Co-participation in an interdisciplinary project and the professional teaching agency: narratives of teacher Adriana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e86557

Abstract

This paper discusses the Continuous Professional Development (CPD) of a mathematics teacher involved in a FAPESP research project, in which the potential for implementing teaching through interdisciplinary projects whose main axis was statistical education. It should be noted that the DPC aimed to emphasize the authentic professional learning of those involved, through reflexivity. Professor Adriana participated in this CPD project, and, based on her narrative about the work developed with two classes from the 7th and 8th years of elementary school at a municipal school located in a city in the interior of São Paulo, she seeks - by means of a holistic analysis of the form, to answer the question: what signs of professional teaching agency are shown in Adriana's narratives? Therefore, narrative investigation is taken not only as a methodology, but as a way of constructing reality; and it is considered that the narrative favors evidence about the experience perceived and seen as a report, capturing the richness and details of the meanings in human affairs, based on the evidence of the world and of life. The results reveal evidence of agency from a researcher teacher who exercises her profession, continuously investing in her professional development, resizing the constitution of her professional identity and exercising the agency with characteristics of autonomy, creativity, self-criticism and reflexivity.

Author Biographies

Celi Espasandin Lopes, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Doutorado em Educação

Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Educação, Campinas, Brasil

Rogério Marques Ribeiro, Instituto Federal de São Paulo – IFSP

Doutor em Educação

Instituto Federal de São Paulo – IFSP

Vinícius Pazuch, Universidade Federal do ABC

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática

Universidade Federal do ABC

Adriana Franco de Camargo Augusto, Secretaria Municipal de Educação de Valinhos

Mestre em Educação

Secretaria Municipal de Educação de Valinhos

References

Abrahão, M. H. M. B. (2013). (Auto)biográfico, um método possível de pesquisa? In Passeggi, M. da C., Vicentini, P. P., & Souza, E. C. de. (Orgs.). Pesquisa (auto)biográfica: narrativas de si e formação (pp.7-15). Curitiba: CRV.

Augusto, A. F. de C. (no prelo). O desenvolvimento do raciocínio estocástico nas aulas de matemática. In Lopes, C. E. Itinerários autobiográficos de educadores estatísticos. Campinas/SP: Mercado de Letras.

Biesta, G. J. J., & Tedder, M. (2007). Agency and learning in the lifecourse: Towards an ecological perspective. Studies in the Education of Adults, 39, 132-149.

Bolívar Botia, A. (2002). “¿De nobis ipsis silemus?”: epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4(1), 1-26.

Cyrino, M. C. C. T. (2016). Mathematics teachers’ professional identity development in communities of practice: reifications of proportional reasoning teaching. Bolema, 30(54), 165-187.

Crecci, V. M., & Fiorentini, D. (2018). Desenvolvimento profissional em comunidades de aprendizagem docente. Educação em Revista, 34. Recuperado de https://www.scielo.br/pdf/edur/v34/1982-6621-edur-34-e172761.pdf.

D’Ambrosio, B. S. (2013). O professor-pesquisador diante da produção escrita dos alunos. Rev. Educ. – PUC-Campinas, 18(3), 249-258.

D'Ambrosio, B. S., & Lopes, C. E. (2014). Trajetórias profissionais de educadoras matemáticas. Campinas, SP: Mercado de Letras.

Day, C. (2006). Pasión por enseñar: la identidade personal y professional del docente y sus valores. Madrid: Narcea.

Delory-Momberger, C. (2012). Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, 17(51), 523-536.

Fazenda, I. (1991). Interdisciplinaridade: um projeto em parceria. São Paulo: Loyola.

Freire, P. (2006). Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa (3a. ed.). São Paulo: Paz & Terra.

Hendry, P. M. (2010). Narrative as inquiry. The Journal of Educational Research,103, 72-80.

Lopes, C. E. (2003). O conhecimento profissional dos professores e suas relações com estatística e probabilidade na educação infantil (Tese de Doutorado em Educação). Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

Marcelo García, C. (1999). Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora.

Nacarato, A. M. (2010). A formação matemática das professoras das séries iniciais: a escrita de si como prática de formação. Bolema, 23, 905-930.

Passeggi, M. C., Furlanetto, E. C., Conti, L. de, Chaves, I. E. M. B., Gomes, M. de O., & Rocha, S. M. da. (2014). Narrativas de crianças sobre as escolas da infância: cenários e desafios da pesquisa (auto) biográfica. Educação, 39(1), 285-104.

Priestley, M., Edwards, R., Miller, K., & Priestley, A. (2012). Teacher agency in curriculum making: agents of change and spaces for manoeuvre, Curriculum Inquiry, 42(2), 191-214.

Sachs, J. (2003). The activist teaching profession. New York: Open University Press.

Sachs, J. (2011). Skilling or emancipating? Metaphors for continuing teacher professional development. In N. Mochkler, & J. Sachs (Eds.), Rethinking educational practice through reflexive inquiry (pp. 153 -167). London: Springer.

Skovsmose, O. (2000). Cenários para investigação. Bolema, 13(14), 66-91.

Slavin, R. E. (1991). Synthesis of research on cooperative learning. Educational Leadership, 48(5), 71-82. Recuperado de: http://www.ascd.org/ascd/pdf/journals/ed_lead/el_199102_slavin.pdf.

Published

2022-03-25

Issue

Section

Dossiê Temático: Pesquisas em Formação de Professores que Ensinam Matemática