Special education and Libras in undergraduate mathematics courses: professional knowledge for inclusive teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e82667

Abstract

The Libras subject (Brazilian Sign Language) has been mandatory since 2005 in all Undergraduate and Speech–language pathology courses throughout Brazil. This text presents the results of a documentary research of the Pedagogical Projects of Undergraduate Mathematics Courses in the State of Paraná, based on the following question: what influences on professional knowledge and for an inclusive teaching performance are enabled by the Libras subject? For data collection, we analyzed the Pedagogical Projects and the syllabuses of the Libras subject and subjects that have inclusive education as a focus. The analysis of the syllabuses of the Libras subject aimed to identify to what extent, beyond the linguistic aspects, this subject contributes to an inclusive education. As a conclusion, the Libras subject is the only one in the scope of Inclusive Education present in curricula of mandatory nature guaranteed by legislation. It was also observed that, in addition to linguistic aspects of it, historical, political and cultural aspects of deaf education are addressed. From the results presented in the analysis, one can highlight the theoretical aspects that contribute to a better understanding of the historical, political and cultural context of this language and, among the linguistic aspects, the grammar value of the non-manual components, that is, the body/facial expressions, which favor the non-verbal communication between teachers and students, contributing to the performance of the teacher in inclusive or common
classroom.

 

 

 

 

Author Biography

Djerly Simonetti, Rede pública de Ensino de Santa Catarina

Professora de Rede pública de Ensino de Santa Catarina

 

References

Barros, D. D. (2017). Formação inicial de professores de matemática na perspectiva da educação inclusiva: contribuições da disciplina de Libras. (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro.

Beyer, H. O. (2006) A EDUCAÇÃO INCLUSIVA: ressignificando conceitos e práticas da educação especial. Inclusão – Revista da Educação Especial, v. 1 (2), 8–12.

Borges, F. A., Nogueira, C. M. I. (2016). O ensino e a aprendizagem de Matemática surdos inclusos: o que dizem os intérpretes de Libras? Educação Matemática em Revista, v.2, n.17, 121-134.

Borges, F. A., Cyrino, M. C. C. T. & Nogueira, C. M. I. (2020). A formação do futuro professor de Matemática para a atuação com estudantes com deficiência: uma análise a partir de projetos pedagógicos de cursos. Boletim GEPEM, (76), 134-155.

Brasil. (2005). Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Brasília, DF. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-

/2005/Decreto/D5626.htm

Brasil. (2008). Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: Ministério da Educação e Cultura. Recuperado de

http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf

Brasil. (2015). Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm

Carvalho, R. E. (2005) Educação Inclusiva: do que estamos falando?. Revista Educação Especial. Recuperado de https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/4395/2569

Costa, M. C. S. (2013) EDUCAÇÃO INCLUSIVA E PRÁTICA DOCENTE: tenho um aluno surdo em minha sala. E agora? (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do

Ceará, Fortaleza.

Farsani, D. (2014). Making Multi-Modal Mathematical Meaning In Multilingual Classrooms. (Tese de Doutorado em Filosofia, Escola de Educação, Colégio de Ciências Sociais, Universidade de Birmingham). https://etheses.bham.ac.uk/id/eprint/5752/1/Farsani15PhD.pdf

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projeto de pesquisa. São Paulo: Atlas. Knapp, M. L. & Hall, J. A. (1999). Comunicação não-verbal na interação humana. São

Paulo: JSN Editora.

Mantoan, M. T. E. (2003). Inclusão escolar. O que é? Por quê? Como fazer?. São Paulo: Moderna.

Mantoan, M. T. E. (2017). Inclusão, diferença e deficiência: sentidos, deslocamentos, proposições. Inclusão Social, v. 10(2), 37-46. Recuperado de http://revista.ibict.br/inclusao/article/view/4030

Nogueira, C. M. I. (2017). Educação Especial na escola que atende às diversidades: e o ensino de Matemática? In: ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO

MATEMÁTICA, 14. Anais [...]. Cascavel.

Rodrigues, D. & Rodrigues, L. L (2011). Formação de Professores e Inclusão: como se reformam os reformadores?. Educar em Revista. Curitiba, Brasil. Recuperado de https://doi.org/10.1590/S0104-40602011000300004

Sacristán, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000. Souza, R. de A. (2017). A implantação de LIBRAS nas licenciaturas: Desmistificando Conceitos. Revista Educação, Artes e Inclusão, 1(3), 73-98. Recuperado de https://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/9245

Valente, W. R., Bertini, L. de F. & Morais, R. dos S. (2017). Novos aportes teóricometodológicos sobre os saberes profissionais na formação de professores que ensinam Matemática. Acta Scientiae, 19(2), 224-235. http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/viewFile/2816/2299

Published

2021-10-26

Issue

Section

Artigos