The Teaching of Statistical Concepts in the Early Years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e93837

Keywords:

Statistical concepts, Teacher training, Early years

Abstract

This text aims to present some works of approach to statistics teaching in the early years. For this, we selected those from contexts of mathematics teacher training, and in the identification, we used the Educational Theoretical Mapping Technique as a methodology. The results confirmed the need for training processes that develop studies on the statistical concepts taught to teachers in the early years. With this, there must be plans for pedagogical practices with an investigative proposal that promotes students’ autonomy, criticality, questioning, and scientific thinking.

Author Biographies

Marlubia Correa de Paula, State University of Santa Cruz

Especialista em Gestão da Educação

Universidade Estadual de Santa Cruz, Departamento de Ciências da Educação - DCIE, Ilhéus – Bahia - Brasil

Eliete Silva dos Anjos, State University of Santa Cruz

Mestranda do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação em Ciências e Matemática - UESC/ 2022; Possui Graduação em Artes Visuais com ênfase em digital, pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (2021); Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Santa Cruz (2009). É Especialista em Educação Infantil pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (2013), e Especialista em Gestão da Educação pela Universidade Estadual de Santa Cruz (2015). Atualmente está Supervisora Pedagógica da Educação Básica, pela Secretaria Municipal de Educação de Ilhéus - Bahia.

Maria Elizabete Souza Couto, State University of Santa Cruz

Possui graduação em Pedagogia pela Federação das Escolas Superiores de Ilhéus e Itabuna / FESPI (1991), Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Santa Cruz/Universidade Federal da Bahia - UFBA (1999) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2005). Atualmente é estatutária - professora titular na Universidade Estadual de Santa Cruz, Professora credenciada no programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEM) e no Programa de pós-Graduação em Formação de Professores da Educação Básica (PPGE). Tem experiência na área de Educação, ensino, pesquisa e extensão com ênfase em formação e desenvolvimento profissional de professores, aprendizagem da docência, tecnologias educacionais educação a distância e alfabetização. É participante do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática, Estatística e em Ciências (GPEMEC) e da Rede em Educação Matemática - Nordeste (REM-NE). (Texto informado pelo autor)

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Published

2024-09-17

Issue

Section

Artigos