Education From/In The Field On The Common National Curriculum Base And In The New High School Reform
Challenges For Mathematics Education
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e91026Keywords:
Rural Education, National Curricular Common Base, High School Reform, Mathematics TeachingAbstract
Considering that the educational reforms proposed in recent years have generated several debates and criticisms about the way they are presented and adopted, the purpose of this article is to analyze whether the pedagogical proposal for the rural education curriculum in the National Common Curriculum Base and in the reform of secondary education is included in its political and pedagogical principles. We resorted to bibliographic and documentary research to verify the data on the rural education approach in the two normative documents. The two documents that compose the New High School are characterized as normative for the elaboration of curricula in the country. However, they do not include references to the specificities, diversity and access to knowledge for rural education in the search for the democratic construction of a curriculum focused on the pedagogical practices of students from rural schools, which emerges from the analysis of some reflections on the process of elaboration of the National Common Curriculum Base in relation to mathematics education in Brazil.
References
Aguiar, M. A. S. de, Dourado, L. F. (2018). Relato da resistência à instituição da BNCC pelo conselho nacional de educação mediante pedido de vistas e declarações de votos. In M. A. S. de Aguiar, L. F. Dourado. A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas (pp 8-22). Recife: ANPAE. Recuperado de: l1nq.com/R0Aab
Andrade, M. C. P. de, Motta, V. C. da (2020). Base Nacional Comum Curricular e Novo Ensino Médio: uma análise à luz de categorias de Florestan Fernandes. Revista HISTEDBR On-line, v.20, 1-26.
Branco, E. P., Branco, A. B. de G., Iwasse, L. F. A., & Zanatta, S. C. (2019). BNCC: a quem interessa o ensino de competências e habilidades?. Debates em Educação, 11(25), 155–171. Recuperado de: l1nq.com/mDvlC
Brasil. (1996). Lei nº 9.394, de 20 dezembro de 1996 (1996). Estabelece a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF.
Brasil. (2017). Portaria nº 1.570, de 20 de dezembro de 2017 (2017). Proposta Preliminar da Base Nacional Comum Curricular – Segunda versão. Brasília, DF. Recuperado de:
l1nq.com/QrC7W
Brasil. (2017a). Resolução CNE/CP, nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Brasília, DF. Recuperado de: l1nq.com/LaAo6
Brasil. (2017b). Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as leis nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o fundo de manutenção e desenvolvimento da educação básica e de valorização dos profissionais da educação. Brasília, DF. Recuperado de: l1nq.com/LwbRi
Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular (2018). Ministério da Educação. Brasília, DF. Recuperado de: l1nq.com/3NHGg
Brasil. (2018a). Guia de Implementação do Novo Ensino Médio. Brasília, DF. Recuperado de: l1nq.com/UCqIh
Brasil. (2018b). Atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília, DF. Recuperado de: l1nq.com/XHhEa
Brasil. (2018c). Resolução CNE/CP, nº 4, de 17 de dezembro de 2018. Institui a Base Nacional Comum Curricular na Etapa do Ensino Médio (BNCC-EM), como etapa final da Educação Básica. Brasília, DF. Recuperado de: l1nq.com/PN2Jm
Bigode, A. J. L. (2019). Base, que base? O caso da Matemática. In F. Cássio, R. Jr. Catelli (Org.). Educação é a base? 23 educadores discutem a BNCC (pp123-143). São Paulo: Ação Educativa.
Brito, A. R. dos S. (2021). Uma análise da Educação do Campo e as perspectivas de mudanças com a BNCC. In I. Dickmann.100 anos com Paulo Freire (pp 23-37). Chapecó: Livrologia.
Caldart, R. S. (2002). Pedagogia do Movimento Sem Terra: escola é mais do que escola. Petrópolis, RJ: Vozes.
Corti, A. P. (2019). Ensino Médio: entre deriva e naufrágio. In F. Cássio (Org.). Educação contra a barbárie: Por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. São Paulo: Boitempo.
Fernandes, B. M. (2002). Diretrizes de uma caminhada. In E. J. Kolling; P. R. Cerioli, R. S. Caldart. Por uma educação do campo (pp 89-101). Brasília: Articulação Nacional Por Uma Educação do Campo.
Fiorentini, D. (1995) Alguns modos de ver e conceber o ensino da matemática no Brasil. Zetetiké, vol. 3, n. 1.
Frigotto, G. (2005). Escola pública brasileira na atualidade: lições da história. In J. C. Lombardi, D. Saviani, M. I. M. Nascimento (org.). A escola pública no Brasil: história e historiografia (pp 221-254). Campinas: Autores Associados.
Google acadêmico (2022) Google Acadêmico: como usar essa rica ferramenta de pesquisas do Google Recuperado de: l1nq.com/fVgMx
Heleno, C. R. (2017). Contribuição à crítica da Base Nacional Comum Curricular – a máscara do conformismo na educação do Banco Mundial. (Dissertação de Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana.
Macedo, E. (2016). Base nacional curricular comum: a falsa oposição entre conhecimento para fazer algo e conhecimento em si. Educação em Revista. DOI: l1nq.com/lBfbf
Marco Legal (2022). Documentos normativos que regulamentam o Ensino Médio no Brasil. Recuperado de: l1nq.com/5DCP5
Pinto, A. H. (2017) A Base Nacional Comum Curricular e o Ensino de Matemática: flexibilização ou engessamento do currículo escolar. Bolema. Recuperado de: l1nq.com/WYcXE
Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (2022). Quem somos. Brasília: CAPES. Recuperado de: l1nq.com/RLYF1
Rebouças, A. P. S., Amaral, N.C L. (2020). A BNCC e as implicações para o currículo do Ensino Matemática. Pesquisa em Foco. Recuperado de: l1nq.com/RLYF1
Rocha, N. F. E. (2016) Base Nacional Comum Curricular e Micropolítica: analisando os fios condutores. (Dissertação de Mestrado em Educação). Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.
Sachs, L. (2019). Multiplicidade de conhecimentos matemáticos na educação do campo. Alexandria. Recuperado de: l1nq.com/Ie1MB
Saviani, D. (2008). Escola e democracia. Campinas: Autores Associados.
Scientific Electronic Library Online (2022) O que é a SciELO? Recuperado de: l1nq.com/r5rHG
Silva, S. do N., Loureiro, C. F. B. (2020). As Vozes de Professores- Pesquisadores do Campo da Educação Ambiental sobre a Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Educação Infantil ao Ensino Fundamental. Revista Ciência & Educação. Recuperado de: l1nq.com/mLPVO
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (2016). Contribuições da SBEM para a Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, Recuperado de: l1nq.com/Su9Qx
Verdério, A., Barros, A. J. de (2015). A Educação do Campo frente à Base Nacional Comum Curricular. Revista Práxis Educativa. Recuperado de: l1nq.com/4zJoL
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).