Potentially meaningful teaching unit in a flipped classroom environment: a systematic literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e91298

Keywords:

Polyhedra, Flipped Classroom, PMTU

Abstract

This paper presents the results of a systematic review that had the general objective of verifying the works related to Potentially Meaningful Teaching Units - PMTU, identifying trends and characteristics of publications on the subject in an environment of flipped classroom for teaching polyhedra, from the search of articles in national journals indexed in Google Academic databases. For this mapping we followed the methodological steps according to Galvão; Ricarte (2021) and Bardin (2016). From the analysis, it was noticed that there is a strong tendency to use PMTU in Physics teaching, but it is worth mentioning that, even timidly, it appears registered in the several areas of knowledge. We identified that, within the defined search field, there is no production that relates these themes. It was noted, from this research work, that this is a field with ample possibilities for development involving these themes, in view of the need for discussion of meaningful learning in mathematics and the increasing use of the flipped classroom.

 

References

Bacich, L.; Tanzine Neto, A. & Trevisani, F. M. (2015). Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. In: L. Bacich, A, Tanzine Neto & F. M. Trevisani. (Org.), Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. (pp.45-65). Porto Alegre: Penso.

Bardin, L. (2016). Análise de Conteúdo. São Paulo.Edições 70.

Bergmann, J. Sams, A. (2021). Sala de aula invertida–uma metodologia ativa de aprendizagem. Rio de Janeiro: LTC.

Cunha, C. R., Amorim, A. A. Souza, A. C. R & Silva, R. J. (2019). Construção de uma unidade de ensino potencialmente significativa: uma proposta de ensino de geometria espacial em sala de aula invertida. Profiscientia. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/338015551

Dante, L. R. Viana, F. (2020). Matemática em Contexto: Geometria Plana e Espacial. Matemática e suas Tecnologias (Ensino Médio). São Paulo: Ática.

Galvão, M. C. B., Ricarte, I. L. M. (2020). Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion: Filosofia da Informação. Recuperado de https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4835

Guedes, F. F. S, Carvalho, C. V. A. (2021). Construfig3d e visualfig3d: softwares potencialmente significativos para o ensino da geometria espacial. Revista de Educação, Ciências e Mathematics. Recuperado de http://funes.uniandes.edu.co/24866/

Mendes, L.O.R & Pereira, A.L. (2020). Revisão Sistemática na área de Ensino e Educação Matemática: Analise do Processo e proposição de etapas. Educação Matemática Pesquisa. Recuperado de https://revistas.pucsp.br/emp/article/view/50437

Moran, J. (2015). Educação Híbrida: um conceito-chave para a educação, hoje. In: L. Bacich, A. Tanzi neto & F. M. Trevisani. (Org.), Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. (pp. 27 – 45) Porto Alegre: Penso.

Moreira, M.A. (2011). Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Editora Livraria da Física.

Ministerio da Saúde. (2021). O que é a Covid-19? Brasília: Ministério da Saúde: MS

Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC

Sanches, R. M. L. Batista, S.C.F. & Marcelino, V. S. Sala de Aula Invertida em aulas de Matemática Financeira Básica no Ensino Médio: reflexões sobre atividades e recursos didáticos digitais. Revista Renote. Recuperado de https://www.seer.ufrgs.br/renote/article/view/95858

Santarosa, M.C.P. (2016). Ensaio sobre a aprendizagem significativa no ensino de matemática. Aprendizagem Significativa em Revista/Meaningful Learning Review. Recuperado de http://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID92/v6_n3_a2016.pdf

SANTOS, A. X. (2017). Unidade de ensino potencialmente significativa com modelagem matemática para a aprendizagem do conceito de volume em uma escola militar do RS (Dissertação de Mestrado em Educação de Matemátia e ensino de Física). Universiddae Federal de Santa maria, Rio Grande do Sul.

Secretaria da Educação Média e Tecnológica. (2002-a). Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: PCNEM

Published

2023-08-30

Issue

Section

Artigos