The Three Mathematics Worlds in the education of teachers that teach Mathematics: the calculation of the area limited by regular polygonal regions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2021.e82694

Abstract

This article aims to discuss the study of the Three Worlds of Mathematics (Embodied, Symbolic and Formal) by David Tall, in the process of initial or continuing education of teachers who teach Mathematics. It emerges as a broad, articulate and dynamic theoretical framework that outlines mathematical knowledge developing in the long term through human actions (teachers and students) in mathematical objects. Embrace three mathematical forms (practical, theoretical and formal) of conducting mathematical thinking in the course of teaching and learning processes in Mathematics are included, which are interrelated with three ways of mathematically abstracting (structural, operational and formal). A hypothetical situation is discussed with the calculation of the area of ??regions bounded by regular polygons as a function of the radius of the circumference that circumscribes it and based on the area of ??the region of any triangle, from the sine value of one of its angles internal. This is a bibliographic research. At the end, the discussions for the calculation of the area of ??the region limited by a circle are extended.

Author Biography

Angela Marta Pereira das Dores Savioli, Universidade Estadual de Londrina

Bacharelado em Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1990), mestrado em Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (1993) e doutorado em Matemática pela Universidade de São Paulo (2000). Professora associada da Universidade Estadual de Londrina, com experiência na área de Matemática, ênfase em Álgebra Não Comutativa, e em Educação Matemática, com ênfase em Ensino Superior e Pensamento Matemático. É docente do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da UEL - PECEM, coordenadora do GT04 - Ensino Superior da SBEM e coordenadora do GEPPMat - Grupo de Estudo e Pesquisa do Pensamento Matemático - UEL.

References

Bisognin, E., Bisognin, V. & Leivas, J. C. P. (2016). Aprendizagem de sequências numéricas: pesquisa sobre dificuldades de licenciandos em Matemática. Zetetiké, 24(3), 361-377. doi: https://doi.org/10.20396/zet.v24i3.8648090

Bueno, R. W. S. & Viali, L. (2019). O Cálculo e os Três Mundos da Matemática: um estado do conhecimento. DYNAMIS, 25(2), 39-55. doi: http://dx.doi.org/10.7867/1982-4866.2019v25n2p39-55

Flôres, M. V. (2020). Construção dos números racionais na licenciatura: um estudo desenvolvido à luz dos Três Mundos da Matemática (Tese de Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) Universidade Franciscana, Santa Maria.

Lima, R. N. (2019). Dispositivos móveis em sala de aula: uma jornada pelos Três Mundos da Matemática. REVEMAT, 14(1), 1-21. doi: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e59790

Martelozo, D. P. S. (2019). Interações entre cognição e afetividade na aprendizagem da Matemática (Tese de Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) Universidade Estadual de Londrina, Londrina.

Moise, E. E. & Downs, F. L. (1971). Geometria moderna. Edgard Blücher, São Paulo.

Polegatti, G. A. (2020). Jornadas pelos Três Mundos da Matemática sob perspectiva do Programa Etnomatemática na Licenciatura Intercultural Indígena (Tese de Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) Universidade Estadual de Londrina, Londrina.

Schastai, M. B. (2017). Tall e Educação Matemática Realística: algumas aproximações (Tese de Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) Universidade Estadual de Londrina, Londrina.

Soares, G. O. & Cury, H. N. (2017). O conteúdo de limite em cursos de Licenciatura em Matemática: uma pesquisa à luz dos Três Mundos da Matemática. ReBECEM, 1(1), 64-83. doi: https://doi.org/10.33238/ReBECEM.2017.v.1.n.1.18557

Tall, D. O. (2007). Embodiment, Symbolism and Formalism in Undergraduate Mathematics Education. In Proceedings 10th Conference of the Special Interest Group of the Mathematical Association of America on Research in Undergraduate Mathematics Education. (pp. 1-18). San Diego, Califórnia, USA. Recuperado de http://homepages.warwick.ac.uk/staff/David.Tall//pdfs/dot2007b-rume-keynote.pdf

Tall, D. O. (2008). The Transition to Formal Thinking in Mathematics. Mathematics Education Research Journal, p. 1-18. Recuperado de http://homepages.warwick.ac.uk/staff/David.Tall/pdfs/dot2008e-merj-3worlds.pdf

Tall, D. O. (2013). How Humans Learn to Think Mathematically: Exploring the three worlds of mathematics. Cambridge: Cambridge University Press.

Tall, D. O. (2019). Complementing supportive and problematic aspects of mathematics to resolve transgressions in long-term sense making. In Proceedings Fourth Interdisciplinary Scientific Conference on Mathematical Transgressions, Cracow, Poland: Institute of Mathematics of the Pedagogical University of Cracow. (pp. 1-27). Recuperado de http://homepages.warwick.ac.uk/staff/David.Tall/pdfs/dot2019a-transgressions-krakow.pdf

Tall, D. O. (2020). Making Sense of Mathematical Thinking over the Long Term: The Framework of Three Worlds of Mathematics and New Developments. In D. O. Tall, & I. Witzke, (Eds.), MINTUS: Beiträge zur mathematischen, naturwissenschaftlichen und technischen Bildung. (pp. 1-26). Wiesbaden: Springer. Recuperado de http://homepages.warwick.ac.uk/staff/David.Tall/pdfs/dot2020a-3worlds-extension.pdf

Visintainer, M. (2019). Significados de Cônicas à luz dos Três Mundos da Matemática. (Tese de Doutorado em Educação Matemática) Universidade Anhanguera de São Paulo, São Paulo.

Published

2021-10-27

Issue

Section

Artigos