Neoliberal forces and the constitution of the mathematics teacher who always seeks to do something different
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e97108Keywords:
Doing Differently, Neoliberalism, Constitution Of The SubjectAbstract
This article problematizes the discourses of Mathematics teachers about the constant need to do something different when teaching. In this article, we seek the questions: “What contemporary discourses support the teaching movement that always seeks to do something different in teaching? What relationships do they have with neoliberalism?” For this purpose, interviews were carried out with Mathematics teachers in schools in Novo Hamburgo, a metropolitan region of Porto Alegre, Brazil. The analysis of the results took place from a Foucauldian perspective of discourse analysis. We observed that the statements present reverberations of a neoliberal logic and that the concept of “doing differently” is often associated with innovation and that they seek to break with already consolidated teaching approaches. We understand this break with educational practices as one of the results of the subjectivation of teachers by a neoliberal logic and a logic of fluidity that has instantaneity and short term as necessary characteristics to meet current market demands. It was possible to notice that the idea of the movement of “doing different” expressed in the teachers' statements is driven by the search for student motivation and, as a consequence of this process, there is the teacher's motivation. We also observed in the statements that the teachers live a regime of self-coercion and self-blame, as they blame themselves when they cannot do different and they live a regime of self-exploitation, as they demonstrated that they voluntarily submit to a work regime in which they require a great effort from themselves in the search of maximizing its performance.
References
Bauman, Z. (2001). Modernidade Líquida. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar.
Corazza, S. & Tadeu, T. (2003). Composições. Belo Horizonte, BH: Autêntica.
Dardot, P. & Laval, C. (2016). A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo, SP: Boitempo.
Deleuze, G. & Parnet, C. (1995). Abecedário de Gilles Deleuze. Recuperado de https://clinicand.com/wp-content/uploads/2021/02/Gilles_Deleuze_Claire_Parnet_Abeced_rioz-lib.org_.pdf
DELORS, J. (2010). Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre educação para o século XXI (Destaques). Brasília, DF: UNESCO. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_por
Foucault, M. (1998). Microfísica do poder. Rio de Janeiro, RJ: Graal.
Foucault, M. (1999). Em defesa da sociedade: curso no Collège de France (1975-1976). São Paulo. SP: Martins Fontes.
Foucault, M. (2008). Segurança, território e população. São Paulo, SP: Martins Fontes.
Gros, F. (2010). Caminhar, uma filosofia. São Paulo, SP: É Realizações Editora.
Han, B.-C. (2015). Sociedade do cansaço. Petrópolis, RJ: Vozes.
Han, B.-C. (2018). Psicopolítica: o neoliberalismo e as novas técnicas de poder. Belo Horizonte, MG: Editora Âyiné.
Horn, M. B. & Staker, H. (2015). Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre, RS: Grupo A.
Laval, C. (2019). A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo, SP: Boitempo.
Lipovetsky, G. (2004). Os tempos hipermodernos. São Paulo, SP: Editora Barcarolla.
Lipovetsky, G. (2012). A crise do futuro: Entrevista com Gilles Lipovetsky. Instituto Humanitas Unisinos. Recuperado de https://www.ihu.unisinos.br/172-noticias/noticias-2012/513183-a-crise-do-futuro-entrevista-com-gilles-lipovetsky
Meyer, D. E. & Paraíso, M. A. (2012). Metodologias de pesquisas pós-críticas ou Sobre como fazemos nossas investigações. In D. E. Meyer & M. A. Paraíso. (Eds.), Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. (pp. 15-22). Belo Horizonte: Mazza Edições.
Petrini, S. G. M. & Wanderer, F. (2022). A publicação Educação em Revista e o empreendedorismo: processos de individualização e singularização dos aprendentes. Revista Educação em Questão, v. 60(66), 1-21. Recuperado de https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/30165/16686
Preciado, P. B. (2018). La izquierda bajo la piel. In S. ROLNIK. Esferas da Insurreição: notas para uma vida não cafetinada. (pp. 11-21). São Paulo: n-1 Editora.
Resende, H. de. (2018). A educação por toda a vida como estratégia de biorregulação neoliberal. In: H. de Resende, H. de. (Eds.), Michel Foucault: A arte neoliberal de governar e a educação. (pp. 77-94). São Paulo: Intermeios.
Rolnik, S. (2018). Esferas da Insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo, SP: n-1 Editora.
Saraiva, K. & Veiga-Neto, A. Modernidade líquida, capitalismo cognitivo e educação contemporânea. Educação & Realidade, 34(2), 187-201.
Veiga-Neto, A. (2009). Teoria e Método em Michel Foucault: (im)possibilidades. Cadernos de Educação, 34, 83-94. Recuperado de https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/caduc/article/view/1635/1518
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Guilherme Franklin Lauxen Neto, Claudia Glavam Duarte

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).
