Ethnomathematics:

Knowledge and Doings of Babaçu Coconut Breakers in Timbiras - Ma

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e90739

Keywords:

Ethnomathematics, Coconut breakers, Knowledge and Doings, Timbiras/MA

Abstract

This article is a clipping of a monograph, which brings an approach about women babassu coconut breakers who fought for land, preservation of palm trees, free access to babassu, identity construction and voice in society. And this contributed to obtain different learning, from the claim of their rights and also, from the development of skills through extractivism, derivation of babassu coconut and sales of products, they developed the indirect learning of mathematics in their daily work. Based on this assumption, this work is based on the following question: how do the women Quebradeiras de coco babaçu of the Associação Extractivist de Timbiras, use mathematics in their daily lives? In this way, the objective is to understand how the women babassu coconut breakers of the Timbiras Extractive Association use mathematics in their daily lives, considering the experience of these women and the social context. As well as seeking to understand the use of Mathematics in the daily lives of women who break the babassu coconut in this Association and present how the use of mathematics occurs in the production and sale of babassu coconut products. For that, a bibliographic research was carried out with authors who deal with Ethnomathematics, such as D’Ambrósio (1998) and Knijnik (1996) and also, Oliveira (2019) who discusses the use of Mathematics by babassu coconut breakers. In addition, field research, observations, interviews and informal dialogues were carried out, which were recorded in recording and in a field diary. In this way, it was possible to understand that the women who break babassu coconuts from ASSEXTIM make use of Ethnomathematics.

Author Biographies

Ana Cláudia Batista da Silva, UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO

Graduada pela Universidade Federal do Maranhão Campus - Codó (MA) em Licenciatura em Pedagogia; Pesquisadora sobre Quebradeiras de Coco Babaçu; Etnomatemática; Utilização de Matemática por Quebradeiras de Coco Babaçu no cotidiano em práticas extrativistas e derivação do Coco Babaçu, assim como a influência da Cultura para que Fillhos e Filhas de Quebradeiras utilizem a Matemática de acordo com suas experiências culturais

Kelly Almeida de Oliveira, Universidade Federal do Maranhão

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão (2007), Especialização em Didática Universitária pela Faculdade Atenas Maranhense (2008), Mestrado em Cultura e Sociedade pelo Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Cultura e Sociedade com linha de pesquisa em Cultura, Educação e Sociedade da Universidade Federal do Maranhão (2011) e Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática pela Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC). Atualmente é Professora Assistente - Nível 2 da Universidade Federal do Maranhão (Campus Codó); Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre História e Educação de Mulheres (GEPHEM) da UFMA/Campus Codó. Associada do GT 08 - Formação de professores da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação (ANPED). Componente do Grupo de Estudos e Pesquisas em Saberes e Fazeres em Contextos Sociais e Educacionais (GEPEFAZE). Estuda e pesquisa as seguintes temáticas: Alfabetização de Quebradeiras de coco babaçu; História da Educação Brasileira, do Maranhão e de Codó/MA; Memórias de professoras afrodescendentes; Escolas Normais e Normalistas, Decolonialidade, Fenomenologia, Hermenêutica, Filosofia da Educação, História da formação de professores em Codó/MA e Educação de Pessoas jovens, adultas e idosas (EJAI).

http://lattes.cnpq.br/6665636259576060

https://orcid.org/0000-0002-9397-3607 

Gleiciane Brandão Carvalho, Universidade Estadual do Maranhão

Mestre em História (Universidade Estadual do Maranhão- UEMA), Especialista em Educação, Pobreza e Desigualdade Social (Universidade Federal do Maranhão- UFMA),Licenciada em Ciências Humanas- Sociologia (UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO- UFMA), Graduanda em Pedagogia (UNINTER), . Desenvolve pesquisas acerca do Continente Africano, tendo como foco as questões de gênero, Memória, Ensino de História em Cabo Verde e análise dos livros didáticos. Tem pesquisas, também, no âmbito da representatividade da mulher negra na teledramaturgia e literatura brasileira e a participação das mulheres no movimento de independência em Cabo Verde. Atualmente tem desenvolvido pesquisa sobre o movimento feminista negro no decorrer da Ditadura Militar. Professora Substituta da UEMA (Caxias- 20h). Integra o grupo de Pesquisadores do Núcleo de Estudo, Pesquisa e Extensão sobre África e Sul Global (NEÁFRICA) 

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Published

2023-03-13

Issue

Section

Dossiê Temático: Ed. MTM em diálogo com a Ed. do Campo, Indígena e Quilombola