Attitudes in relation to Mathematics and the choice by the area of knowledge in the Graduate degree in Rural Education: Discursive Textual Analysis in the interpretation of the phenomenon
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e92674Keywords:
Attitudes Towards Mathematics, Rural Education, Discursive Textual Analysis (DTA)Abstract
This article is an excerpt of a master's research that aimed to identify whether the attitudes towards Mathematics of students of the Degree in Rural Education of Unifesspa, imply their choice for the qualification next to the course. The clipping presented here discusses the path of Discursive Textual Analysis (DTA) in the interpretation of qualitative research results. The context of the research data production is presented, and how the DTA process was carried out to verify the implication of attitudes towards Mathematics in the choice of the course's area of ??knowledge, thus, the unitarization, categorization and the understanding about the elaboration of the new emergent of the research, that is, the writing of the metatext, that signals the feelings of the students in relation to Mathematics.
References
Aiken Júnior, L. R. (1970). Atitudes em Relação a Matemática. Review of Educational Research, v. 40 (4), 551-596. Recuperado de: https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/00346543040004551
Aiken, L. R & Dreger, R. M. (1961). The effect of attitudes on performance in mathematics. Journal of Educational Psychology. v. 52 (1), 19-24. Recuperado de: https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fh0041309
Alves, L. L. (2019). O papel da formação e das crenças no desenvolvimento da professoralidade de professoras polivalentes para o ensino de Matemática (Dissertação de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Federal de Pelotas, Pelotas.
Brito, M. R. F. (1996). Um estudo sobre as atitudes em relação à Matemática em estudantes de 1º e 2º graus (Tese de Doutorado em Educação). Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
Dobarro, V. R. (2007). Solução de problemas e tipos de mente Matemática: relações com as atitudes e crenças de autoeficácia (Tese de Doutorado em Psicologia Educacional) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, Campinas.
Freire, P. (2000). Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP.
Gonçalez, M. H. C. C. & Brito, M. R. F. (2001). A aprendizagem de atitudes positivas em relação à Matemática. In Brito, M. R. F. (org.). Psicologia da Educação Matemática: teoria e pesquisa. (p. 221-234). Florianópolis: Insular.
Gonçalvez, M. H. (2000). Relações entre a família, o gênero, o desempenho, a confiança e as atitudes em relação à Matemática (Tese de Doutorado em Educação). Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
Inglez de Souza, L. F. N. & Brito, M. R. F. (2008). Crenças de autoeficácia, autoconceito e desempenho em Matemática. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 25 (2), 193-201. Recuperado de: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/w8tWks3dz5xDM6LbF3xzXkk/?lang=pt&format=pdf.
Aragão, M. (2012). “Do tempo de ontem ao tempo de hoje”. Palmatória: entrelaçando memória e história. Revista Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, Ano 17, n. 26.
Marcelino, V. S. (2012). Uma análise textual discursiva dos problemas e perspectivas do ensino de Química pela ótica de seus professores de Campos dos Goytacazes-RJ (Tese de Doutorado em Ciências Naturais). Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro, Campos de Goytacazes-RJ.
Moraes, R. (2003). Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, Bauru, v. 9 (2), 91-211. Recuperado de: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/SJKF5m97DHykhL5pM5tXzdj/?format=pdf&lang=pt.
Moraes, R.; Galiazzi, M. C. (2006). Análise Textual Discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, v. 12 (1), 117-128. Recuperado de: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/wvLhSxkz3JRgv3mcXHBWSXB/?format=pdf.
Moraes, R.; Galiazzi, M. C. (2007). Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí.
Pirola, N. A. (2000). Solução de problemas geométricos: dificuldades e perspectivas. (Tese de Doutorado em Psicologia Educacional). Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
Tortora, E. (2019). O lugar da Matemática na educação infantil: um estudo sobre as atitudes e crenças de autoeficácia das professoras no trabalho com as crianças (Tese de Doutorado em Educação para a Ciência). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Bauru.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Maria Edlene Andrade Barbosa Rego, José Sávio Bicho, Narciso das Neves Soares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).