Aspects Of Parabola And Catenary: A Study In The Light Of Dynamic Geometry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e88156

Keywords:

Parabola, Catenary, Didactical Engineering, GeoGebra

Abstract

The studies on the parabola in textbooks is something common, different from the catenary curve, even though both have
certain similarities. The catenary was the subject of great discussions within the History of Mathematics and the evolution
of Differential Calculus, but the discussion about it is still limited in textbooks used in teaching degrees and is rarely
mentioned in the course of basic education. The objective of this work is to carry out a study of these curves, presenting
their similarities and differences with the contribution of the GeoGebra software for its visualization, manipulation, and
mathematical comprehension. To this end, we used Didactic Engineering (DE) as a methodology in its first two phases,
preliminary analysis and a priori analysis, in which we seek to carry out a historical, epistemological, and didactic survey
on these curves, as well as to present a construction in GeoGebra as a didactic proposal, aiming to subsidize the teaching
methodology when dealing with this theme with the support of digital technology.

Author Biographies

Renata Teófilo de Sousa , Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará – IFCE campus Fortaleza

Mestranda em Ensino de Ciências e Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará – IFCE campus Fortaleza. Especialista em Ensino de Matemática (UVA), Qualificação em Ensino de Matemática no Estado do Ceará (UFC). Pós-graduada em Didática e Metodologias Ativas na aprendizagem e MBA em Gestão Escolar (UniAmérica). Professora da Secretaria de Educação Básica do Estado do Ceará – EEEP Professora Lysia Pimentel Gomes Sampaio Sales.

E-mail: rtsnaty@gmail.com

Lattes: http://lattes.cnpq.br/7651441056518267

Francisco Régis Vieira Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará – IFCE campus Fortaleza

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará, Bolsista de produtividade do CNPQ – PQ2. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática do IFCE, Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal do Ceará. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em Educação profissional tecnológica. Professor titular do IFCE – departamento de Matemática e Física. Coordenador acadêmico do Doutorado em rede RENOEN, polo IFCE. Líder do Grupo de Pesquisa CNPQ Ensino de Ciências e Matemática. Página pessoal: https://ifce.academia.edu/RegisFrancisco/Journal-Articles.

E-mail: fregis@ifce.edu.br .

Lattes: http://lattes.cnpq.br/3288513376230522

Maria José Araújo Souza, Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA

Doutora e Mestra em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Licenciada em Matemática pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA), Especialista em Informática Educativa pela UFC e Metodologia da Pesquisa Social pela UVA. Professora titular do Curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Estadual Vale do Acaraú e Diretora do Núcleo de Educação à Distância da mesma instituição. Experiência acadêmica e pesquisa nos temas Ensino de Matemática, Geometria Dinâmica, tecnologias digitais na educação, ensino a distância.

E-mail: mazesobral@yahoo.com.br

Lattes:  http://lattes.cnpq.br/4204518305194154

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Published

2022-11-21

Issue

Section

Artigos