Technologies for collective use, interaction and learning: reflections from a math class using a projector

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e95288

Keywords:

Actions Cycle, Collective Learning, Digital Whiteboard, Projector

Abstract

This article discusses learning movements in a mathematics class develop using a projector and the GeoGebra software for the study of exponential functions graphs. The discussion was guided by a theoretical construction called Collective Actions Cycle, based on the Jose Armando Valente ideas about the Actions Cycle, and on the work Parangolé by Hélio Oiticica plastic artist.  We sought to observe whether the Collective Actions Cycle, initially proposed to think the digital whiteboards use, could contribute to thinking and analyzing classes with the projectors use. The discussion showed that the screen sharing through a projector can provide opportunities for individuals and collective learning movements from the interaction between subjects and between them and technology. It was also evidente that the interactions that constitute these learning movements are more associated with the teacher’s actions and the choice of the software and activities.

Author Biographies

Sérgio Freitas de Carvalho, Instituto Federal de Mato Grosso do Sul

Doutor em Educação Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Professor efetivo do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Mato Grosso do Sul (IFMS) - Campu Nova Andradina

Ana Carolina de Siqueira Ribas dos Reis, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Doutora em Educação Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Professora temporária da Univesidade Estadual de Mato Grosso do Sul - Nova Andradina

References

CARVALHO, M. N. (2014). As potencialidades do uso da lousa digital no ensino de matemática (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, Brasil.

CARVALHO, S. F. (2019). Parangolés de ações e Lousa Digital: movimentos de aprendizagem em aulas de matemática (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, Brasil.

CAVALCANTE, J. D. (2002). Parangolé: anti-obra de Hélio Oiticica. Digestivocultural. Recuperado de https://www.digestivocultural.com/colunistas/coluna.asp?codigo=856&titulo=Parangole:_anti-obra_de_Helio_Oiticica

HERVÁS, C., TOLEDO, P., & GONZÁLEZ, M. C. (2010). La utilización conjunta de la pizarra digital interactiva y el sistema de participación senteo: una experiencia universitaria. Pixel-Bit Revista de Medios y Educación, v. 36, 203–214. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/368/36815128016.pdf

MORALES, L. S., GAUTÉRIO, V. L. B. & RODRIGUES, S. C. (2017). Lousa digital e Ambientes de Aprendizagem: o que muda no ensinar e no aprender?. Revista Tecnologia e Sociedade, v. 13, (29), 72-84.

NAKASHIMA, R. H., AMARAL, S. F. (2007, Junho). Práticas pedagógicas mediatizadas pela Lousa Digital. In Anais de Virtual Educa Brasil. São José dos Campos, SP. Recuperado de http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:19209/n03ruiznaka07.pdf

NAKASHIMA, R. H., AMARAL, S. F. & BARROS, D. M. (2009). O uso pedagógico da Lousa Digital associado à Teoria dos Estilos de Aprendizagem. Revista Estilos de Aprendizagem. Recuperado de https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/2133/1/artigo%20Daniela%20Melar%C3%A9%20%20o%20uso%20pedag%C3%B3gico%20da%20lousa%20digital.pdf

RIBEIRO, M. S. N., KALINKE, M. A. & SANTOS, L. M. (2017). Algumas possibilidades de apropriações da lousa digital por professores em sala de aula. Educação, Formação & Tecnologias, v. 10 (1) , 74-87.

SALOMÃO, W. (2015). Hélio Oiticica: Qual é o parangolé? – E outros escritos. São Paulo, SP: Companhia das Letras.

VALENTE, J. A. (2005). A Espiral da Espiral de Aprendizagem: o processo de compreensão do papel das tecnologias de informação e comunicação na educação (Tese de Livre Docência). Universidade Estadual de Campinas. Campinas, Brasil.

VALSINER, J. (2012). Mundos da mente, mundos da vida: fundamentos da psicologia cultural. Porto Alegre, RS: Artmed.

Published

2023-11-30

Issue

Section

Artigos