Relationships between algebraic and computational thinking in activities proposed by textbook collections
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e95460Keywords:
Algebra, Pattern, AlgorithmAbstract
This investigation aims to analyze how collections of Mathematics textbooks, approved by the PNLD, expose situations that require the algorithms construction and/or execution in the study of the sequences concept. For that, opted for a qualitative research, using assumptions of Content Analysis. The data production sources are eight collections of Mathematics textbooks from the Final Years of Elementary School, approved by PNLD/2020. Data analysis was based on the following criteria: types of patterns; types of sequences; phases of a pattern; PC concepts/pillars; representations used for algorithms construction and/or execution. When analyzing the textbook collections, 26 situations were identified, based on the above-mentioned criteria. Regarding the types of patterns, it was found that most situations explore the numerical pattern. As for recursion, 11 situations explore recursive sequences. Regarding the 3 phases of a pattern, 12 situations explore this criterion. It was found that the 26 situations make it possible to explore the abstraction and algorithm construction and/or execution; 17 make it possible to explore, in addition to abstraction and algorithm construction and/or execution, the identification of patterns and only three make it possible to explore, in addition to abstraction, algorithm construction and/or execution and identification of patterns, the decomposition, thus, only three situations allow exploring the four concepts/pillars of the PC. It should be noted that 25 situations explore the algorithm construction and/or execution in a flowchart/scheme and two involve the construction in LN (one involves both). It should be noted that only 9 requested the algorithm construction. It is understood that teachers will need to resort to other resources to be able to develop the skills exposed in the BNCC, which involve algorithms, in particular, represented by flowcharts.
References
Almeida, J. R. & Santos, M. C. (2017). Pensamento Algébrico: Em busca de uma definição. Revista Paranaense de Matemática, 6 (10), 34-60. doi: https://doi.org/10.33871/22385800.2017.6.10.34-60
Amaral, R. B.; Mazzi, L. C.; Andrade, L. V. & Perovano, A. P. (2022). Livro Didático de Matemática: Compreensões e Reflexões no Âmbito da Educação Matemática. 1. ed. Campinas-SP: Mercado de Letras.
Bardin, L. (2002). Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Brasil. Ministério da Educação. (2017). Base Nacional Comum Curricular: Ensino Fundamental. Brasília, DF. Recuperado de: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Brasil. Ministério da Educação (2016). Programa Nacional do Livro Didático (PNLD): Guia de livros didáticos Ensino Fundamental Anos Finais - Matemática. Brasília, DF. Recuperado de: http://www.fnde.gov.br/phocadownload/programas/Livro_Didatico_PNLD/Guias/PNLD_201 7/pnld_2017_matematica.pdf
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental (1998). Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental - Matemática. Brasília, DF.
Evaristo, I. S.; Terçariol, A. A. L.; Ikeshoji, E. A. B. (2022). Do pensamento computacional desplugado ao plugado no processo de aprendizagem da Matemática. Revista Latino-americana de Tecnología Educativa, 21(1). doi: https://doi.org/10.17398/1695-288X.21.1.75
Fiorentini, D; Miorin, M. A. & Miguel, A. (1993). Contribuição para um Repensar... a Educação Algébrica Elementar. Pro-Posições, 4(1), 78-91. Recuperado de: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8644384/11808
Gouveia, C. A. A. & Miskulin, R. G. S. (2018). Aspectos metodológicos de uma pesquisa de doutorado: uma busca pela manifestação da prática docente. In Anais do V Seminário Internacional de Pesquisa e Estudos Qualitativos - V SIPEQ. Foz do Iguaçu, PR. Sociedade de Estudos e Pesquisa Qualitativos. Recuperado de: https://sepq.org.br/eventos/vsipeq/documentos/05330753600/10
Herbert, K. & Brown, R. H. (1997). Patterns as tools for Algebraic Reasoning. Teaching Children Mathematics. 3(6), 340-344. doi: https://doi.org/10.5951/TCM.3.6.0340
Liukas, L. (2019) Olá, Ruby: Uma Aventura pela Programação. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letrinhas.
Silva, A. F. U. S. (2020). Fluxogramas: Uma nova linguagem para trabalhar divisibilidade no Ensino Básico (Dissertação de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.
Van de Walle, J. A. (2009). Matemática no Ensino Fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. 6. ed. Porto Alegre: Artmed.
Vale, I. (2012). As tarefas de padrões na aula de matemática: um desafio para professores e alunos. Interacções, 8(20). doi: https://doi.org/10.25755/int.493
Vale, I. (2013). Padrões em contextos figurativos: um caminho para a generalização em matemática. REVEMAT. 8(2), 64-81. doi: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2013v8n2p64
Vale, I. & Barbosa, A. (2019). Pensamento algébrico: contributo da visualização na construção da generalização. Educação Matemática Pesquisa, 21(3), 398-418. doi: http://dx.doi.org/10.23925/1983-3156.2019vol21i3p398-418
Vale, I. & Pimentel, T. (2010). Padrões e Conexões Matemáticas no Ensino Básico. Educação e Matemática, 110, 33-38. Recuperado de: https://em.apm.pt/index.php/em/article/view/1899/1940
Wing, J. (2016). PENSAMENTO COMPUTACIONAL – Um conjunto de atitudes e habilidades que todos, não só cientistas da computação, ficaram ansiosos para aprender e usar. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 9(2). doi: http://dx.doi.org/10.3895/rbect.v9n2.4711
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Janaina Teixeira Leão Perceval, Maria Arlita da Silveira Soares, Leugim Corteze Romio, Simone Pozebon
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).