Interface between mathematical activities of ghanaian african culture manifested in fabrics and practices developed in classrooms in the light of Ethnomathematics

Authors

  • Eliane Costa Santos Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira – UNILAB
  • Ezequias Adolfo Domingas Cassela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo https://orcid.org/0000-0001-7703-0097

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e90327

Keywords:

Ethnomathematics, African Culture, Fabrics of Ghana, Mathematics Teaching

Abstract

In this article, we seek to understand the relationship between Ghanaian fabrics and academic mathematics taught in the classroom, in order to make context-based learning of mathematics possible. In this perspective, the study explored the results of a research developed by Santos (2008), within the scope of the elaboration of his master's thesis, defended at the Pontifical Catholic University of São Paulo. The research aimed to raise some mathematical knowledge embedded in the Kente fabrics of the Ghanaian culture, in order to establish a link with activities developed in the classroom. It was directed to answer the following scientific question: How can African culture, through the representations of the Kente African loom, contribute to the teaching-learning processes in a mathematics classroom? To this end, the qualitative paradigm was methodologically adopted, fundamentally using the interview as the main data collection technique. The main theoretical reference was taken from Ubiratan D’Ambrosio. The results obtained allowed the elaboration of activities that allow the dialogue between cultural knowledge and academic mathematics.

Author Biographies

Eliane Costa Santos, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira – UNILAB

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo. Docente da UNILAB – Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro Brasileira e Professora associada da ULAN – Universidade LuejiA’NKonde/Dundo/Angola. Coordenadora do GIEPEm – Grupo Interdisciplinar de Estudos e Pesquisa em Etnomatemática

Ezequias Adolfo Domingas Cassela, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Mestre em Matemática para professores pela Universidade da Beira Interior Portugal, Doutorando em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, docente da Escola Superior Pedagógica do Bié, Departamento de ciências Exatas, sector de Matemática, Cuito-Bié, Angola, membro do GIEPEm – Grupo Interdisciplinar de Estudos e Pesquisa em Etnomatemática

 

References

D'Ambrosio, U. (2007). Etnomatemática-elo entre as tradições e a modernidade. Autêntica.

Frankenstein, M., & Powell, Arthur B. (1997). Edhnomathematics: challenging eurocentrismo in Matematics Education. State University of New York, 1997.

Eglash, R. (2002). African fractal: modern computing and indigenous design. 2a. ed. USA.

Freire, P. (1970). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.

Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra.

Hall, St. (2003). Da diáspora: Identidades e mediações culturais. Org. Liv Sovik, Trad. Adelaine La Guardiã Resende – Belo Horizonte: Editora UFMG; Brasília Representações UNESCO no Brasil.

Oliveira, E. D. (2007). Filosofia da ancestralidade: corpo de mito na filosofia da educação brasileira. Curitiba: Gráfica Popular.

Orey, D., & Rosa, M. (2004). Ethnomathematics and the teaching and learning mathematics from a multicultural perspective. Ethnomathematics and mathematics education. Tipografia Editrice Pisana.(Copenhagen). 156p.

Santos, E. C. (2008). Os tecidos de Gana como atividade escolar: uma intervenção etnomatemática para a sala de aula.

Santos, E. C., & Cassela, E. A. D. (2021). Interface entre a elipse e a circunferência: Contributo da etnomodelagem no ensino da Geometria Analítica por meio de cestaria. Matemática & Ciência, 4(1), 73-86.

Trindade, A. L., & Santos, R. (2002). Multiculturalismo mil e uma faces da Escola. 3ª. Edição: DP&A editora.

Published

2022-11-21

Issue

Section

Artigos