Thought experiments in the multiplication of natural numbers:

theoretical reflections by means of an alternative methodology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e92299

Keywords:

Mathematics Education, Teaching Mathematics, Teaching Methodology

Abstract

This article is part of the theoretical research entitled "Semiotics and Thought Experiments in teaching and learning in Mathematics". It aims to present a theoretical reflection, by means of Thought Experiments, about the operation of Multiplication with natural numbers. Thought Experiments are conceptualized as ways that the subject has to represent its own thinking, which is placed as an object of consideration in the development of a concept, activity and/or problem in Mathematics, through a well-defined theoretical context, which is called representation system, fulfilling the role of showing the consistency of the concept itself (or even its modification) and verify the possibility of applying such concept in different contexts. These categories of experiments, in the context of Mathematics Education, can be considered as an alternative methodology for teaching mathematics. The application of this methodology is important in teaching and respectively in learning mathematics because it provides the development of an environment of investigation and reflection, working in different semantic universes in the understanding of the activity and/or the proposed problem, generating debates and contradictions.

Author Biography

Willian José Cruz, Professor da Universidade Federal de Juiz de Fora. Departamento de Matemática

Professor adjunto da Universidade Federal de Juiz de Fora, atuo no programa de pós-graduação em Educação Matemática na mesma instituição. Sou doutor em Educação Matemática pela UNIAN e mestre em Educação Matemática pela UFJF.

References

Courant, R. & Robbins H. (2000) O que é matemática? Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna Ltda.

Cruz, W. J. (2018) Experimentos Mentais na Educação Matemática: uma analogia com provas matemáticas formais. Curitiba: Editora Aprris.

Cruz, W. J. (2021). O uso dos experimentos mentais como possível metodologia de ensino da matemática: um olhar epistemológico. Florianópolis. Revista Eletrônica de Educação Matemática – REVEMAT, v.16 p. 01 – 26.

Cruz, W. J. (2022) Experimentos Mentais: uma nova metodologia para o ensino de matemática. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna Ltda.

D’Ambrosio, U. (2011). Educação para uma sociedade em transição. 2ª ed. RN: EDUFRN.

Freire, P. (2019). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra.

Gadotti, M. (1995). Concepção dialética da educação: um estudo introdutório – 9ª edi. São Paulo: Cortez.

Hersh, Reuben (1997). What tis Mathematics, Really? Oxford University Press, Inc.

Lakatos, I. (1978). A lógica do descobrimento Matemático: provas e refutações. Rio de Janeiro: Zahar Editora.

Manfredi, S. M. (1993). Metodologia de Ensino-diferentes concepções (versão preliminar). Campinas: F.E./UNICAMP.

Otte, M. F. (1993). O formal, o social e o subjetivo: uma introdução à filosofia e à didática da matemática. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista.

Otte, M. F. (2001). Mathematical Epistemology form a Peircean Semiotic Point of View. Paper presented at PME in Utrecht.

Otte, M. F. (2012). A realidade das Ideias: Uma perspectiva epistemológica para a Educação Matemática. Cuiabá: EDUFMT.

Peirce, C. S. (CP). (2010). Semiótica. Trad. Jose Teixeira Coelho Neto. 4ª ed. São Paulo: Perspectiva.

Reichenbach, H. (1951). The rise of Scientific Philosophy. London: Berkeley an Los Angeles: Cambridge University Press.

Russel, B. (2007). Introdução à filosofia matemática. Rio de Janeiro: Zahar editora.

Strauss, L. C. (1978). Myth and Meaning. University of Toronto Press.

Thuillier, P. (1994). De Arquimedes a Einstein: a face oculta da invenção científica. Rio de Janeiro: Zahar Editora.

Published

2023-06-30

Issue

Section

Artigos