Selection and application of Descriptive Statistics tools by Angolan higher education students

Authors

  • José António Fernandes Universidade do Minho
  • Nelson Osvaldo Neto Instituto Superior Politécnico do Cuanza Sul

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e90734

Keywords:

Descriptive statistics, Statistical tools, Angolan students, Higher education

Abstract

The article studies the knowledge of higher education students about the selection and application of Descriptive Statistics, numerical and graphical tools, in solving tasks of an open nature. Eighty-seven higher education students participated in the study, who were attending the 2nd year of the Degree in Accounting and Management and in Animal Science, at a Higher Polytechnic Institute of Angola. The students answered a questionnaire consisting of six questions on various contents of Descriptive Statistics, of which we studied here only two: one involves the selection of adequate statistical tools and the other deals with the application of statistical tools. In terms of results, in general, the poor performance of students in any of the items stands out, being a little better in the case of those related to the selection of statistical tools than in the case of the application of these tools. In view of these results, it is important to improve student performance, as Descriptive Statistics tools are of the greatest relevance in employment, daily life, and social participation.

Author Biographies

José António Fernandes, Universidade do Minho

Departamento de Estudos Integrados de Literacia, Didáctica e Supervisão

Nelson Osvaldo Neto, Instituto Superior Politécnico do Cuanza Sul

Departamento de Administração e Negócios

References

Batanero, C. (2001). Didáctica de la Estadística. Granada: Grupo de Investigación en Educación Estadística

Batanero, C., Díaz, C., Contreras, J. M.; Arteaga, P. (2011). Enseñanza de la Estadística a través de proyectos. In C. Batanero & C. Díaz (Eds.), Estadística con Proyectos (pp. 9-46). Granada: Universidad de Granada.

Boaventura, M. G., & Fernandes, J. A. (2004). Dificuldades de alunos do 12.º ano nas medidas de tendência central: O contributo dos manuais escolares. In J. A. Fernandes, M. V. Sousa e S. A. Ribeiro (Eds.), Actas do I Encontro de Probabilidades e Estatística na Escola (pp. 103-126). Braga: Centro de Investigação em Educação da Universidade do Minho.

Espinel, M. C., González, M. T., Bruno, A., & Pinto, J. (2009). Las gráficas estadísticas. In L. Serrano (Ed.), Tendencias actuales de la investigación en educación estocástica (pp.57-74). Málaga: Gráficas San Pancracio.

Fernandes, J. A., & Barros, P. M. (2005). Dificuldades de futuros professores do 1.º e 2.º ciclos em estocástica. In Actas do V Congresso Ibero-Americano de Educação Matemática (CIBEM) (13 pp.), Faculdade de Ciências da Universidade do Porto, 17-22 de julho.

Fernandes, J. A., & Freitas, A. (2019). Selection and application of graphical and numerical statistical tools by prospective primary school teachers. Acta Scientiae, 21(6), 82-97.

Fernandes, J. A., & Martinho, M. H., & Gonçalves, G. (2020). Uso de Gráficos Estatísticos por Futuros Professores dos Primeiros Anos na Realização de Trabalhos de Projeto. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, 13(4), 394-401.

Fernandes, J. A., Batanero, C., & Gea, M. M. (2019). Escolha e aplicação de métodos estatísticos por futuros professores dos primeiros anos. In J. M. Contreras, M. M. Gea, M. M. López-Martín, & E. Molina-Portillo (Eds.), Actas del Tercer Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística. Granada: Universidade de Granada.

Fernandes, J. A., Carvalho, C., & Ribeiro, S. A. (2007). Caracterização e implementação de tarefas de Estatística: um exemplo no 7.º ano de escolaridade. Zetetiké, 15(28), 27-61.

Fernandes, J. A., Gonçalves, G., & Barros, P. M. (2021). Uso de tabelas de frequências por futuros professores na realização de trabalhos de projeto. Uniciencia, 35(1).

Friel, S., Curcio, F. e Bright, G. (2001). Making sense of graphs: critical factors influencing comprehension and instructional implications. Journal for Research in Mathematics Education, 32(2), 124-158.

Godino, J. D., & Batanero, C. (1994). Significado institucional y personal de los objetos matemáticos. Recherches en Didactique des Mathématiques, 14(3), 325-355.

Godino, J. D., Giacomone, B., Batanero, C., & Font, V. (2017). Enfoque ontosemiótico de los conocimientos y competencias del profesor de matemáticas. Bolema, 31(57), 90-113.

Hill, H. C., Ball, D. L., & Schilling, S. G. (2008). Unpacking pedagogical content knowledge: Conceptualizing and measuring teachers’ topic-specific knowledge of students. Journal for Research in Mathematics Education, 39(4), 372-400.

MacGillivray, H. & Pereira-Mendoza, L. (2011). Teaching statistical thinking through investigative projects. In C. Batanero, G. Burril e C. Reading (Eds.), Teaching statistics in school mathematics – Challenges for teaching and teacher education: A joint ICMI/IASE study (pp. 109-120). New York: Springer.

Ruiz, B., Arteaga, P., & Batanero, C. (2009). Competencias de futuros profesores en la comparación de datos. Em L. Serrano (Ed.), Tendencias actuales de la investigación en educación estocástica (pp. 57-74). Melilla: Grupo de Investigación en Educación Estadística.

Rumsey, D. J. (2002). Statistical literacy as a goal for introductory statistics courses. Journal of Statistics Education, 10(3).

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.

Wild, C., & Pfannkuch, M. (1999). Statistical thinking in empirical enquiry. International Statistical Review, 67(3), 223-248.

Published

2023-04-12

Issue

Section

Artigos