The complexity of the relationships involving the human mathematics, the phenomena and the noumenal mathematics: suggestions for epistemological approaches in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e93064

Keywords:

Complexity, Construction x discovery, Languages, Mathematics, Classroom

Abstract

Languages consist of foundations composed of signs, demanding a speaking mass to transform them into social realities. They are classified into: (i) historical languages (idioms) and (ii) artificial (referring, the latter, to specific techniques, such as Mathematics). The languages, including Mathematics, are simplistic and reductionist, remaining in a lower position than the complexity of the phenomenal and noumenal worlds. The investigation described in this text was of a theoretical nature, based on Morin's philosophy of complexity. It is assumed that languages are chronological constructions in charge of both individuals and societies. Not getting confused with the respective thoughts, the languages, however, walk pari passu with them. Notwithstanding the aforementioned discrimination, in this article, for didactic purposes: (i) idiomatic signs and the cognitive activities related to them are called, without distinction, languages; (ii) mathematical signs and the cognitive actions concerning them are called, indifferently, Mathematics. The hypothesis whose coherence we tried to show in this scientific communication is that Mathematics (as a symbolic structure and as technical thinking) is elaborated over time with a view to achieving increasingly accurate understandings, explanations and consensus on (among other things) phenomena and noumena. In other words: Mathematics is human, and with it we move towards so-called noumenal Mathematics. The pedagogical contribution of this work consisted of the argumentative foundation of the proposal that, in Mathematics classes, there should be discussions, debates, reflections and/or meditations about what knowledge is, particularly mathematical knowledge, with emphasis, in such classes, to ideas based on the philosophical system of complexity.

Author Biography

Lênio Fernandes Levy, Universidade Federal do Pará

É Licenciado em Matemática (1990) pela Universidade Federal do Pará; é Mestre (2003) e Doutor (2013) em Educação em Ciências e Matemáticas (área de concentração: Educação Matemática), também pela UFPA.

É professor efetivo (Associado) da UFPA desde 2009; foi professor efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA) de 2004 a 2009; foi professor efetivo da Secretaria Municipal de Educação de Belém (SEMEC-BE) de 2000 a 2004; trabalhou na Caixa Econômica Federal (CEF) de 1989 a 2001.

References

ABBAGNANO, N. (2000). Dicionário de filosofia. 4. ed. Tradução da 1ª edição brasileira coordenada e revista por Alfredo Bosi; revisão da tradução e tradução dos novos textos por Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Martins Fontes.

D’AMBROSIO, U. (2019). Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica.

JAPIASSÚ, H., & MARCONDES, D. (1996). Dicionário básico de filosofia. 3. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

Sobrenome do autor. (2016). Título do artigo. Nome da revista, v. X, n. Y, ppp-ppp.

Sobrenome do autor. (2019). Título do artigo. Nome da revista, v. X, n. Y, ppp-ppp.

Sobrenome do autor. (2022). Título do artigo. Nome da revista, v. X, n. Y, ppp-ppp.

KANT, I. (2002). Crítica da razão pura. Tradução de Alexis Marins. São Paulo: Martin Claret.

KUHN, T. S. (2018). A estrutura das revoluções científicas. Tradução de Beatriz Vianna Boeira e Nelson Boeira. São Paulo: Perspectiva (Debates; 115).

MORIN, E. (1999). O método 3: o conhecimento do conhecimento. 2. ed. Tradução de Juremir Machado da Silva. Porto Alegre: Sulina.

MORIN, E. (2001). Ciência com consciência. 5. ed. Tradução de Maria D. Alexandre e Maria Alice Sampaio Dória. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

MORIN, E. (2002a). Os sete saberes necessários à educação do futuro. 6. ed. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya; revisão técnica de Edgard de Assis Carvalho. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO.

MORIN, E. (2002b). O método 2: a vida da vida. 2. ed. Tradução de Marina Lobo. Porto Alegre: Sulina.

VYGOTSKY, L. S. (1987). Thinking and speech. In: Rieber, R. W., & Carton, A. S. (eds.). The collected works of L. S. Vygotsky. V. 1. Problems general psychology. New York: Plenum Press, 39-285.

Published

2023-11-29

Issue

Section

Artigos