The Thinking Styles of the References in Research-Action of Brazilian Thesis and Dissertations on the Initial Education of Teachers in Mathematics
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e84202Abstract
This research had the general objective of: understanding the contributions of the authors of dissertations and theses researches produced in the country on the initial or continuing education of Mathematics teachers and action-research, in the constitution of styles and collectives of thought that characterize the research of the theme, present in the analyzed database. It was characterized by a qualitative approach, using documentary research as its typology, in which it presented the analysis of theoretical frameworks for action research identified in Brazilian dissertations and theses, available electronically at the Instituto's Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). Brazilian Information Science and Technology (IBICT). Searches were delimited in the terms: teacher training in Mathematics and action research, and researches were identified in the years 2010 to 2020. The database indicated a quantity of forty-two researches, which were analyzed through the Analysis of contents. Thus, it was possible to identify 19 authors-references, highlighting the frequency of the work “Action Research Methodology” by author Thiollent (1985), cited in 18/42 analyzed studies. We emphasize the importance of continuing researching and using action research to carry out research in the formation/constitution of teachers in Mathematics.
References
Araújo, M. C. P. de. et al. (2009) Enfoque CTS na pesquisa em educação em ciências: extensão e disseminação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 9, (n. 3). Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/3996
Barbier, R. (2007) A pesquisa-ação. Tradução: LucieDidio. Brasília: Plano. Série Pesquisa em Educação, v.1.
Bardin, L. (1977) Análise de conteúdo. Tradução: L. de A. Reto & A. Pinheiro. Lisboa: Edições 70.
Bertoni, D. (2007) Um estudo dos estilos de pensamento biológico sobre o fenômeno da vida. 2007, 183 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba.
Contreras, J. D. (1994, abr.) La investigación en la acción. Cuadernos de Pedagogia. Madrid: Morata, v. 1, (n. 224), p. 7-31.
Emmel, R. (2011) “Estado da arte” e coletivos de pensamento da pesquisa sobre o livro didático no Brasil. 2011, 101 f. Dissertação (Mestrado em Educação nas Ciências). Ijuí: Unijuí.
Emmel, R., Pansera-de-Araujo, M. C. & Güllich, R. I. C. (2018) A prática de ensino na formação inicial de professores em ciências biológicas: investigação-formação-ação, currículo e livro didático da educação básica. Tecné, Episteme y Didaxis: ted (revista de la facultad de ciencia y tecnología), v. Especial, p. 1-10.
Emmel, R. & Pansera-de-Araújo, M. C. (2016) A investigação formação-ação na prática de ensino da licenciatura de ciências biológicas: uma reflexão sore a elaboração e desenvolvimento do currículo. Revista de Ensino de Biologia da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio), Niterói, v. 9, p. 651-662.
Engel. I. (2000) G. Pesquisa-ação. Educar. Curitiba, n. 16, p. 181-191.
Fiorentini, D. (2010) Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In: Borba, M. de C. & Araújo, J. de L. (Org.) Pesquisa qualitativa em educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica, p. 47-76.
Fiorentini, D. et al. (2002, dez.) Formação de professores que ensinam Matemática: um balanço de 25 anos da pesquisa brasileira. Educação em Revista, Belo Horizonte, (n. 36), p. 137-176.
Fiorentini, D. & Lorenzato, S. (2007) Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados.
Fleck, L. (1986) La gênesis y desarrollo de um hecho científico. Tradução: Luis Meana. Madrid: Alianza Editorial.
Franco, M. A. S. (2005, set/dez) Pedagogia da pesquisa-ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, (n. 3), p. 483-502.
Gonçalves, F. P., Marques, C. A. & Delizoicov, D. (2007) O desenvolvimento profissional dos formadores de professores de química: contribuições epistemológicas. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 7, (n. 3). Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4033
Güllich, R. I. C. (2012) O livro didático, o professor e o ensino de ciências: um processo de investigação-formação-ação. 2012, 263 f. Tese (Doutorado em Educação nas Ciências). Ijuí: Unijuí.
Kreuz, K. K. & Leite, F. A. (2020) Recontextualização de discursos curriculares: um olhar a partir da epistemologia Fleckiana. Revista de estudios teóricos y epistemológicos en política educativa, Ponta Grossa, v. 5, p. 1-14. Recuperado de https://revistas2.uepg.br/index.php/retepe/issue/view/732
Leite, F. A. (2016) Desenvolvimento do coletivo de pensamento da área de ensino de ciências da natureza e suas tecnologias em processos de formação de professores. 2016. 203 f. Tese (Doutorado em Educação nas Ciências). Ijuí: Unijuí.
Lorenzetti, L. (2007) Educação ambiental e epistemologia em Fleck. In: 30ª Reunião anual da ANPED, 2007, Caxambu. Anais... Caxambu, p. 1-19. Recuperado de http://30reuniao.anped.org.br/trabalhos/GT22-2843--Int.pdf
Lüdke, M. & André, M. E. D. A. (2001) Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Epu.
Lunardi, L. & Emmel, R. (2021) Os coletivos e os estilos de pensamento em pesquisas brasileiras sobre investigação-ação. Educar Mais. Pelotas, v. 5, (n. 2), p. 317- 331. Recuperado de https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/2139
Muenchen, C. (2010) A disseminação dos três momentos pedagógicos: um estudo sobre práticas docentes na região de Santa Maria/RS. 2009, 137 f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica). Florianópolis: UFSC.
Nascimento, T. G. (2005, dez.) Contribuições da análise do discurso e da epistemologia de Fleck para a compreensão das divulgação científica e sua introdução em aulas de ciências. Ensaio: Pesquisa em educação em ciências. Belo Horizonte, v. 7, (n. 2), p. 141-153. Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/issue/view/521
Parreiras, M. M. M. (2006) Ludwik Fleck e a historiografia da ciência diagnóstico de um estilo de pensamento segundo as ciências da vida. 2006, 204 f. Dissertação (Mestrado em História). Belo Horizonte: UFMG.
Scheid, N. M. J. (2006) A contribuição da história da biologia na formação inicial de professores de Ciências Biológicas. 2006, 215 f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica). Florianópolis: UFSC.
Slongo, I. I. P. & Delizoicov, D. (2006) Um panorama da produção acadêmica em ensino de biologia desenvolvida em programas nacionais de pós-graduação. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 11, (n. 3), p. 323-341. Recuperado de https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/issue/view/39
Thiollent, M. (1985) Metodologia da pesquisa-ação. 4. ed. São Paulo: Cortez: autores associados.
Tripp, D. (2005) Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, (n. 3), p. 443-446.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica de Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).