“Each one has 25, 25 plus 25 is 50, plus 25 is 75, plus 25 is 100, is equal to one meter”: mathematical reasoning processes in the early years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e94912

Keywords:

Mathematical Reasoning, Exploratory Tasks, Measurements

Abstract

This paper presents the results of a qualitative investigation whose objective was to analyze the mathematical reasoning processes developed by students of the fourth year of Elementary School in a municipal school in the city of Londrina-PR when solving a sequence of exploratory tasks that approached contents of the thematic unit of magnitudes and measurements, specifically length measurements. Data were collected through the recording of audios, videos and written records prepared by the students when solving the tasks. The research followed the methodological assumptions of Design-Based Research. As theoretical contributions, we approach the definitions of mathematical reasoning and its processes, exploratory tasks and the teaching of measures. In this article, we present data related to two pairs of students when solving two exploratory tasks. As a result, we observed that students, when solving the tasks, revisited mathematical content such as addition, subtraction, multiplication, relationships between meter and centimeter measurements and length estimates. Still, they used different resolution strategies and mobilized the processes of conjecturing, comparing and justifying, showing that tasks elaborated and applied in an exploratory teaching perspective contribute to the development of mathematical reasoning.

References

Araman, E. & Serrazina, L. (2020). Processos de raciocínio matemático na resolução de tarefas exploratórias no 3º ano de escolaridade. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v.9(18), 118-136.

Araman, E., Serrazina, L. & Ponte, J. P. (2020). Raciocínio Matemático nos Primeiros Anos: ações de duas professoras ao discutir tarefas com seus alunos. Bolema, v. 34(67), 441-461.

Bellini, J. de M. (2022). Processos de raciocínio matemático no Ensino Fundamental: tarefas exploratórias sobre medidas de comprimento. (Dissertação de Mestrado em Ensino de Matemática) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina.

Bogdan, R. & Biklen, S. (1994). Investigação Qualitativa em Educação. Portugal: Porto Editora.

Brasil. (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC.

Brito, A. (2003). Um estudo sobre a influência do uso de materiais manipulativos na construção do conceito de comprimento como grandeza no 2º ciclo do Ensino Fundamental. (Dissertação de Mestrado em Educação), UFPE - Universidade Federal de Pernambuco, Recife.

Caraça, B. (1951). Conceitos fundamentais da matemática. Lisboa, Tipografia Matemática.

Jeannotte, D. & Kieran, C. (2017). A conceptual model of mathematical reasoning for school mathematics. Educational Studies in Mathematics, v. 96(1), 1-16.

Lannin, J., Ellis, A. B. & Elliott, R. (2011). Developing essential understanding of mathematical reasoning for teaching mathematics in prekindergarten - grade 8. Reston: National Council of Teachers of Mathematics.

Mata-Pereira, J. & Ponte, J. P. (2018). Promover o Raciocínio Matemático dos Alunos: uma investigação baseada em design. Bolema, v. 32(62), 781–801.

Morais, C., Serrazina, L. & Ponte, J. P. (2018). Mathematical Reasoning Fostered by (Fostering) Transformations of Rational Number Representations. Acta Scientiae, Canoas, v. 20(4), 552-570.

National Council of Teachers of Mathematics (NCTM, 2020). (2007). Princípios e Normas para a matemática escolar (M. Melo, Trad). Lisboa: Associação de Professores de Matemática (APM).

Ponte, J. P. (2005). Gestão Curricular em Matemática. Associação dos Professores de Matemática, Lisboa, 11-34.

Ponte, J. P. (2010). Explorar e Investigar em Matemática: Uma Actividade Fundamental no Ensino e na Aprendizagem. Union – Revista Iberoamericana de Educación Matemática, v. 21, 13-30.

Ponte, J. P. (2013). Explorar e Investigar em Matemática: Desafio para os Alunos e Professores. Movimento-Revista de Educação, Lisboa.

Ponte, J. P., Quaresma, M. & Mata-Pereira, J. (2020). Como desenvolver o raciocínio

matemático na sala de aula?”. Educação e Matemática, v. 156, 7-11.

Ponte, J. P. et al. (2016). Investigação baseada em design para compreender e melhorar as práticas educativas. Quadrante, v. 25(2), 77-98.

Van de Walle, J. A. (2009). Matemática no Ensino Fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. Ed. 6, Porto Alegre, Artmed.

Published

2023-11-24

Issue

Section

Artigos