Financial Education: An Analysis Of Higher Education Student Definitions And Conceptions
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e86950Keywords:
Financial Education, Financial Literacy, Critical Competence, Behavioral CompetenceAbstract
From 2018 on, after the publication of the National Common Curricular Base in Brazil, there was a significant increase in academic research on Financial Education. However, there is a need for studies that define what Financial Education is and point out its different competences (literacy, critical and behavioral). Along this line, this text aims to investigate the different conceptions about Financial Education of undergraduate students. Our data was collected in a class of 22 students who were taking an optional Financial Education course offered at a private College institution in the city of São Paulo and organized and analyzed using the Collective Subject Discourse technique. The analyzes indicate that students associate Financial Education with the development of two skills, literacy and behavioral skills. However, one conception is prevalent, that is, it appeared more emphatically, which is related to the behavioral aspect of Financial Education, as the data show that students expect to learn a behavior, whether it is related to the organization or positioning on finance. Our study also showed that the different competences complement each other, and that the development of one competence can more easily lead to the development of the other.
References
Balacheff, N. (1995). Conception, connaissance et concept. In: D. GRENIER (Ed.), Séminaire de l'équipe DidaTech. Grenoble: IMAG, p. 219-244.
Bauman, Z. (2008). Vida para o consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar.
Bauman, Z. (2010). Vida a crédito: conversas com Citlali Rovirosa-Madrazo. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar.
Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação. Recuperado de: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/
Campos, C. R. (2020). Aprofundando o estudo sobre a vertente comportamental da educação financeira. In C. R. CAMPOS, & C. de Q. S. COUTINHO. (orgs.), Educação Financeira no contexto da Educação Matemática. (pp.53-79).Taubaté/SP: Akademy.
Campos, C. R. (2016). Towards critical statistics education: theory and practice. Saarbrücken/Germany: Lambert Academic Publishing.
Campos, C. R., & Coutinho, C. Q. S. (2019). O juro real no contexto da educação financeira crítica. TANGRAM. Recuperado de: https://redib.org/Record/oai_articulo2761960-o-juro-real-contexto-da-educa%C3%A7%C3%A3o-financeira-cr%C3%ADtica
Campos, C. R., Coutinho, C. Q. S., & Figueiredo, A. C. (2019). A vertente comportamental na Educação Financeira. Recuperado de: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/22614
Campos, C. R., & Figueiredo, A. C. (2020). Letramento Financeiro no contexto do juro real na educação financeira crítica. In C.R. CAMPOS, & C. de Q. S. COUTINHO. (Eds), Educação Financeira no contexto da Educação Matemática (pp.189-218). Taubaté: Editora Akademy.
Campos, C. R., & Perin, A. P. (2020, fevereiro). Educación financiera en la escuela primaria. In Anais do X Congreso Internacional Sobre Enseñanza De Las Matemáticas (pp. 240-248). Lima, Peru: Congreso Internacional sobre Enseñanza se las Matemáticas. Recuperado de: https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/171568
Campos, C. R., & Perin, A. P. (2021). A educação financeira e a educação estatística em projetos de modelagem. In: M. A. Kistemann Jr., M. Rosa & D. C. Orey (orgs.), Educação financeira: olhares, incertezas e possibilidades (pp. 231-260). Taubaté/SP: Akademy.
Chiavenato, I. (2014) Comportamento Organizacional: A Dinâmica Do Sucesso Das Organizações. São Paulo: Manole.
Coutinho, C. Q. S., & Almouloud. S. A. (2020). Letramento financeiro e o perfil de professores que ensinam matemática na escola básica. In: C. R. Campos & C. Q. S. Coutinho (orgs.). Educação financeira no contexto da educação matemática: pesquisas e reflexões (pp. 77-106). Taubaté/SP: Akademy.
Coutinho, C. Q. S., & Campos, C. R. (2018). Perspectiva em Didática e Educação Estatística e Financeira: reflexões sobre convergências entre letramento matemático, matemática, letramento estatístico e letramento financeiro. In G. P. OLIVEIRA (Eds), Educação Matemática: epistemologia, didática e tecnologia (pp.143-180). São Paulo: Editora Livraria da Física.
Ferreira, M. M. M. G., Duarte, A. C. S., Sampaio, J., Magalhães, D. V., & Ferreira, L. R. F. N. Conhecimento, habilidades e atitudes (cha) e gestão por competências: um estudo de caso na faculdade da Amazônia. Brazilian Journal of Development. Recuperado de: https://brazilianjournals.com/ojs/index.php/BRJD/article/view/5576
Freitas, B. G., & Moreira, V. G. (2021) Empréstimos & financiamentos: uma proposta para o ensino de sistemas de amortização no ensino médio. EM TEIA, 12 (2), UFPE. Recuperado de: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/250338
Giordano, C. C. (2020). Concepções sobre estatística: um estudo com alunos do ensino médio. Tese (Doutorado em Educação Matemática). São Paulo: PUC-SP.
Hartmann, A. L. B. & Maltempi, M. V. (2021). A abordagem da educação financeira na educação básica sob o ponto de vista de docentes formadores de futuros professores de matemática. EM TEIA, 12 (2), UFPE. Recuperado de: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/250363/pdf_1
Kistemann Junior, M. A. (2020). Economização, capital humano e literacia financeira na ótica instrumental da OCDE e da ENEF. In: C. R. Campos & C. Q. S. Coutinho (orgs.). Educação financeira no contexto da educação matemática: pesquisas e reflexões (pp. 15-52).Taubaté/SP: Akademy.
Kuntz. E. R. (2019). A matemática financeira no ensino médio como fator de fomento da educação financeira: resolução de problemas e letramento financeiro em um contexto crítico. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). São Paulo: PUC-SP.
Lefreve, F., & Levrefe, A. M. C. (2005) Discurso do sujeito coletivo: representações sociais e intervenções comunicativas. Texto Contexto Enferm . Recuperado de: https://www.scielo.br/j/tce/a/wMKm98rhDgn7zsfvxnCqRvF/?format=pdf&lang=pt
Melo, D. M. B., & Lima, I. M. (2011). A simetria de reflexão: concepções mobilizadas por alunos brasileiros. In: XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática, Anais […]. Recife: UFPE.
Novaes, D. V. (2011) Concepções de professores da educação básica sobre variabilidade estatística. Tese (Doutorado em Educação Matemática). São Paulo: PUC-SP.
Peréz Goméz, A. (2011). Competência ou pensamento prático? A construção dos significados de representação e ação. In A. PERÉZ GOMÉZ, J.B.M. RODRÍGUEZ, J.T. SANTOMÉ, F.A.RASCO, J.M.A MÉNDEZ. (Eds), Educar por competências: o que há de novo? (pp.64-114). Porto Alegre: Artmed.
Perin, A. P., & Campos, C. R. (2021). Educação Financeira: uma possibilidade de integração com a Educação Estatística. ReviSem. Recuperado de: https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/14544.
Sacristán, J. G. Dez teses sobre a aparente utilidade das competências em educação. In A. PERÉZ GOMÉZ, J. B. M. RODRÍGUEZ, J. T. SANTOMÉ, F. A. RASCO, J. M. A MÉNDEZ. (Eds.), Educar por competências: o que há de novo? (pp.13-63). Porto Alegre: Artmed.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).