The Teaching of Statistical Concepts in the Early Years
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e93837Keywords:
Statistical concepts, Teacher training, Early yearsAbstract
This text aims to present some works of approach to statistics teaching in the early years. For this, we selected those from contexts of mathematics teacher training, and in the identification, we used the Educational Theoretical Mapping Technique as a methodology. The results confirmed the need for training processes that develop studies on the statistical concepts taught to teachers in the early years. With this, there must be plans for pedagogical practices with an investigative proposal that promotes students’ autonomy, criticality, questioning, and scientific thinking.
References
BRASIL. (2018). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_s ite.pdf
BRASIL. (1997). Ministério da Educação. Secretaria de Ensino Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro03.pdf.
BRASIL. (2020). Resolução Conselho Nacional de educação. Recuperado de https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/resolucao-cne/cp-n-1-de-27-de-outubro-de-2020-285609724
BRASIL. (2014). Planos subnacionais de educação. Recuperado de: https://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014
BIEMBENGUT, M.S. (2008). Mapeamento na Pesquisa Educacional. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna Ltda.
BISPO S., L., & RIBEIRO, dos S. S.E. (2020). Uma sequência de ensino para a formação de conceitos estatísticos nos anos iniciais do Ensino Fundamental. REMAT: Revista Eletrônica Da Matemática, 6(2), e2010. https://doi.org/10.35819/remat2020v6i2id4187
CAZORLA, I.; MAGINA, S.; GITIRANA, V., & GUIMARÃES, G. (2017). Estatística para os anos iniciais do ensino fundamental. Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Biblioteca do Educador. Brasília (Coleção SBEM, 9)
DAY, C. (2001). Desenvolvimento Profissional de Professores. Porto, Portugal: Ed. Porto Editora.
FREITAS, A. C., & COUTO, M. E. S. (2018). Os saberes matemáticos dos professores dos anos iniciais: um panorama de pesquisas recentes. Revista Binacional Brasil-Argentina: diálogo entre as ciências, 7(2), 216-239. Recuperado de https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/4648
FIORENTINI, D., & CRECCI, V. M. (2017). Metassíntese de pesquisas sobre conhecimentos/saberes na formação continuada de professores que ensinam matemática. Zetetike, 25(1), 164–185. https://doi.org/10.20396/zet.v25i1.8647773
IMBERNON, F. (2011). Formação Docente e Profissional Cidade: Editora: Cortez.
MARCELO GARCIA, C. (2009). Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Revista de Ciências da Educação. v(8), 7-22. Recuperado de: http://www.unitau.br/files/arquivos/category_1/MARCELO___Desenvolvimento_Profissional_Docente_passado_e_futuro_1386180263.pdf
SAMÁ, S.; SILVA, R. C. S. da. Probabilidade e estatística nos anos iniciais do Ensino Fundamental a partir da BNCC. Zetetiké, 28(nr). doi: 10.20396/zet.v28i0.8656990
SANTANA, E. R. DOS S.; CAZORLA, I. M. (2018). O Ciclo Investigativo no ensino de conceitos estatísticos. Revemop, v(2), 1-22. doi: http://dx.doi.org/10.33532/revemop.e202018. Recuperado de encr.pw/ZG8bt
SILVA, A. C. S. da; COUTO, M. E. S. (2021). Conceitos Estatísticos no 1º ano do Ensino Fundamental: uma proposta investigativa em sala de aula. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, 8(23), 65–80. doi: 10.30938/bocehm.v8i23.5112.
SILVA, E.W. F. da; SOUZA, E.G. (2019). Educação Estatística no contexto da formação de professores dos anos. iniciais do Ensino Fundamental: Mobilização dos Saberes de Conteúdo Estatístico. REVEMAT, 14(xx), 1-21. doi: http:// doi.org/105007/1981-1322.2019.e62868.
SOUSA, H. J.; COUTO, M. E. S. (2021). Desenvolvimento profissional de professores: um olhar para o ensino de Estatística nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 12(3), 1–25. doi: 10.26843/rencima.v12n3a06.
TITON, F. P.; MARTINI, D.; TRENTIN, J.; BATTISTI, L.F.; GUARESE, S. C. (2020). A matemática vai à escola: concepções, saberes, práticas e formação do professor dos anos iniciais do ensino fundamental. REVEMAT, 15 (XX), 01-24, doi: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e74209
WILD, J.C.; PFANKUCH, M. (1999). Statistical Thinking in Empirical Enquiry. In: International Statistical Review, 67(3), 223-265, Printed in Mexico. Recuperado de http://iase-web.org/documents/intstatreview/99.Wild.Pfannkuch.pdf>
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marlubia Correa de Paula, Eliete Silva dos Anjos; Maria Elizabete Souza Couto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).
