Quilombola Mathematical Education For Social Justice
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e91266Keywords:
Mathematics education, Statistical education, Quilombola School Education, Ethnic-racial relations, Social JusticeAbstract
This article aims to discuss possibilities of articulating mathematics teaching with quilombola school education, considering aspects of ethnic-racial relations, and the critical perspectives of mathematics and statistics education for social justice. The text addresses a qualitative study that is part of the results of a doctoral research project, under development, carried out in a quilombola school located in the municipality of Cabo de Santo Agostinho, Pernambuco. An analysis of the municipal curriculum proposal was done, with an emphasis on mathematics teaching, and the responses of teachers who participated in a questionnaire. Documentary analysis revealed that there are themes, objects of knowledge and skills with the potential for valuing the culture of the quilombola community in the curriculum. However, the teachers' answers indicated an absence of activities allowing children to possess a critical understanding of their sociocultural context. In addition to this, it was identified that teachers did not have access to continued education on quilombola school education. Based on the data emerging from the analyses, we discussed the feasibility of a proposal for mathematics and statistics education aimed at a critical reading of the context with active participation of the students, in convergence with Law nº 10.639/2003 and the National Curriculum Guidelines for Quilombola School Education.
References
Almeida, S. L. de. (2019). Racimo estrutural. Pólen.
Bardin, L. (1977). Análise de Conteúdo. Edições 70.
Carneiro. A. S. (2005). A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. [Tese de Doutorado]. Universidade de São Paulo. https://repositorio.usp.br/item/001465832
Cazorla, I., Magina, S., Gitirana, V. & Guimarães, G. (2017). Estatística para os Anos Iniciais do Ensino Fundamental. SBEM. http://www.sbem.com.br/files/ebook_sbem.pdf
Coordenação Nacional de Articulação das Comunidades Negras Rurais Quilombolas (2021). Manifesto pela Efetiva Implementação da Educação Escolar Quilombola, pela Democracia e pelo Direito à Vida!. Disponível em http://conaq.org.br/wp-content/uploads/2021/08/Manifesto-final-educacao-escolar-quilombola.pdf
Constituição da República Federativa do Brasil de 1988 (2001). (21ª ed.). Saraiva.
Engel, J. (2019). Statistical literacy and society. En J. M. Contreras, M. M. Gea, M. M. López-Martín y E. Molina-Portillo (Eds.), Actas del Tercer Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística.
Fontoura, J. S. D. A. (2021). Racismo Reverso: O Porquê da sua Não-existência. Revista Interritórios. 7 (13), 55-67.
França, E. T. (2013) Escola e cotidiano: um estudo das percepções matemáticas da comunidade quilombola Mussuca em Sergipe. [Dissertação de Mestrado]. Universidade Federal de Sergipe.
Frankenstein, M. (1998). Educação Matemática Crítica: uma aplicação da epistemologia de Paulo Freire. In: BICUDO, M. A. (Org.) Educação Matemática. (2rd ed). Moraes. http://acervo.paulofreire.org:8080/xmlui/handle/7891/1640
Freire, P. (1990). Pedagogy of the oppressed. Penguin. (Original work published 1972).
Gal, I. (2002). Adult’s statistical literacy: meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, 70, 1-51.
Giraldo, V. & Fernandes, F. S. (2020). Caravelas à Vista: Giros Decoloniais e Caminhos de Resistência na Formação de Professoras e Professores que Ensinam Matemática. Perspectivas Da Educação Matemática, 12(30), 467-501. https://doi.org/10.46312/pem.v12i30.9620
Gomes, G. P. S. (2021). Pretos e pardos, uni-vos. Os desafios de(o) ser negro no Brasil do século XXI. Desenvolvimento & civilização, 2(1), 80-106.
Gomes, N. L. (2017) O movimento negro educador. Saberes construídos na luta por emancipação. Vozes.
González, N., Moll, L., C., & Amanti, C. (2005). Funds of knowledge: Theorizing practices in households, communities, and classrooms. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Gutstein, E (2006). Reading and writing the world with mathematics: toward a pedagogy for social justice. Routledge.
Gutstein, E. (2007). Connecting community, critical, and classical knowledge in teaching mathematics for social justice. In B. Sriraman (Ed.), International perspectives on social justice in mathematics education (pp. 109–118). The Montana Mathematics Enthusiast.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2019). Censo da educação básica.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2020). Censo da educação básica.
