Potentially meaningful teaching unit in a flipped classroom environment: a systematic literature review
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e91298Keywords:
Polyhedra, Flipped Classroom, PMTUAbstract
This paper presents the results of a systematic review that had the general objective of verifying the works related to Potentially Meaningful Teaching Units - PMTU, identifying trends and characteristics of publications on the subject in an environment of flipped classroom for teaching polyhedra, from the search of articles in national journals indexed in Google Academic databases. For this mapping we followed the methodological steps according to Galvão; Ricarte (2021) and Bardin (2016). From the analysis, it was noticed that there is a strong tendency to use PMTU in Physics teaching, but it is worth mentioning that, even timidly, it appears registered in the several areas of knowledge. We identified that, within the defined search field, there is no production that relates these themes. It was noted, from this research work, that this is a field with ample possibilities for development involving these themes, in view of the need for discussion of meaningful learning in mathematics and the increasing use of the flipped classroom.
References
Bacich, L.; Tanzine Neto, A. & Trevisani, F. M. (2015). Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. In: L. Bacich, A, Tanzine Neto & F. M. Trevisani. (Org.), Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. (pp.45-65). Porto Alegre: Penso.
Bardin, L. (2016). Análise de Conteúdo. São Paulo.Edições 70.
Bergmann, J. Sams, A. (2021). Sala de aula invertida–uma metodologia ativa de aprendizagem. Rio de Janeiro: LTC.
Cunha, C. R., Amorim, A. A. Souza, A. C. R & Silva, R. J. (2019). Construção de uma unidade de ensino potencialmente significativa: uma proposta de ensino de geometria espacial em sala de aula invertida. Profiscientia. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/338015551
Dante, L. R. Viana, F. (2020). Matemática em Contexto: Geometria Plana e Espacial. Matemática e suas Tecnologias (Ensino Médio). São Paulo: Ática.
Galvão, M. C. B., Ricarte, I. L. M. (2020). Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion: Filosofia da Informação. Recuperado de https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4835
Guedes, F. F. S, Carvalho, C. V. A. (2021). Construfig3d e visualfig3d: softwares potencialmente significativos para o ensino da geometria espacial. Revista de Educação, Ciências e Mathematics. Recuperado de http://funes.uniandes.edu.co/24866/
Mendes, L.O.R & Pereira, A.L. (2020). Revisão Sistemática na área de Ensino e Educação Matemática: Analise do Processo e proposição de etapas. Educação Matemática Pesquisa. Recuperado de https://revistas.pucsp.br/emp/article/view/50437
Moran, J. (2015). Educação Híbrida: um conceito-chave para a educação, hoje. In: L. Bacich, A. Tanzi neto & F. M. Trevisani. (Org.), Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. (pp. 27 – 45) Porto Alegre: Penso.
Moreira, M.A. (2011). Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Editora Livraria da Física.
Ministerio da Saúde. (2021). O que é a Covid-19? Brasília: Ministério da Saúde: MS
Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC
Sanches, R. M. L. Batista, S.C.F. & Marcelino, V. S. Sala de Aula Invertida em aulas de Matemática Financeira Básica no Ensino Médio: reflexões sobre atividades e recursos didáticos digitais. Revista Renote. Recuperado de https://www.seer.ufrgs.br/renote/article/view/95858
Santarosa, M.C.P. (2016). Ensaio sobre a aprendizagem significativa no ensino de matemática. Aprendizagem Significativa em Revista/Meaningful Learning Review. Recuperado de http://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID92/v6_n3_a2016.pdf
SANTOS, A. X. (2017). Unidade de ensino potencialmente significativa com modelagem matemática para a aprendizagem do conceito de volume em uma escola militar do RS (Dissertação de Mestrado em Educação de Matemátia e ensino de Física). Universiddae Federal de Santa maria, Rio Grande do Sul.
Secretaria da Educação Média e Tecnológica. (2002-a). Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: PCNEM
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Adriana Pereira da Silva, Tiago Nery Ribeiro, Veleida Anahi da Silva
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).