Anthropology and immanence as ‘guides’ to a look (at) the possible

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e97015

Keywords:

Anthropology, Contemporary Philosophy, Mathematics Education, Immanence, Life

Abstract

This text consists of the combination of two essays with the aim of highlighting the relevance of intercommunication between anthropology and immanence in my research (in Mathematics Education). In the first essay, I address the concepts of ‘research’, ‘inhabit’ and ‘think’, drawing from the anthropological work of Tim Ingold. In the second essay, I explore the concepts of ‘having’, ‘immanence’, and ‘acting in the world’, relating them to the sociology of Gabriel Tarde and the philosophy of Gilles Deleuze. Both essays, written in a dialogical format with the journal’s call, intertwine and seek to illuminate a series of questions that assist me in problematizing the act of researching (in Mathematics Education). Ultimately, I hope that this text becomes a set of (im)pertinences for a research activity (in Mathematics Education) that highlights some pathways of a possible perspective.

Author Biography

Diego Matos Gondim, Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho" - Campus Rio Claro (UNESP-RC)

Aluno do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática. Tem operado com as Filosofias da Educação Matemática e Histórias da Matemática e filosofias pós-estruturalista e...

References

Barley, N. (2006). O antropólogo inocente: Notas vindas de uma cabana de lama (V. T. Viseu, Trad.). Fenda Edições.

Castro, E. V. de. (2009). Métaphysiques cannibales: Lignes d’anthropologie post-structurale. PUF.

Coob, P. (1996). Perspectivas experimental, cognitivista e antropológica em Educação Matemática. Zetetike, 4(2), 166–180. https://doi.org/10.20396/zet.v4i6.8646747

Costa, H. R. da. (2008). Antropologia e etnomatemática: Um diálogo possível para o ensino de Matemática. Educação. Revista do Centro de Educação, 33(3), 509–524.

Deleuze, G. (1988). Le pli: Leibniz et le barroque. Les Éditions de Minuit.

Deleuze, G. (2002). A imanência: Uma vida (T. Tadeu, Trad.). Educação & Realidade, 27(2), 10–18.

Deleuze, G., & Guattari, F. (1991). Qu’est-ce que la philosophie ? Les Éditions de Minuit.

Favret-Saada, J. (1977). Les mots, la mort, les sorts. Éditions Gallimard.

Favret-Saada, J. (2009). Désorceler. Éditions de l’Olivier.

Autor. (2020). Bolema: Boletim de Educação Matemática.

Autor. (2021).

Autor. (2022). Cadernos de Campo (São Paulo - 1991).

Autor. (2023). Cahiers Critiques de Philosophie.

Gullar, F. (2004). Traduzir-se. Em Toda poesia (12o ed). José Olympio.

Ingold, T. (2013a). Marcher avec les dragons (P. Medelin, Trad.). Zones Sensibles.

Ingold, T. (2013b). Une brève histoire des lignes (S. Renaut, Trad.; 3o ed). Zones Sensibles.

Ingold, T. (2015). Estar vivo: Ensaios sobre movimento, conhecimento e descrição (F. Creder, Trad.). Vozes.

Ingold, T. (2018). L’anthropologie comme éducation. Presses Universitaires de Rennes.

Ingold, T. (2019). Faire Anthropologie, Archéologie, Art et Architecture (H. Gosselin & H.-S. Afeissa, Trads.; 3o ed). Éditions Dehors.

Krenak, A. (2019). Ideias para adiar o fim do mundo. Companhia das Letras.

Lazzarato, M. (1999). Postface: Gabriel Tarde, un vitalisme politique. Em G. Tarde, Monadologie et sociologie. Institut Synthélabo.

Leibniz, G. W. (2020). Monadologia ou Princípios de filosofia. Em F. R. R. Évora & T. H. R. Marques (Orgs.), & T. M. Verza & M. A. D. Custódio (Trads.), A filosofia moderna e suas bases (p. 1–31). UNICAMP IFCH.

Malafaia, P. A. M. (2021). Filosofia de uma pessoa coletiva. PerCursos, 22(48), 83–108. https://doi.org/10.5965/1984724622482021083

Martins, L. M. (2022). Performances do tempo espiralar, poéticas do corpo-tela. Cabogó.

Rolnik, S. (2018). Esferas da insurreição: Notas para uma vida não cafetinada. n-1 edições.

Rosa, G. (1994). A terceira margem do rio. Em G. Rosa, Ficção completa: Vol. II (p. 409–413). Nova Aguilar.

Silveira, M. R. A. da, & Cunegatto, T. (2016). Por uma Antropologia da Educação Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, 9(19), 39–55.

Simondon, G. (1958). Du mode d’existence des objets techniques. Aubier.

Simondon, G. (2005). L’ individuation à la lumière des notions de forme et d’information. Millon.

Tarde, G. (2018a). A variação universal. Em E. V. Vargas & P. Neves (Orgs.), Monadologia e sociologia: E outros ensaios (p. 133–164). Editora Unesp.

Tarde, G. (2018b). Monadologia e sociologia. Em E. V. Vargas (Org.), & P. Neves (Trad.), Monadologia e sociologia: E outros ensaios (p. 51–132). Editora Unesp.

Vargas, E. V. (2018). Gabriel Tarde e a diferença infinitesimal. Em E. V. Vargas & P. Neves (Orgs.), Monadologia e socologia: E outros ensaios (p. 7–50). Editora Unesp.

Published

2024-07-31

Issue

Section

Edição Especial: Antropologias e Educações Matemáticas: diálogos (im)pertinentes