Interculturality and Mathematics Education of Indigenous Teachers

Investigating Essential Elements in Curricular Projects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e91205

Keywords:

Indigenous Sociocultural Context, Interculturality, Teacher education

Abstract

This article aims to analyze the perspective of interculturality in curricular projects of indigenous licensure courses with an area of ??training in Mathematics. The study is part of an ongoing inter-institutional research project that aims to characterize the degree courses that train Mathematics teachers to teach mathematics in the contexts of Rural, Indigenous, Quilombola Education and others. In this work, we adopted the qualitative approach of investigation, with an interpretative nature, according to Denzin and Lincoln, whose analyzed data were constituted by the curricular matrices of Pedagogical Course Projects (PPC) of six courses of federal public universities located in the Northeast, North and Central regions. West of the country. We carried out an analysis and reflection on the objectives of the PPC and on the menus in the area of ??Mathematics and Mathematics Education in relation to the Formation of the Indigenous Intercultural Educator, seeking perceptions of interculturality in the formation of the Indigenous Mathematical Educator. It was possible to verify curricular projects that: (a) privilege mathematics/school; (b) they privilege their own mathematical knowledge; or (c) relate different mathematical knowledge in teacher training.

Author Biographies

José Sávio Bicho, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Estou realizando estágio de Pós-Doutorado na Universidade Estadual Paulista (Unesp), com financiamento da Capes, por meio do Procad-Amazônia. Doutor em Educação em Ciências e Matemática pela Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC/UFMT/UFPA/UEA), mestre em Educação em Ciências e Matemáticas (Área de concentração: Educação Matemática) pela Universidade Federal do Pará (UFPA), licenciado em Matemática pela Universidade do Estado do Pará (UEPA), especialista em EAD e Novas Tecnologias pela Faculdade Educacional da Lapa (FAEL). Professor Adjunto da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA), atuando na Licenciatura em Educação do Campo (LPEC) e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM). Editor da RdDiPE: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação.

Wagner Ahmad Auarek, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Graduado em Matemática/Licenciatura pelo Centro Universitário de Belo Horizonte - UNIBH (1990). Mestre em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (2001). Doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da UFMG (2009). Professor do Departamento de Técnicas e Métodos de Ensino (DMTE) - Setor de Educação Matemática e do Programa de Pós Graduação Mestrado Profissional Educação e Docência (Promestre) Linha Educação Matemática: ensino, formação e profissão docente.

Adriana Fatima de Souza Miola, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Doutora em Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS com Doutorado Sanduíche na Universidade de Lisboa sob a Orientação do Prof. Dr. João Pedro da Ponte, Mestrado em Educação Matemática e Especialização em Mídias na Educação pela mesma instituição. Graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD. Atualmente é Docente do curso de Licenciatura em Matemática e professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Matemática da Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologias (FACET) na Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD).

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Published

2023-03-13

Issue

Section

Dossiê Temático: Ed. MTM em diálogo com a Ed. do Campo, Indígena e Quilombola