The Supervisory Activity In Mathematics Internship From The Perspectives of four experienced Supervisors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2023.e95831

Keywords:

Supervised Curricular Internship, Supervisory Activity, Mathematics Education

Abstract

The Supervised Curricular Internship is considered a training phase of great importance to bring the intern closer to their future teaching practice and persists in being addressed in several studies. However, we observed that the supervisory activity lacks clarity in its attributions and has not been explored in these studies (Maciel, 2015; Benites, Sarti, and Neto, 2015). To apprehend how this activity is arranged and established, we performed semi-structured interviews (Boni, Quaresma, 2005) with four mathematics teachers from Secondary Education who were proficient in supervising teaching interns in their classrooms. We carried out a comparative analysis among the statements of the teachers and summarized what we found: a) the supervisors' understanding of their activity as an approximation of interns to teaching practice, though there is a lack of clarity of what supervisory activity consists of; b) absence of dialogue between institutions - the university and the school (training setting); c) deficiency of incentive and conditions for the practice of such activity.

Author Biographies

Juliano Pereira da Silva, Universidade Federal de Minas Gerais, Colégio Técnico

 Juliano Pereira da Silva

Universidade Federal de Minas Gerais, Colégio Técnico - COLTEC

Samira Zaidan, Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Educação

Dra Samira Zaidan

Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Educação

 

 

 

 

References

Barbosa, C. P., & Lopes, C. E. (2021). Uma análise da produção acadêmica brasileira sobre o Estágio Curricular Supervisionado nos cursos de Licenciatura em Matemática. Revista De Educação Matemática, v.18, 8-30.

Benites, L. C., Sarti, F. M., & Neto, S. S. (2015). De mestres de ensino a formadores de campo no estágio supervisionado. Cadernos de Pesquisa, v.45(155), 100-117.

Boni, V., & Quaresma, S. J. (2005). Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Em Tese, v.2(1), 68-80.

CAPES (2010). Decreto nº 7.219, de 24 de junho de 2010. Dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência–PIBID e dá outras providências. Brasília: CAPES.

CAPES. (2018). Residência Pedagógica. Portaria Gab. nº 38, de 28 de fevereiro de 2018. Brasília: CAPES.

Fiorentini, D., & Castro, F. C. (2003). Tornando-se professor de matemática: o caso de Allan em prática de ensino e estágio supervisionado. In D. Fiorentini (Org.), Formação de professores de Matemática: explorando novos caminhos com outros olhares. (pp. 121–156). Campinas: Mercado das Letras.

Fiorentini, D., & Lorenzato, S. (2006). Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados.

Garnica, A. V. M. (2008). Um ensaio sobre as concepções de professores de Matemática: possibilidades metodológicas e um exercício de pesquisa. Educação e Pesquisa, v.34(3), 495-510.

Gonçalves Júnior, M. A. (2015). Perscrutando diários de aulas de matemática do estágio supervisionado da licenciatura em matemática: reorientando histórias e investigações. (Tese de Doutorado) Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, Brasil.

Gonçalves, L. F. E. (2016). Formação em supervisão e orientação de estágios em educação básica. (Dissertação de Mestrado) Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Lisboa, Lisboa, Portugal.

Lei n. 11.788 de 25 de setembro de 2008. (2008) Dispõe sobre o estágio de estudantes; altera a redação do art. 428 da Consolidação das Leis do Trabalho – CLT, aprovada pelo Decreto-Lei no 5.452, de 1o de maio de 1943, e a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996; revoga as Leis nos 6.494, de 7 de dezembro de 1977, e 8.859, de 23 de março de 1994, o parágrafo único do art. 82 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e o art. 6o da Medida Provisória no 2.164-41, de 24 de agosto de 2001; e dá outras providências. Brasília, DF. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm

Lopes, A. R. L. V., Paiva, M. A. V., Pereira, P. S., Pozebon, S., & Cedro, W. L. (2017). Estágio Curricular Supervisionado nas licenciaturas em Matemática: reflexões sobre as pesquisas brasileiras. ZETETIKÉ. Revista de Educação Matemática, v.25(1), 75-93.

Maciel, E. M. (2015). PRENDIZAGENS DOCENTES DE PROFESSORES SUPERVISORES DE ESTÁGIO: desvendando horizontes formativos. (Tese de Doutorado) Universidade Federal do Piauí, Teresina, Brasil.

Ministério da Educação (2001a). Parecer CNE/CP 9 de 8 de maio de 2001. Brasília: MEC.

Ministério da Educação (2001b). Parecer CNE/CP 27 de 2 de outubro de 2001. Brasília: MEC

Ministério da Educação (2001c). Parecer CNE/CP 28 de 2 de outubro de 2001. Brasília: MEC

Teixeira, B. R., & Cyrino, M. C. C. T. (2013). O estágio supervisionado em cursos de licenciatura em Matemática: um panorama de pesquisas brasileiras. Educação Matemática Pesquisa, v.15(1), 29-49.

Published

2023-11-24

Issue

Section

Artigos