Anthropology and immanence as ‘guides’ to a look (at) the possible
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e97015Keywords:
Anthropology, Contemporary Philosophy, Mathematics Education, Immanence, LifeAbstract
This text consists of the combination of two essays with the aim of highlighting the relevance of intercommunication between anthropology and immanence in my research (in Mathematics Education). In the first essay, I address the concepts of ‘research’, ‘inhabit’ and ‘think’, drawing from the anthropological work of Tim Ingold. In the second essay, I explore the concepts of ‘having’, ‘immanence’, and ‘acting in the world’, relating them to the sociology of Gabriel Tarde and the philosophy of Gilles Deleuze. Both essays, written in a dialogical format with the journal’s call, intertwine and seek to illuminate a series of questions that assist me in problematizing the act of researching (in Mathematics Education). Ultimately, I hope that this text becomes a set of (im)pertinences for a research activity (in Mathematics Education) that highlights some pathways of a possible perspective.
References
Barley, N. (2006). O antropólogo inocente: Notas vindas de uma cabana de lama (V. T. Viseu, Trad.). Fenda Edições.
Castro, E. V. de. (2009). Métaphysiques cannibales: Lignes d’anthropologie post-structurale. PUF.
Coob, P. (1996). Perspectivas experimental, cognitivista e antropológica em Educação Matemática. Zetetike, 4(2), 166–180. https://doi.org/10.20396/zet.v4i6.8646747
Costa, H. R. da. (2008). Antropologia e etnomatemática: Um diálogo possível para o ensino de Matemática. Educação. Revista do Centro de Educação, 33(3), 509–524.
Deleuze, G. (1988). Le pli: Leibniz et le barroque. Les Éditions de Minuit.
Deleuze, G. (2002). A imanência: Uma vida (T. Tadeu, Trad.). Educação & Realidade, 27(2), 10–18.
Deleuze, G., & Guattari, F. (1991). Qu’est-ce que la philosophie ? Les Éditions de Minuit.
Favret-Saada, J. (1977). Les mots, la mort, les sorts. Éditions Gallimard.
Favret-Saada, J. (2009). Désorceler. Éditions de l’Olivier.
Autor. (2020). Bolema: Boletim de Educação Matemática.
Autor. (2021).
Autor. (2022). Cadernos de Campo (São Paulo - 1991).
Autor. (2023). Cahiers Critiques de Philosophie.
Gullar, F. (2004). Traduzir-se. Em Toda poesia (12o ed). José Olympio.
Ingold, T. (2013a). Marcher avec les dragons (P. Medelin, Trad.). Zones Sensibles.
Ingold, T. (2013b). Une brève histoire des lignes (S. Renaut, Trad.; 3o ed). Zones Sensibles.
Ingold, T. (2015). Estar vivo: Ensaios sobre movimento, conhecimento e descrição (F. Creder, Trad.). Vozes.
Ingold, T. (2018). L’anthropologie comme éducation. Presses Universitaires de Rennes.
Ingold, T. (2019). Faire Anthropologie, Archéologie, Art et Architecture (H. Gosselin & H.-S. Afeissa, Trads.; 3o ed). Éditions Dehors.
Krenak, A. (2019). Ideias para adiar o fim do mundo. Companhia das Letras.
Lazzarato, M. (1999). Postface: Gabriel Tarde, un vitalisme politique. Em G. Tarde, Monadologie et sociologie. Institut Synthélabo.
Leibniz, G. W. (2020). Monadologia ou Princípios de filosofia. Em F. R. R. Évora & T. H. R. Marques (Orgs.), & T. M. Verza & M. A. D. Custódio (Trads.), A filosofia moderna e suas bases (p. 1–31). UNICAMP IFCH.
Malafaia, P. A. M. (2021). Filosofia de uma pessoa coletiva. PerCursos, 22(48), 83–108. https://doi.org/10.5965/1984724622482021083
Martins, L. M. (2022). Performances do tempo espiralar, poéticas do corpo-tela. Cabogó.
Rolnik, S. (2018). Esferas da insurreição: Notas para uma vida não cafetinada. n-1 edições.
Rosa, G. (1994). A terceira margem do rio. Em G. Rosa, Ficção completa: Vol. II (p. 409–413). Nova Aguilar.
Silveira, M. R. A. da, & Cunegatto, T. (2016). Por uma Antropologia da Educação Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, 9(19), 39–55.
Simondon, G. (1958). Du mode d’existence des objets techniques. Aubier.
Simondon, G. (2005). L’ individuation à la lumière des notions de forme et d’information. Millon.
Tarde, G. (2018a). A variação universal. Em E. V. Vargas & P. Neves (Orgs.), Monadologia e sociologia: E outros ensaios (p. 133–164). Editora Unesp.
Tarde, G. (2018b). Monadologia e sociologia. Em E. V. Vargas (Org.), & P. Neves (Trad.), Monadologia e sociologia: E outros ensaios (p. 51–132). Editora Unesp.
Vargas, E. V. (2018). Gabriel Tarde e a diferença infinitesimal. Em E. V. Vargas & P. Neves (Orgs.), Monadologia e socologia: E outros ensaios (p. 7–50). Editora Unesp.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Diego Matos Gondim

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).