Research into becoming homeless to affirm events and occupy worlds
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e9697Keywords:
anthropology, ethnomathematics, cartographyAbstract
This writing appropriates the effects of a master's thesis to bring to the world what research that affirms the untimely aspects of life can do, treating them as loopholes to change the meanings of research with mathematical education. It says about research that could not happen apart from the processes of (de)subjectification that permeate its authorship and intercessors. In this sense, it is the encounter with the narratives of the Homeless people, their struggles and some becomings that occupy academic research to operate and deterritorialize spaces. DIY? Which? Bibliographic research in cartography mode? Ethnomathematics? What ethnographic research? Anthropology of/in Mathematics Education? Eat and spit. Cut and paste. Invert. Anthropophagy? What is important here is the learning involved in the delirium of metrics carried out in the fight for the decommodification of urban spaces and how this can flourish in other previously unimagined contexts. Researching becoming homeless is not a manual, it is rather a clairvoyance project that whispers other ways of doing mathematics into the ears of teachers.
References
Cammarota, G., & Clareto, S. M. (2012). A cognição em questão: invenção, aprendizagem e Educação Matemática. Práxis Educativa, 585-602.
Carvalho-Silva, H. H. (2018). A dimensão educativa da luta de mulheres por moradia no Movimento dos Trabalhadores Sem Teto de São Paulo. 219f. [Tese de Doutorado]. Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil. Recuperado de https://teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-02052019-154938/pt-br.php
Da Silva, M. T., & Tamayo, C. (2022). Decorar a tabuada: produção de sujeitos dóceis. Zetetike, 30, e022023-e022023.
Freire, P. (1992). Pedagogia da Esperança: reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Gallo, S., & Monteiro, A. (2021). O QUE SE PODE APRENDER NUMA AULA DE MATEMÁTICA?. APRENDER - Caderno De Filosofia E Psicologia Da Educação, (25), 94-108. doi: https://doi.org/10.22481/aprender.i25.8385
Gomes, G. C. (2021). Fascículos de experiências: rastros de um estudo com crianças e matemáticas, inventividade e cultura ou pesquisar em modo João. 177f. [Tese de Doutorado]. Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, Brasil. Recuperado de http://hdl.handle.net/11449/215222
Gondim, D. D. M., & Miarka, R. (2018). Pensar com corpo como pensar com espaço: aforismos imagéticos que afirmam um aprender por trilhas. Educação Matemática em Revista, 23(60), 169-183.
Latour, B., & Bannaggia, G. (2015). Não é a questão: Bruno Latour. Revista de Antropologia da UFSCAR, 7(2), 73-77.
Lizcano, E. (2006). Las matemáticas de la tribu europea. Un estudio de caso. In: Metáforas que nos piensan. Sobre ciencia, democracia y otras poderosas ficciones. Ediciones Bajo Cero.
Lispector, C. (1964). A legião estrangeira. Rio de Janeiro: editora do autor.
Lispector, C. (1998). A hora da estrela. Rio de Janeiro: Rocco.
Marques, S. D. & Correia, L. D. A. (2020). Direto à moradia adequada. Brasília: UniCEUB, Clínica de direitos humanos.
Paulucci, E. M. (2022a). Poéticas Sem-Teto: ocupar e movimentar e aprender matemáticaS. 149f. [Dissertação de Mestrado]. Universidade Estadual Paulista, Araraquara, Brasil. Recuperado de https://repositorio.unesp.br/hadle/1449/216770
Paulucci, E. M. (2022b). Devir-sem-teto na educação: um exercício filosófico. In Oliveira, P. R. & Badia, D. D. (Orgs). (2022). Exercícios de ser filosofia. 1ª ed: Gradus Editora. Bauru, São Paulo. Recuperado de https://www.graduseditora.com/exerciciosdeserfilosofia?fbclid=IwAR23yTGAQt7gzpkqlXBs2tLiZNwINsHf9Jy-_u_FBsQBBl-KquYGodHlybs
Ramalho, B. B. M. (2019). A escola dos que (não) são: concepções e práticas de uma educação (anti)colonial. 230 f. [Tese de Doutorado]. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Brasil. Recuperado de https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/32782
Rancière, J. (2002). O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica.
Rolnik, S. (2000). Esquizoanálise e antropofagia. Gilles Deleuze: uma vida filosófica. São Paulo: Editora, 34, 451-462.
Santos, M. D. A. (1996). Por uma geografia cidadã: por uma epistemologia da existência. Boletim gaúcho de geografia, 21(1).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Eric Machado Paulucci, Denis Domeneghetti Badia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).
