Numeric rulers as manipulative material for teaching-learning basic facts of addition
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e93033Keywords:
Basic facts of addition, Manipulative materials, Numerical rulersAbstract
This article is the result of a research that aimed to evaluate the use of numerical rulers as a manipulative material to teach-learn the basic facts of addition. Thus, a didactic sequence was planned and implemented in the 1st year of elementary school. In its course, the numerical rulers were presented, manipulated and used as a support in different situations involving the basic facts of addition. This made it possible to identify its potentialities and limitations in the teaching and learning process of such object of knowledge. Regarding the potentialities, we emphasize the satisfaction by the students when they performed activities with the material, the overcoming of difficulties associated with the recognition of numbers from 1 to 10, the ease in identifying the addends present in the basic facts of addition and the significant improvement on students performance. Regarding the limitations, we highlight the price of the material, the initial difficulty of the students to identify that the square in which the number was registered was also part of the total quantity of the numerical ruler, the reduced size of the pieces for collective demonstrations and the lack of a mark on the 6 and 9 rulers to differentiate these numbers. That said, the limitations of the material become insignificant when comparing them to the potentialities identified in its use. Therefore, we conclude that numerical rulers can be considered a good option of manipulative material in the teaching process and in the learning of the basic facts of addition.
References
BRASIL. (2013). Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação.
BRASIL. (2014a). Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Apresentação. Brasília: Ministério da Educação.
BRASIL. (2014b). Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Construção do Sistema de Numeração Decimal. Brasília: Ministério da Educação.
BRASIL. (2014c). Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Operações na resolução de problemas. Brasília: Ministério da Educação.
BRASIL. (2014d). Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Quantificação, Registros e Agrupamentos. Brasília: Ministério da Educação.
BRASIL. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação.
Davis, C., & Oliveira, Z. (2010). Psicologia na educação. São Paulo: Cortez, 2010.
Delizoicov, D., & Angotti, J. A. (1992). Metodologia do Ensino de Física. São Paulo: Cortez, 1992.
Delizoicov, D., & Angotti, J. A. (2000). Metodologia do Ensino de Ciências. São Paulo: Cortez, 2000.
Lorenzato, S. (2012). Laboratório de ensino de matemática e materiais didáticos manipulativos. In: S. Lorenzato (Ed.). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. (pp 3-38). Campinas, SP: Autores associados.
Matos, J. M., & Serrazina, M. L. (1996). Didática da matemática. Lisboa: Universidade Aberta.
Oliveira, M. K. (2011). Vygotsky – Aprendizado e Desenvolvimento: um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione.
Passos, C. L. B. (2012). Materiais manipulativos como recursos didáticos na formação de professores de matemática. In: S. Lorenzato (Ed.). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. (pp 77-92). Campinas: Autores associados.
Piletti, N. (2017). Psicologia da aprendizagem: da teoria do condicionamento ao construtivismo. São Paulo: Contexto.
Rêgo, R.; Rêgo, R. (2012). Desenvolvimento e uso de materiais didáticos no ensino de matemática. In: S. Lorenzato (Ed.). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. (pp 39-56). Campinas: Autores associados.
Rego, T. C. (2014). Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação (25 ed.). Petrópolis: Vozes.
Shih, A, Crispim, C. C., Aragão, H. M. A., & Vidigal, S. M. P. (2012). Materiais manipulativos para o ensino das quatro operações básicas. São Paulo: Edições Mathema.
Silva, A; Martins, S. (2000). Falar de Matemática hoje é... Revista Millenium. (20), 1-11. Recuperado de https://repositorio.ipv.pt/bitstream/10400.19/897/1/Falar%20de%20Matem%c3%a1tica%20Hoje.pdf
Silveira, E. (2021, abril). Materiais manipulativos: apresentando três chances de dar errado. In: Anais do VIII Encontro Catarinense de Educação Matemática (pp. 1-13). Rio do Sul, SC: Sociedade Brasileira de Educação Matemática – regional SC. Recuperado de http://eventos.sbem.com.br/index.php/SC/ECEM/paper/view/2156/1480.
Vigotski, L. S. (2007). A formação social da mente. (7. ed.). São Paulo: Martins Fontes.
Vigotski, L. S. (2009). A construção do pensamento e da linguagem (2 ed.). São Paulo: Martins Fontes.
Zabala, A. (2010). A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Andreia Jaqueline Renta, Mônica Knöpker
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).