF.

Pamella Leite de Magalhães , Instituto Pedagógico de Minas Gerais (IPEMIG)

Graduada em História pela Faculdade de Ciências Humanas do Vale do Piranga (FAVAP). Pós-graduação em Gestão Escolar pela Universidade Federal de Viçosa (UFV) e em Supervisão e Inspeção Escolar pelo Instituto Pedagógico de Minas Gerais (IPEMIG). Chefe de Departamento de Ensino Fundamental I - Secretaria Municipal de Educação (SEMED), Ponte Nova, Minas Gerais, Brasil.

Jane Maria Braga Silva , Universidade Federal de Juiz de Fora

Mestra e Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil. Professora e Coordenadora Pedagógica na rede municipal de ensino de Juiz de Fora. Integra o Grupo de Pesquisa: GREPEM/UFJF.

Reginaldo Fernando Carneiro , Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, São Paulo, Brasil. Docente na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Juiz de Fora.

 

 

References

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Published

2021-10-26

Issue

Section

Artigos