Jesus, E. L. F. & Souza, R. B. (2018). Formação de professores quilombolas e o Programa Etnomatemática: repensando processos de ensino da Matemática. Revista Brasileira de Educação do Campo, 3(3), 1064-1083.
Khidir, K. S. (2016). Relação comunidade e escola na atividade docente: um exemplo dos Kalunga do Mimoso (Tocantins). Rematec, 10(20), 37-53. Recuperado de http://www.rematec.net.br/index.php/rematec/article/view/51
Lei Federal nº 10. 639. (2003). Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Presidência da República, Casa Civil.
Lei Federal nº 13.005 (2014). Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF.
Lei número 3.055, jun./2015. Plano Municipal de Educação do Cabo de Santo Agostinho. https://leismunicipais.com.br/plano-municipal-de-educacao-cabo-de-santo-agostinho-pe
Lira, F. L., & Carvalho, L. M. T. L. (2020) Letramento Estatístico e Insubordinação Criativa na Educação Infantil: algumas reflexões. RIPEM, 10(1), 108-121. https://doi.org/10.37001/ripem.v10i1.2197
Mignolo, W. (2003) Histórias locais/projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar (Solange Ribeiro de Oliveira, trad.). Editora UFMG.
Minayo, M.C.S. (1996) O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 4ª ed. Hucitec.
Ministério da Educação (2013). Diretrizes curriculares nacionais para educação escolar Quilombola. Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Currículos e Educação Integral, MEC.
Ministério da Educação (2013). Diretrizes curriculares nacionais. Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Currículos e Educação Integral, MEC.
Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/
Nicholson, J., Gal, I., Ridgway, J., & UK, U. I. (2018). Understanding civic statistics: A conceptual framework and its educational applications. A product of the ProCivicStat Project. Retrieved August, 30, 2021.
Nunes, G.H.L.(2021). Aquilombamento escolar , práticas revisitadas e possibilidades insurgentes: pedagogias e cirandas “que são de todos nós”. In Silva, G. M., Silva, R. A. A., Dealdina, S.S. & Rocha, V.G. (Eds.), Educação Quilombola: territorialidades, saberes e as lutas por direitos. (pp. 84-91). Jandaíra.
Projeto Quilombos e Educação. (2021, October 26). Webinar Educação Quilombola em Números. [YouTube Channel]. https://www.youtube.com/watch?v=GUVTpkp0uKM
Santos, J. G. & Silva. J. N. D. (2016) A Influência da Cultura Local no Processo de Ensino e Aprendizagem de Matemática numa Comunidade Quilombola. Bolema, 30 (56), 972- 991.
Sistema Municipal de Ensino do Cabo de Santo Agostinho (2021). Currículo do Sistema Municipal de Ensino. (na imprensa).
Skovsmose, O. (2001). Critical Mathematics Education: The Question of Democracy. Papirus.
Skovsmose, O. (2017). O que poderia significar a educação matemática crítica para diferentes grupos de estudantes?. Revista Paranaense De Educação Matemática, 6 (12), 18-37. http://revista.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/533/430
Teixeira, M. J. S., Carvalho, L. M. T. L., & Monteiro, C. E. F. (2021). Letramento estatístico para o empoderamento de meninas quilombolas. In Monteiro, C. E. F. & Carvalho, L. M. T. L. (Eds.), Temas emergentes em letramento estatístico (pp. 250-268). Ed. UFPE, 2021.
Teixeira, M. J.; Carvalho, L. & Monteiro C. (2021). Statistical literacy of quilombola girls: The importance of considering funds of knowledge. In Kollosche, D. (Ed.). Exploring new ways to connect: Proceedings of the Eleventh International Mathematics Education and Society Conference. Anais do MES11. Tredition.
Valença, A. C. (2018). Matemática, africanidade e formação de professores na escola quilombola. [Dissertação de Mestrado]. Universidade de Pernambuco.
Valero, P. (2017). El deseo de acceso y equidad en la educación matemática. Revista Colombiana de Educación, (73), 97-126. https://doi.org/10.17227/01203916.73rce97.126
Valoyes-Chávez, L. (2017). Inequidades raciales y educación matemática. Revista Colombiana de Educación, (73), 129-152. https://doi.org/10.17227/01203916.73rce127.150
Valoyes-Chávez, L., & Parra, A. (2016). Raza, Poder y Educación Matemática. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 9 (3), 4-8.
Walsh C. (2012). Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo I. Quito: Ediciones Abya-Yala.
Wild, C., & Pfannkuch, M (1999). Statistical thinking in empirical enquiry. International Statistical Review, 67(3), 223–248.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica de Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).