Irene View From Inside, Again. Or, On A Learning And A Teaching-Translating [Mathematics]
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e86726Keywords:
Índice de Massa Corporal, crianças, adolescentes, tendência secular, Body mass index, Children, Adolescents, BrazilAbstract
This text, inspired by Wittgenstein, intends to illuminate some conceptual aspects of learning and teaching [mathematics]. It is suggested that learning is in the order of saying and that teaching is in the order of translating. No theorization is proposed, only an invitation to recognize, through language, that it is possible to assume other points of view on the meaning of such concepts.
References
Arendt, H. A crise na educação. (2011). In: Arendt, H. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva.
Bello, S. E. L. (2010). Jogos de linguagem, práticas discursivas e produção de verdade: contribuições para a Educação (Matemática) contemporânea. São Paulo, Zetetiqué, v. 18, p. 545- 588.
Calvino, I. (2014). As cidades invisíveis. São Paulo: Companhia das letras.
Deleuze, G. (2006). Diferença e Repetição. 2a ed. Rio de Janeiro: Graal.
Gallo, S. (2012). As múltiplas dimensões do aprender. COEB: Congresso de Educação Básica - Aprendizagem e currículo. Florianópolis.
Gottschalk, C. M. (2014). Fundamentos filosóficos da matemática e seus reflexos no contexto escolar. International Studies on Law and Education, CEMOrOc-Feusp / IJI-Univ. do Porto.
Gottschalk, C. M. (2007). Uma concepção pragmática de ensino e aprendizagem. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.33, n.3, p. 459-470.
Lispector, C. (1998). Água viva. Rio de Janeiro: Rocco.
Lispector, C. (1998). Uma aprendizagem ou o livro dos prazeres. Rio de Janeiro: Rocco.
Machado, R. B.; Flores, C. R. (2018). Irene vista de dentro. Ou, das andanças erráticas de um professor-flanêur. EM TEIA - Revista de Educação Matemática e Tecnológica Ibero-americana, vol. 9, n. 2.
Masschelein, J.; Simons, M. (2015). Em defesa da escola: uma questão pública. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2 ed..
Miguel, A. (2014). Is the mathematics education a problem for the school or is the school a problem for the mathematics education? RIPEM, v.4, n.2.
Moreno, A. R. (2012). Introdução a uma epistemologia do uso. Caderno CRH, Salvador, v.25, n. spe 02, p. 73-95.
Moreno, A. R.(2005). Introdução a uma pragmática filosófica. Campinas: Editora da Unicamp.
Rancière, J. (2013). O mestre ignorante – Cinco lições sobre a emancipação intelectual. 3 ed.; Belo Horizonte: Autêntica Editora. -- (Coleção Educação: Experiência e Sentido).
Ricoeur, P. (2011). Sobre a tradução. Belo Horizonte: Editora UFMG.
Silveira, M. R. A.; P. V.; Silva; Júnior, V. P. T. (2017). A filosofia da linguagem e suas implicações na prática docente: perspectivas wittgensteinianas para o ensino da matemática. PERSPECTIVA, Florianópolis, v. 35, n. 2, p. 462-480.
Silveira, M. R. A. (2014). Tradução de textos matemáticos para a linguagem natural em situações de ensino e aprendizagem. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.16, n.1, pp. 47-73.
Silva, P. V.; M. R. A., Silveira. (2013). Matemáticas ou diferentes usos da matemática? Reflexões a partir da filosofia de Wittgenstein. Acta Scientiarum, Maringá́, v. 35, n. 1, p. 125-132.
Skliar, C. (2014). Desobedecer a linguagem: educar. 1 ed.; Belo Horizonte: Autêntica Editora. -- (Coleção Educação: Experiência e Sentido).
Wittgenstein, L. (2014). Investigações filosóficas. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes; Bragança Paulista, SP: Ed. Universitária São Francisco.
Wittgenstein, L. (1998). Remarks on the Foundations of Mathematics (RFM). Oxford: Blackwell.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).