Pedagogical Workshops Related To The Thematic Units Of Mathematics And To Experiences In Teaching Training And Practice
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e82585Abstract
This article aims to analyze the contributions of pedagogical workshops in the continuing education in mathematics and in the pedagogical practice of a group of teachers participating in the education project entitled "The teaching and learning of mathematics in the continuing education of early grade teachers", during the first and second semesters of 2019, in the municipality of xxxx, xxxx. For the production of data, photographs and reflective questionnaires of the moments experienced in the pedagogical workshops on the thematic units “Numbers, Algebra, Geometry, Quantities and Measures, Probability and Statistics” in the early years in the Common National Curriculum Base (BNCC) were used. Pedagogical workshops as theoretical-methodological strategies experienced in formative meetings and in mathematics classes of the participating group, contributed to new learning in relation to the study and pedagogical practice of thematic units in the teaching-learning processes of mathematical content, in a playful way, pleasurable and problematic. These provided richer and more motivating lessons, which teachers revealed that their students could perceive mathematics as “something simpler” and easy to understand.
References
Anastasiou, L. G. C., & Alves, L. P. (2015). Estratégias de ensinagem. In L. G. C. Anastasiou, & L. P. Alves (Org.), Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. (pp. 67-100). Joinville, SC: Editora Univille.
Bigode, A. J. L. (2019). Base, que base? O caso da matemática. In F. Cássio, & R. Catelli Júnior (Org.), Educação é a base?: 23 educadores discutem a BNCC. (pp. 123-143). São Paulo: Ação Educativa.
Boavida, A. M., & Ponte, J. P. (2002). Investigação colaborativa: potencialidades e problemas. In GTI (Org.), Reflectir e investigar sobre a prática profissional. (pp. 43-55). Lisboa: APM.
Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1994). Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Tradução de Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Portugal: Porto Editora.
Brasil. (1997). Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática – 1º e 2º ciclos. Brasília: MEC/SEF.
Brasil. (2017). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB.
Camargo, D., &; Lara, V. A. (2020). As oficinas pedagógicas como espaço de formação de professores: experiências na disciplina de Estágio Curricular Supervisionado. Revista Humanidades e Inovação, v. 7(3), 372-382. Recuperado em 18 de março, 2021, de https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/issue/view/66.
Candau, V. M. (2020). Didática novamente em questão: fazeres-saberes pedagógicos em diálogos, insurgências e políticas. In V. M. Candau, G. B. Cruz, & C. Fernandes (Org.), Didática e fazeres-saberes pedagógicos: diálogos, insurgências e políticas. (pp. 33-47).
Petrópolis, RJ: Vozes.
Clandinin, D. J., & Connelly, F. M. (2015). Pesquisa narrativa: experiência e história na pesquisa qualitativa (2a ed. rev.). Tradução do Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores (GPNEP) ILEEL/UFU. Uberlândia: EDUFU.
Dias, M. M. S., Nunes, C. P., &; Crusoé, N. M. C. (2014). A ludicidade como componente curricular na formação de professores. In C. P. Nunes, & H. P. Fagundes (Org.), Formação de professores: questões contemporâneas. (pp.19-35). Curitiba: CRV.
Fiorentini, D., Lorenzato, S. (2006). Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas, SP: Autores Associados.
Fiorentini, D. (2006). Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In M. C. Borba, & J. L. Araújo (Org.), Pesquisa qualitativa em educação matemática (pp. 49-78). Belo Horizonte: Autêntica.
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa (18a ed.). São Paulo: Paz e Terra.
Freire, P. (2001). À sombra desta mangueira (4a ed.). São Paulo: Olho d’Água.
Grando, R. C. (2004). O jogo e a matemática no contexto da sala de aula. São Paulo: Paulus.
Josso, M.-C. (2004). Experiências de vida e formação. Tradução de José Cláudio e Júlia Ferreira. São Paulo: Cortez.
Larrosa, J. (2002, janeiro/abril). Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Tradução de João Wanderley Geraldi. Revista Brasileira de Educação, (19), 20-28. doi: 10.1590/S1413-24782002000100003. Recuperado em 19 de julho, 2019, de https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf.
Nacarato, A. M., Mengali, B. L. S., &; Passos, C. L. B. (2009). A matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. Belo Horizonte: Autêntica.
Nóvoa, A. (2017, outubro/dezembro). Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, 47(166), 1106-1133. doi: 10.1590/198053144843. Recuperado em 13 de junho, 2019, de https://www.scielo.br/pdf/cp/v47n166/1980-5314-cp-47-166-1106.pdf.
Oliveira, S. A. (2018, julho/dezembro). Vamos brincar, jogar e criar com prazer nas aulas de matemática no curso de Pedagogia! Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática, 2(2), 82-96. doi: 10.34019/2594-4673.2018.v2.27378. Recuperado em 22 de março, 2019, de https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27378
Oliveira, S. A., Rezende, D. P. L., Garcia-Reis, A. R., & Carneiro, R. F. (2021). Vivências de professoras dos anos iniciais no trabalho com a resolução de problemas em uma formação continuada. Educação Matemática Debate, 5(11), 1-27. doi: 10.46551/emd.e202102. Recuperado em 5 de janeiro, 2021, de https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2814
Passos, C. L. B., &; Nacarato, A. M. (2018). Trajetória e perspectivas para o ensino de matemática nos anos iniciais. Estudos Avançados, 32(94), 119-135. doi: 10.1590/s0103-40142018.3294.0010. Recuperado em 29 de outubro, 2020, de https://www.scielo.br/pdf/ea/v32n94/0103-4014-ea-32-94-00119.pdf.
Roldão, M. C. (2009). Estratégias de ensino: o saber e o agir do professor. Vila Nova de Gaia: Fundação Manuel Leão.
Tardif, M. (2010). Saberes docentes e formação profissional (10a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).