Reflections on Ethnic-Racial Relations and the Teaching of Mathematics
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e91224Keywords:
Mathematics Teaching, Law 10.639/03, Curricular Guidelines, Fundamental School LevelAbstract
Ethnic-racial relations is a complex issue that involves different aspects, including those linked to educational processes. In this sense, the curriculum becomes a field to be analyzed, since it must constitute a tool that enables learning from reflections and practices that value cultural diversity, as well as providing the deconstruction of discourses and educational practices that silence or stereotype people of different ethnic and cultural origins, promoting an education with equity from an ethical and racial point of view. This article presents aspects of an academic master research in progress. The study has a qualitative approach and aims to analyze the possible articulations between the teaching of mathematics and ethnic-racial relations in the final years of fundamental school level. An analysis carried out in the National Curricular Common Base (BNCC) is focused. It is identified that the document cites the current legislation of Law 10639/03 and in its guidelines some curricular proposals are presented that allow the approach of the contents and knowledge of the African matrix, indigenous and Afro-Brazilian peoples. However, it is clear that the BNCC guidelines consider the theme only to follow legal determinations and that even with the possibility of its approach in some curricular contents, it is necessary to elaborate and carry out educational proposals that promote an anti-racist education, and that the theme is not presented superficially only as transversal and integrative contents.
References
ALMEIDA, S. L. (2018). O que é racismo estrutural? Belo Horizonte: MG. Letramento.
Ministério da Educação (MEC).(1997). Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC, SEF. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro03.pdf
Ministério da Educação (MEC). (2004).Resolução n° 1, de 17 de junho de 2004. Brasília: Ministério da Educação e Cultura, 2004. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/res012004.pdf
CUNHA JÚNIOR, H. (2006). Afroetnomatemática, África e Afrodescendência. In: CAVALCANTI, B. C.; SUASSUNA, C.; BARROS, R. R. A. (org.). Kulé-kulé: Visibilidades Negras. EDUFAL.
D’AMBRÓSIO, U. (2009). Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica.
D’AMBRÓSIO, U. (2009). Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica.
D'AMBROSIO, U.(2011). Etnomatemática- elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica.
DOMINGUES, P.(2007). Movimento Negro Brasileiro: alguns apontamentos históricos. Scielo.v.12,(n.23).Recuperado de https://www.scielo.br/j/tem/a/yCLBRQ5s6VTN6ngRXQy4Hqn/?lang=pt
FRANÇA, M. A.(2015). Kalah: um jogo africano de raciocínio matemático (Dissertação de Mestrado Profissional em Matemática).Universidade Federal de Juiz de Fora, Minas Gerais.
FURTADO, M. G. F., & GONÇALVES, P. G. F. Jogos africanos na formação de professores: o yoté como um recurso para o ensino de matemática. Revista BOEM, 5(8), 37-50.
IBGE. (2019).Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios – PNAD.
GOMES, N. L. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre as relações raciais no Brasil: uma breve discussão.(2005). In: Educação antirracista: caminhos abertos pela Lei Federal 10.639/03. Recuperado de https://www.geledes.org.br/wp-content/uploads/2017/03/Alguns-termos-e-conceitos-presentes-no-debate-sobre-Rela%C3%A7%C3%B5es-Raciais-no-Brasil-uma-breve-discuss%C3%A3o.pdf
GOMES, N. L.(2012). Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem fronteiras, v.12, n.1. p. 98-109.
Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.
Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm#:~:text=L10639Text=LEI%20No%2010.639%2C%20 DE%209%20DE%20JANEIRO%20 DE%202003.& text=Altera%20a%20Lei%20no,%22%2C%20e%20d%C3%A1%20 outras%20 provid%C3%AAncias.
Ministério da Educação (MEC). (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC.
MUNANGA, K. (2004). O negro na sociedade brasileira: resistência, participação e contribuição. Brasília: Fundação Cultural Palmares.
MUNANGA, K. (2012).Negritude e identidade negra ou afrodescendente: um racismo ao avesso? Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN), v. 4, n. 8, p. 06-14.
OLIVEIRA, F. (2012). A Lei 10.639 e as Implicações para as Práticas de Ensino: o que a Questão Racial tem suscitado no Cotidiano Escolar? In Anais a obrigatoriedade da temática história e cultura afro-brasileira e indigena. Recuperado de https://silo.tips/download/a-obrigatoriedade-da-tematica-historia-e-cultura-afro-brasileira-e-indigena
PACHECO, W. R. S. (2019).Etnomatemática no campo: aquisição e operacionalização de saberes matemáticos por pessoas não escolarizadas(Monografia Licenciatura Plena em Pedagogia) – Universidade Federal de Campina Grande,Campina Grande.
PEREIRA, R. P. (2011). O jogo africano mancala e o ensino de matemática em face da Lei 10.639/03. (Dissertação de Mestrado em Educação). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.
RAMOS, S. A.; & CARVALHO, D. S. (2019) Desafios da BNCC no ensino da matemática – ensino fundamental anos iniciais. In Anais Congresso Nacional de Educação. Recuperado de https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2019/TRABALHO_EV127_MD1_SA13_ID3447_03102019121437.pdf
SANTOS, R. A.; & SILVA, R. M. N. B. (2018). Racismo científico no Brasil: um retrato racial do Brasil pós-escravatura. Educar em revista, v. 34, n.68, p. 253-268.
SILVA, R. M. Na B.; & COELHO, W. N. B.(Abri, 2011). A escola e a cultura escolar: É possível controlar as diferenças no/pelo currículo? In Anais Politicas Públicas e Gestão da Educação: construção histórica, debates contemporâneos e novas pespectivas. Recuperado de http://www.anpae.org.br
SILVA, A. L.; & SILVA, C. (2021).A Base Nacional Comum Curricular e a Educação Étnico-Racial na promoção de uma educação antirracista. Revista Eletrônica Pesquiseduca, v. 13, n. 30, p. 553-570.
SILVA, F. O. D. (2020). A arte de educar gingando: aspectos e contribuições da capoeira para a educação(Tese de Doutorado do Curso de Mestrado Profissional em Educação). Urca, Crato.
SILVÉRIO, V. R.(2010). Anotações sobre a implementação da Lei 10.639/2003. In: SANTOS, R.; ALVARENGA, M.; NOBRE, D.; ALENTEJANO, P. Educação Popular, movimentos sociais e formação de professores: diálogos entre saberes e experiências brasileiras. Petrópolis: DP et Alii.
SOUZA, A. C. F. (2016). Jogos africanos e o currículo da matemática: uma questão de ensino. Dissertação de Mestrado Profissional em Rede Nacional).Universidade Estadual Paulista, São José do Rio Preto.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica de Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).