Working On The Formulation Of Problems In The Initial Form/Action Of The Mathematics Teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e83905

Abstract

This study aims to propose the articulation between theory and practice through the problem posing in the initial training of the future Mathematics teacher. Therefore, this text presents discussions about a problem that can be of any college student, guided by the question: how does the student deal with the economic factors and time for lunch without prejudice to their routine at the university? Firstly, it was conceived during an activity of the Integrated Project of Educational Practice, linked to the discipline of Teaching Mathematics through Problems, later, it was reviewed and expanded. This growing is expanded with theoretical contributions from Mathematics Education, with authors who work with Problem Solving and Problem Posing. We used the case study as a methodology. As a result, it was pointed out the need for reflection-action-reflection in the initial form/action of the future Mathematics teacher and for the paradigms break of the college student, who is used to solving problems, often in an automated way, and not to formulate them. It is hoped that this work can contribute to the training of future Mathematics teachers, as well as teachers who teach in higher education, in curricular components that seek to link theory and everyday practice, and with teachers who teach Mathematics in the basic education.

Author Biography

Douglas Marin, Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - Unesp

Graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade de São Paulo (1999), Mestre (2009) e Doutor (2019) pelo Programa de Pós-graduação em Educação Matemática da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp), campus de Rio Claro. É professor adjunto da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), onde atua na Faculdade de Matemática. É membro do Grupo de Pesquisa História Oral e Educação Matemática - Ghoem, da Unesp; e, do Grupo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Matemática e Atividade Pedagógica (GEPEMAPe), da UFU. Tem experiência docente nas áreas de Educação, com ênfase em Educação Matemática. Como pesquisador, tem trabalhado em temáticas do campo da história da educação matemática, ensino e aprendizagem da matemática, tecnologia de informação e comunicação, ensino superior e formação de professores de matemática.

References

Abbagnano, N. (2000). Dicionário de Filosofia. São Paulo: Martins Fontes.

Alexandre, M. L. (2014). Processo de autonomia na formulação de problemas de matemática: uma perspectiva de formação inicial de professores. (Dissertação de Mestrado em Ciências Humanas). Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia. Recuperado de: https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.239 s

Allevato, N. S. G. & Onuchic, L. R. (2014). Ensino-aprendizagem-avaliação de Matemática: por que através da resolução de problemas. In: L. R. Onuchic, N. S. G. Allevato, F. C. H. Noguti & A. M. J. Justulin. (Org.). Resolução de Problemas: teoria e prática. (pp. 35-52). Jundiaí: Paco Editorial.

Branca, N. A. (1997). Resolução de problemas como meta, processos e habilidade básica. In: S. Krulik & R. E. Reys. A resolução de problemas na matemática escolar. (pp. 5-11). São Paulo: Atual.

BRASIL. (1997). Secretária Educação Fundamental. Parâmetros Nacionais de Matemática. Brasília (DF): MEC/SEF. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro03.pdf.

BRASIL. (2002). Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica. Brasília (DF): CNE. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf

BRASIL. (2017). Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília (DF): MEC. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/

Chica, C. H. R. (2001). Por que formular problemas? In: K. S. SMOLE & M. I. DINIZ. Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender matemática. (pp.151-173). Porto Alegre: Artmed.

Dante, L. R. (2009). Formulação e resolução de problemas de matemática: teoria e prática. São Paulo: Ática.

Goldenberg, M. (2007). A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. Rio de Janeiro: Record.

Ludke, M. & Marli, E. D. A. (1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU.

Miarka, R. & Bicudo, M. A. V. (2010). Formatação do Professor de Matemática e suas Concepções de Mundo e de Conhecimento. Ciência & Educação. Recuperado de https://www.scielo.br/j/ciedu/a/VK9RMLDVfLkV4hmJs43CxfP/?lang=pt

Onuchic, L. de La R. & Allevato, N. S. G. (2011). Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema. Recuperado de https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/5739

Polya, G. (1978). A arte de resolver problemas. Rio de Janeiro: Interciência.

UFU - Universidade Federal de Uberlândia. Campus Santa Mônica. (2011). Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Matemática. Uberlândia: FAMAT. Recuperado de http://www.famat.ufu.br/graduacao/matematica/projeto-pedagogico

Published

2022-03-30

Issue

Section

Relatos de Experiências