The Braça, the Right Liter of Oil, and the Well-Measured:
Rural Women and Measuring Practices
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e90947Keywords:
Rural women, Numeracy practices, Measurement standardization and precisionAbstract
This article discusses how rural women relate to practices that involve measuring, recording, operating or communicating measures and challenge the values that hegemonic mathematics associates with measuring procedures and expressions. To support this discussion, we resorted to the empirical data of three studies developed by undergraduates in the Rural Education Teaching Degree, which focused on women from different communities in the countryside of the state of Minas Gerais, Brazil: four Indaiá coconut straw braiders from Morro do Pilar; two Pequi oil producers in Rio Pardo de Minas; and a vendor at the Itaobim Street Fair. In the description of these women's activities, we can identify the mobilization of references to measurement systems and expressions, marked by both the rural cultural context and the demands of the communities. Therefore, this mobilization confronts values associated with school measurement systems: the standardization of units and the precision of measurement expressions. Our analysis is supported by studies on numeracy practices appropriation, which highlight the discursive nature of mathematical practices. The results point out how meeting pragmatic needs and cultural values challenge the illusion of universality and neutrality of mathematical practices. Furthermore, they reiterate the need to consider in the school approach the pragmatic dimension of these practices and the cultural character of values associated with them.
References
Almeida, S. P. N. C., & Crisostomo, E. (2017). Artes de dizer, nutrir e fazer etnomatemático em uma feira livre. Educação Matemática Pesquisa. Recuperado de https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/32214
Autora 2. (2020). “Não precisa pensar que é coisa com coisa, porque, não é coisa com coisa não!” Práticas de numeramento na produção do chapéu de palha de coqueiro Indaiá na comunidade Lapinha em Morro do Pilar – MG. (Trabalho de Conclusão de Curso da Licenciatura em Educação do Campo). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Autora 5, & Simões, F. M. (2022). Apropriação de práticas de numeramento escolares: compreendendo aprendizagem matemática como prática discursiva. In S. M. P. Magina, S. L. Lautert, & A. G. Spinillo (Eds.), Processos Cognitivos e Linguísticos na Educação Matemática teoria, pesquisa e sala de aula. (pp. 25-54). SBEM Nacional.
Freire, P. (1976). Ação Cultural para a Liberdade – e outros escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Freire, P. (2006). A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Editora Cortez.
Autora 3. (2020). “Se num fô assim num dá o litro de gordura certin”: práticas de numeramento na produção do óleo de pequi na comunidade gerazeira de Baixa Grande – Rio Pardo de Minas (MG). (Trabalho de Conclusão de Curso da Licenciatura em Educação do Campo). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Silva, V. L. (2013). Práticas de numeramento e táticas de resistência de estudantes camponeses de EJA, trabalhadores na indústria de confecção. (Tese de Doutorado em Educação). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Smolka, A. L. B. (2000). O (im)próprio e o (im)pertinente na apropriação das práticas sociais. Cadernos CEDES. Recuperado de
https://www.scielo.br/j/ccedes/a/KNrMXHpm3NdK3SFNycDrHfN/abstract/?lang=pt
Autora 4. (2020). Práticas de numeramento na atividade comercial: o uso do prato de medida na feira livre de Itaobim (MG). (Trabalho de Conclusão de Curso da Licenciatura em Educação do Campo). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Autora 4, & Autora 1. (2021, outubro). Medição e instrumentos de medida: práticas de numeramento campesinas. In Anais do Encontro Mineiro de Educação Matemática: desafios e possibilidades da Educação Matemática durante e pós-pandemia (pp. 841-854). Pouso alegre, MG: IFSULDEMINAS. Recuperado de https://www.even3.com.br/anais/emem2021/393634-medicao-e-instrumentos-de-medida--praticas-de-numeramento-campesinas/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica de Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).