Elements of the practice of a community of teachers in the exploration of tasks involving algebric thinking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e84188

Abstract

The aim of this article is to analyze elements of the practice of a community of teachers who teach Mathematics in the early years of elementary school, in a context of continuing education, in order to discuss their contribution to the promotion of professional learning related to algebraic thinking. This is a qualitative, interpretive-interventionist study of the actions of this group, triggered by the resolution and exploration of tasks that mobilize algebraic thinking. The dynamics assumed by the group and the involvement of the participants show the characteristics of a Community of Practice - CoP. The elements of the practice of this CoP that were potential for the teachers' learning are associated with negotiation of meanings, undertakings and communication. The results suggest that training spaces in the context of study groups from the perspective of CoPs provide promising moments for the development of professional learning.

References

André, M. (2010). Formação de Professoras: a Constituição de um Campo de Estudos. Dossiê Educação, 33(3), 174-181.

Baldini, L. A. F., & Cyrino, M. C. C. T. (2016). Elementos da prática de uma Comunidade de Prática de professores de Matemática na utilização do software Geogebra. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 45, 184-204.

Baldini, L. A. F., Oliveira, J. C. R., & Cyrino, M. C. C. T. (2017). Comunidade de prática de formação de professores que ensinam matemática: constituição, energia e cultivo. Revemat, 14(16), 55-66.

Blanton, M. L., & Kaput, J. J. (2005). Characterizing a classroom practice that promotes algebraic reasoning. Journal for Research in Mathematics Education, 36(5), 412-443.

Carraher, D., & Schliemann, A. (2007). Early algebra and algebraic reasoning. In F. K. Lester. (ed.), Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (pp. 669-705). Charlotte: NCTM & Information Age Publishing.

Cavanagh, M. S., & Garvey, T. (2012). A Professional Experience Learning Community for Pre-service Secondary Mathematics Teachers. Australian Journal of Teacher Education, 37(12), 57-75.

Cyrino, M. C. C. T. (2009). Comunidades de Prática de professores como espaço de investigação sobre a formação de professores de Matemática. In I. L. Batista, & R. F. Salvi (org.). Pós-graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática: um perfil de pesquisas (pp. 95-110). Londrina: EDUEL.

Cyrino, M. C. C. T. (2016). Mathematics teachers’ professional identity development in communities of practice: Reifications of proportional reasoning teaching. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 30, 165-187.

Cyrino, M. C. C. T., & Caldeira, J. S. (2011). Processos de negociação de significados sobre pensamento algébrico em uma comunidade de prática de formação inicial de professores de Matemática. Revista Investigações em Ensino de Ciências, 16(3), 373-401.

Cyrino, M. C. C. T., & Jesus, C. C. (2014). Análise de tarefas matemáticas em uma proposta de formação continuada de professoras que ensinam matemática. Ciências & Educação, 20(3), 751-764.

Cyrino, M. C. C. T., & Oliveira, H. (2011). Pensamento algébrico ao longo do Ensino Básico em Portugal. Bolema, 24(38), 97-126.

Erickson, F. (1986). Qualitative methods in research on teaching. In M. C. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (pp. 119-161). New York: Macmillan.

Estevam, E. J. G., & Cyrino, M. C. C. T. (2019). Condicionantes de aprendizagens de Professores que Ensinam Matemática em contextos de Comunidades de Prática. Alexandria, 12, 227-253.

Ferreira, M. C. N., Ribeiro, A. J., & Ribeiro, M. (2018). Álgebra nos anos iniciais do Ensino Fundamental: investigando a compreensão de professores acerca do Pensamento algébrico. Perspectivas em Educação Matemática, 11(25), 53-72.

Fiorentini, D. (2009). Quando acadêmicos da universidade e professores da escola básica constituem uma comunidade de prática reflexiva e investigativa. In: D. Fiorentini, R. C. Grando, & R. G. S. Miskulin (Org.), Práticas de formação e de pesquisa de professores que ensinam matemática (pp. 233-255). Campinas: Mercado.

Garcia, T. M. R. (2014). Identidade Profissional de Professores de Matemática em uma Comunidade de Prática. Tese de Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática). Universidade Estadual de Londrina, Londrina.

Gellert, L. M. (2013). Elementary School Teachers and Mathematics: Communities of Practice and an Opportunity for Change. Journal of Education and Learning, 2(4), 113-122.

Imbernon, F. (2009). Formação permanente do professor: Novas tendências. São Paulo: Cortez.

Krainer, K. (2003). Team, communities & networks. Journal of Mathematics Teacher Education, 6(2), 93-105.

Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge: Cambridge University Press.

Lee, L. (2001). Early – but which algebra? The future of the teaching and learning of algebra. In ICMI Study Conference, 12 (Vol. 2, pp. 392-300). Melbourne: ICMI.

Lins, R. C. (1992). A framework for understanding what algebraic thinking is. (Tese of Doctor of Philosophy) – School of Education, University of Nothingam, UK.

Lins, R. C. (1994). O Modelo teórico dos campos semânticos: uma análise epistemológica da álgebra e do pensamento algébrico. Dynamis, 7(1), 29 - 39.

Nagy, M. C., & Cyrino, M. C. C. T. (2014). Aprendizagens de professoras que ensinam matemática em uma comunidade de prática. Revista FAEEBA, 23, 149-163.

Passos, C. L. B. et al. (2006). Desenvolvimento profissional do professor que ensina Matemática: Uma meta-análise de estudos brasileiros. Quadrante, 15, 193-219.

Ponte, J. P., Branco, N., & Matos, A. (2009). Álgebra no ensino básico. Lisboa: DGIDC.

Robutti, O., Cusi, A., Clark‑Wilson, A., Jaworski, B., Chapman, O., Esteley, C., Goos, M., Isoda, M., & Joubert, M. (2016). ICME international survey on teachers working and learning through collaboration ZDM Mathematics Education, 48, 651-690.

Rocha, M. R., & Cyrino, M. C. C. T. (2019). Elementos do contexto de uma comunidade de prática de professores de matemática na busca de aprender e ensinar frações. Revista Paranaense de Educação Matemática, 8, 169-189.

Rodrigues, P. H., & Cyrino, M. C. C. T. (2017). Análise de trabalhos que investigaram contextos de formação de professores em Comunidades de Prática. Revista de Educação Matemática, 14(16), 67-78.

Serrazina, L. M. (2018) Comunicação matemática e aprendizagens essenciais. Educação e Matemática, 149, 13-16. https://em.apm.pt/index.php/em/issue/view/149

Squalli, H. (2000). Une reconceptualisation du curriculum d’algèbre dans l’éducaction de base. Québec: Faculté des Sciences de l’Éduction, Université Laval.

Tinti, D. S, & Manrique, A. L. (2017). Mapeamento de pesquisas sobre aprendizagem docente em Comunidades de Prática constituídas no OBEDUC. Zetetiké, 25(1),186-203.

Wenger, E. (1998). Communities of Practice: Learning, Meaning and Identity. New York: Cambridge University Press.

Wenger, E., Mcdermott, R., & Snyder, W. (2002). Cultivating Communities of Practice. Boston: Harvard Business School Press.

Published

2022-03-25

Issue

Section

Dossiê Temático: Pesquisas em Formação de Professores que Ensinam Matemática