Solving linear systems:

a proposal for a mathematical intervention in the pedagogical residency

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e90862

Keywords:

Problem Solving, Linear System, Pedagogical Residency

Abstract

This report aims to present an intervention experience through the Pedagogical Residency Program of the undergraduate mathematics course of the Federal Institute of Espírito Santo (Ifes) Vitória campus. It is worth mentioning that, after the beginning of the Covid-19 pandemic in Brazil, this was the first pedagogical practice carried out in person in this edition of the program. This experience happened in an intervention carried out in two classes of the second year of high school in the field school belonging to the state education system located in the same city. We chose Linear Systems as curricular content and adopted Problem Solving as the teaching methodology. The development of this regency provided a dialogical space for the construction and investigation of solutions in the algebraic and geometric field for the proposed problems whose solutions touch the concepts of linear systems. The results indicated that the planning and execution of the class met the objectives, considering that the students actively participated in the construction of solutions and were protagonists in this exploratory-investigative process.

References

Brasil (2019). Ministério da Educação. Regulamento do Programa de Residência Pedagógica (Portaria nº 259/2019), Brasília.

Bbc News (2021). Covid-19: Coronavírus pode sobreviver por 28 dias em celular e dinheiro, diz estudo. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/internacional-54503398

D’ambrósio, B. (1993). Formação de professores de matemática para o século XXI: o grande desafio. ProPosições, v. 4, n. 1, p. 35-41.

Lamonato, M & Passos, C. (2011). Discutindo resolução de problemas e exploração-investigação matemática: reflexões para o ensino de matemática. Zetetiké, FE/Unicamp. v.19. n. 16.

Mendonça, M. (1999). Resolução de problemas pede reformulação. Investigações matemáticas na aula e no currículo. Lisboa: Grupo “Matemática Para Todos – Investigações na sala de aula” (CIEFCUL) e Associação dos Professores de Matemática. p. 15-33.

Onuchic, L & Allevato, N. (2011). Pesquisa em resolução de problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Boletim de educação matemática, 2011, v.25, n.41, 73-98.

Onuchic, L. (2013). A resolução de problemas na educação matemática: Onde estamos? E para onde iremos? Revista Espaço Pedagógico, GTERP, v. 20, n. 1, 4 out. 2013.

Paiva, M. & Souza, T. (2021). Experiências formativas embasadas na Matemática para o Ensino e no Concept Study. Anais do SIPEM, 2021.

Silva, L. (2022). Posições relativas entre duas retas; Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/matematica/posicoes-relativas-entre-duas-retas.htm. Acesso em 03 de fev. de 2022.

Vianna, C. (2002). Resolução de Problemas. Livro Temas em Educação, o livro das Jornadas de 2002. Futuro Congresso e Eventos. p. 401-410.

Published

2023-06-30

Issue

Section

Relatos de Experiências