Approach to mathematical demonstrations in the classroom: from problem solving to réfléchissante abstraction
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e96879Keywords:
Proof in mathematics, Problem Solving, Réfléchissante abstractionAbstract
This text proposes to build a theoretical basis that justifies the development of activities involving mathematical demonstrations in basic education mathematics classes in light of the active methodology known as Problem Solving and Genetic Epistemology developed by Jean Piaget, more precisely on aspects of reflective abstraction and awareness. These concepts, in Piaget's view, are directly linked to mathematics, logical-mathematical reasoning and the mathematical knowledge developed by the subject. The concepts of argumentation, proof and mathematical demonstration used here are based on the work developed by Nicolas Balacheff, who has been researching this topic since 1987 to the present day. Regarding the defense of the use of the Problem Solving methodology as a technique for the development of mathematical demonstrations and, consequently, for the construction of mathematical knowledge, will be used the theoretical basis developed by mathematician George Polya.
References
Balacheff, N. (2010). Bridging Knowing and Proving in Mathematics: A Didactical Perspective. In: Hanna, G. et al. Explanation and Proof in Mathematics. Springer, p. 115-135.
Balacheff, N. (2022). A argumentação matemática: um precursor problemático da demonstração. Revista Educação Matemática e Pesquisa. v. 24, n. 1, p. 770-815.
Becker, F. (2014). Abstração pseudo-empírica e reflexionante: Significado epistemológico e educacional. Schème – Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, v. 6, número especial, Marília: Unesp.
Becker, F. (2019). Construção do Conhecimento Matemático: natureza, transmissão
e gênese. Bolema, Rio Claro (SP), v. 33, n. 65, p. 963-987.
Bueno, M., Koehler, S., Sellmann, M., Silva, M. & Pinto, A. (2012). Inovação didática – projeto de reflexão e aplicação de metodologias ativas de Aprendizagem no ensino superior: uma experiência com “peer instruction”. Janus, v. 9, número 15, p. 75-87.
Dante, L. R. (1998). Didática da Resolução de Problemas de Matemática.10 ed. São Paulo: Editora Ática.
Moran, J. M. (2015) Mudando a educação com metodologias ativas. In Souza, C. A. & Morales, O. E. T. (orgs.). Coleção mídias contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II. PG: Foca Foto-PROEX/UEPG.
Onuchic, L. R., & Allevato, N. S. G. (2011). Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema. Boletim de Educação Matemática (UNESP. Rio Claro. Impresso), 25, 73-98.
Piaget, J. [1948] (2015). Para onde vai a educação? Trad. Ivete Braga, 22 ed. Rio de Janeiro: José Olympio.
Piaget, J. (1973a). Biologia e conhecimento: ensaio sobre as relações entre as regulações orgânicas e os processos cognoscitivos. Trad. Francisco M. Guimarães, Petrópolis: Vozes.
Piaget, J.(1973b) Os estágios do desenvolvimento intelectual da criança e do adolescente. In: ___. Problemas de Psicologia Genética. Rio de Janeiro: Ed. Forense. p. 49-60
Piaget, J. [1977] (1995). Abstração reflexionante; relações lógico-aritméticas e ordem das relações espaciais. Porto Alegre: Artes Médicas.
Polya, G. (2006). A arte de resolver problemas. (H. L. Araújo, Trad. & Adap.). Rio de Janeiro: Interciência.
Villani, C., & Torossian, C. (2018). 21 mesures pour l’enseignement des mathématiques (La documentation française, p. 96). [Rapport public]. Ministère de l’éducation nationale. Recuperado de https://medias.vie-publique.fr/data_storage_s3/rapport/pdf/184000086.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Josias Neubert Savóis, Fernando Becker

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).
