Interculturality and Mathematics Education of Indigenous Teachers
Investigating Essential Elements in Curricular Projects
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e91205Keywords:
Indigenous Sociocultural Context, Interculturality, Teacher educationAbstract
This article aims to analyze the perspective of interculturality in curricular projects of indigenous licensure courses with an area of ??training in Mathematics. The study is part of an ongoing inter-institutional research project that aims to characterize the degree courses that train Mathematics teachers to teach mathematics in the contexts of Rural, Indigenous, Quilombola Education and others. In this work, we adopted the qualitative approach of investigation, with an interpretative nature, according to Denzin and Lincoln, whose analyzed data were constituted by the curricular matrices of Pedagogical Course Projects (PPC) of six courses of federal public universities located in the Northeast, North and Central regions. West of the country. We carried out an analysis and reflection on the objectives of the PPC and on the menus in the area of ??Mathematics and Mathematics Education in relation to the Formation of the Indigenous Intercultural Educator, seeking perceptions of interculturality in the formation of the Indigenous Mathematical Educator. It was possible to verify curricular projects that: (a) privilege mathematics/school; (b) they privilege their own mathematical knowledge; or (c) relate different mathematical knowledge in teacher training.
References
Bicho, J. S. (2018). Etnomatemática e práticas pedagógicas: saberes matemáticos escolares e tradicionais na educação escolar indígena Karipuna (Tese de Doutorado em Educação em Ciências e Matemática). Universidade Federal de Mato Grosso, Mato Grosso.
Brasil. (1999). Câmara de Educação Básica. Parecer nº. 14/1999. Brasília: Conselho Nacional de Educação.
Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF.
Brasil. (2002). Ministério da Educação. Referenciais para a Formação de Professores Indígenas. Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC; SEF.
Brasil. (1996). Ministério de Educação e Cultura. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC.
Brasil. (2001). Plano Nacional de Educação – PNE. Ministério da Educação. Brasília, DF: INEP.
Brasil. (1998). Referencial Nacional para as Escolas Indígenas. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília-DF: MEC/SEF.
Cortesão, L. & Pacheco, N. (1991). O conceito de educação intercultural: Interculturalismo e a realidade portuguesa. Inovação, 9, 35-51.
D’Ambrosio, U. (2012). Transdiciplinaridade. São Paulo: Palas Atenas.
Denzin, N. & Lincoln, Y. A disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. (pp. 15-41). In Denzin, N. & Lincoln, Y. (Org.). O Planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: ArtMed.
Faustino, R. C., Novak, M. S. J. & Borges, F. A. (2022). Formação inicial de professores indígenas e a matemática intercultural na Educação Básica. Revista Imagens da Educação, v. 12 (2), 21-44.
Fleuri, R. M. (2014). Interculturalidade, identidade e decolonialidade: desafios políticos e educacionais. Série-Estudos, (37), 89–106. Recuperado de: https://serieucdb.emnuvens.com.br/serie-estudos/article/view/771/650
Grupioni, L. D. B. (2001). Do nacional ao local, do federal ao estadual: as leis e a educação escolar indígena. In Marfan, M. A. (Org.). Anais do Congresso Brasileiro de Qualidade na Educação: formação de professores: educação escolar indígena.
Brasília: MEC/SEF, Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/vol4c.pdf
Marcilino, O. T. (2014). Educação escolar Tupunikim e Guarani: experiência de interculturalidade em aldeias de Aracruz, no Estado do Espírito Santo (Tese de Doutorado em Educação). Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória.
Nascimento, R. G. (2017). Educação superior de professores indígenas no Brasil: avanços e desafios do programa de licenciaturas interculturais indígenas. Educación Superior y Sociedad, Iesalq, v. 20, 49-75. Recuperado de: https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/19
Oliveira, M. A. M. (2017). Formação de professores indígenas de matemática: conhecimentos necessários em cenário intercultural. In Anais do 11º Seminário Sul-Mato-Grossense de Pesquisas em Educação Matemática. UFMS.
Scandiuzzi, P. P. (2012). Educação Matemática indígena: a constituição do ser entre os saberes e fazeres. In Bicudo, M. A. V. &
Borba, M. C. (Orgs.) Educação matemática: pesquisa em movimento. (p. 203-215). 4. Ed. São Paulo: Cortez.
Tomaz, V. S. (2019). A formação intercultural para educadores indígenas: possibilidades e formas de resistência. Perspectivas da Educação Matemática, v.12 (30), 654-678. Recuperado de: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/9604/7155
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).