Research into becoming homeless to affirm events and occupy worlds

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e9697

Keywords:

anthropology, ethnomathematics, cartography

Abstract

This writing appropriates the effects of a master's thesis to bring to the world what research that affirms the untimely aspects of life can do, treating them as loopholes to change the meanings of research with mathematical education. It says about research that could not happen apart from the processes of (de)subjectification that permeate its authorship and intercessors. In this sense, it is the encounter with the narratives of the Homeless people, their struggles and some becomings that occupy academic research to operate and deterritorialize spaces. DIY? Which? Bibliographic research in cartography mode? Ethnomathematics? What ethnographic research? Anthropology of/in Mathematics Education? Eat and spit. Cut and paste. Invert. Anthropophagy? What is important here is the learning involved in the delirium of metrics carried out in the fight for the decommodification of urban spaces and how this can flourish in other previously unimagined contexts. Researching becoming homeless is not a manual, it is rather a clairvoyance project that whispers other ways of doing mathematics into the ears of teachers.

Author Biographies

Eric Machado Paulucci, Federal University of Minas Gerais

Licenciado em Matemática (UFSCar) – São Carlos, Brasil (2018). Especialista em Educação: Ciência, Tecnologia e Sociedade (IFSP) – São Carlos, Brasil (2021). Mestrado em Educação Escolar (UNESP) – Araraquara, Brasil (2022). Doutorando em Educação: Conhecimento e Inclusão Social (UFMG) – Belo Horizonte, Brasil. Professor Substituto da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Integrante do Grupo de Pesquisa e Estudo inSURgir da UFMG. Linhas de pesquisa: Etnomatemática; Educação Matemática e Filosofia da Educação Matemática. E-mail: ericmpaulucci@hotmail.com

Denis Domeneghetti Badia, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo – USP. Professor do curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar da Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista – UNESP/Araraquara.

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Published

2024-07-31

Issue

Section

Edição Especial: Antropologias e Educações Matemáticas: diálogos (im)pertinentes