A Geometric As A Carrier Bag Of Fiction

The Helplessness As A Possibility

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e94397

Keywords:

Circuits of affects, Descristalize, Visualities, Carrier Bag of Fiction

Abstract

In this essay, we fable an geometry as a carrier bag of fiction. It is not a search for explanations and possibilities of institutionalized geometries for mathematics teacher education or for the mathematics school classroom. It is about tasting things, life stories, concepts, ideas, geometric inventions, when it is placed inside a carrier bag, in an inventive movement, in an attempt to operate helplessness. Then, we go through some investigation works that invent geometries, use works of art and make use of headlines as modes of possibilities and transfigurations of our gaze and our body. We also flirt with the geography of maps, with which we destabilize geometric colonialities. In a Circuit of Affections, data were collected through helplessness in the face of geometric educations and placed in our fiction bag. Among visualities, decrystallizations and map productions, we invented (always in a draft) a scholarship geometry that presents itself as a possibility to inhabit professional practices of math educators, from Kindergarten to Graduate courses. Thus, a geometry as a carrier bag of fiction happens in a possibility of other schools, having the helplessness as constitutive of a political project.

Author Biography

Júlio Faria Correa

Professor Adjunto

Universidade Federal de Santa Catarina, Departamento de Ciências Exatas e Educação, Blumenau, Brasil

References

Flores, C. R. (2013). Visualidade e Visualização Matemática: Novas Fronteiras para a Educação Matemática. In: Flores, C. R & Cassiani, S (Eds.). Tendências contemporâneas nas pesquisas em Educação Matemática e Científica: sobre linguagens e práticas culturais. (Pages 91-104). Mercado de Letras.

Flores, C. R. & Kescher, M. M. (2021). Sobre Aprender Matemática com a Arte, ou Matemática e Arte e Visualidade em Experiência na Escola. Boletim de Educação Matemática. BOLEMA, 35(1), p. 30-48. Recuperado de:

https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n69a02

Kerscher, M M. & Flores, C. R. (2019). Ecos Abstratos ) ) ) ) Experiências sensibilizadas com matemática e com arte. REVEMAT, 14(1), p. 4457. Recuperado de:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e61848

Latour, B., Vieira, M., & Costa, A. (2020). Onde aterrar?: Como se orientar politicamente no Antropoceno. Bazar do Tempo.

Le Guin, U. (2021). A teoria da bolsa de ficção. n-1 edições.

Magritte, R. The Treachery of Images (La trahison des images). Oil on canvas. 63.5 x 93.98. Los Angeles County Museum of Art, United States.

Moreira, P. G. S., Pinto, T. P. (2021). Jogos de Linguagem e Geometria Euclidiana Plana: Uma Terapia Wittgensteiniana. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, 9(1). Recuperado de:

http://dx.doi.org/10.26571/reamec.v9i1.11143

Picasso, P. (1939) Woman sitting on her elbows. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia. Spain.

Pinto, T. P. (2018). Isto é (ou não é) um cachimbo? ALEXANDRIA (UFSC), 11(3), p. 183-205. Recuperado de:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n3p183

Pinto, T. P. (2018). É preciso descristalizar a Matemática. PERSPECTIVAS DA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 11(3), p. 335-350.

Safatle, V. (2015) O Circuito dos Afetos: Corpos Políticos, desamparo e o fim do indivíduo. Cosac Naify, 2015.

Silveira, R. (1983) In Absentia. Látex sobre piso de cimento e painéis de madeira. 10 x 20 m. Bienal de São Paulo, Brasil.

Silveira, R. (2002) A Lição. Madeira, vinil e pintura automotiva. 80m2. Brito Cimino Gallery Pinacoteca Collection of the State of São Paulo. SP, Brazil.

XX Formação de Professores de Matemática e Circuito de Afetos: O desamparo como possibilidade para formações sem intenção de formar. PERSPECTIVAS DA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12 (3), p. 612-635. Recuperado de:

https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/9617

Wagner, D. R. Flores, C. R. (2020). (Re)inventando a relação matemática e arte: exercícios de pensamento, exercícios de olhar. REVEMAT, 15(1), p. 01-19. Recuperado de: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e67911

Downloads

Published

2023-06-30

Issue

Section

Artigos