An analysis of the knowledge of Sphere in the textbooks in the light of the Theory of the Records of Semiotic Representations of Duval

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e91740

Keywords:

Textbook, Sphere, Representation Registers

Abstract

The present work is an clippingof a Course Completion Work (CBT), which aimed to analyze a Textbook (LD) of the 2nd year of Teaching Medium as to the knowledge of Sphere, more precisely, as to the volume of the sphere and spherical surface area, in light of Raymond Duval's Theory of Records of Semiotic Representations (TRRS). Thus, this research is characterized as being of an approach qualitative, bibliographic type, was carried out through a descriptive study of exploratory type and applied nature. Considering the importance of LD and that this is the main resource used by teachers in the classroom, we analyzed the approach of the textbook approved in the National Textbook Program PNLD/2021 and more adopted by state schools in the municipality of Cajazeiras - PB. We have identified that LD presents gaps in relation to mathematical objects sphere volume and spherical surface area, because in the proposed questions analyzed, it was prioritized the natural language record of these mathematical objects. With regard to conversions, we point out that the book prioritizes some conversions between records semiotic representations of the volume of the sphere and the area of the spherical surface to the detriment of others. We conclude that in the teaching-learning process of mathematics the teacher should not be limited only to the textbook, because using only this resource does not ensures the understanding of mathematical objects.

Author Biographies

Jéssica Santos Silva, Instituto Federal da Paraíba - IFPB

Licenciada em Matemática pelo Instituto Federal da Paraíba -Campus Cajazeiras. Professora da educação básica da rede municipal de Bom Jesus, Paraíba.

link para o currículo lattes: http://lattes.cnpq.br/3461074868149810

Fernanda Andrea Fernandes Silva, Instituto Federal da Paraíba

Professora da Educação Básica Técnica e Tecnológica do Instituto Federal da Paraíba - IFPB, Campus Cajazeiras. Pós-doutorado pelo Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Catarina, Doutora em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal Rural de Pernambuco, Mestra em Ensino das Ciências pela Universidade Federal Rural de Pernambuco, especialista em Educação Matemática pela Universidade Estadual de Alagoas e graduada em Matemática (licenciatura) pela Universidade Federal de Alagoas.Tem experiências com pesquisas na área de Educação Matemática, atuando com ênfase nos seguintes temas: Desenvolvimento cognitivo de conceitos matemáticos, ensino e aprendizagem em Matemática e Formação de professores de matemática.

link para currículo lattes: http://lattes.cnpq.br/0920878933113945

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Published

2023-08-30

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Section

Artigos