Study on the use of Computational Thinking in solving Mathematics Olympiad questions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2025.e97270

Keywords:

Mathematics Education, Computacional Thinking, Mathematical Olympiads

Abstract

This work, the result of a master's thesis from the Postgraduate Program in Computer Science at UFSCar - Sorocaba, aimed to investigate how the use of Computational Thinking can be an effective tool for Basic Education students in solving Olympiad problems. of math.For this, a field research was carried out with students from a nucleus of Olympic studies of a private school in Sorocaba-SP. Scratch Software was used to support the construction of the proposed exercise algorithms. The results obtained were analyzed from the perspective of Seymour Papert's Constructionism and the numbers obtained through the students' responses in the interventions and evaluations carried out. The analysis of the results shows us positive evidence regarding the use of Computational Thinking, leading us to the construction of a practical guide for the use of Computational Thinking in solving Mathematical Olympiads.

Author Biographies

Jessica Carpim Ambar D'Alessandro, Federal University of São Carlos

Possui graduação em Análise e Desenvolvimento de Sistemas pela Faculdade de Tecnologia de Sorocaba - FATEC (2016). Pós-Graduação Lato Sensu em Gestão de Projetos e Inovação pela Faculdade de Engenharia de Sorocaba - FACENS (2021). Atualmente é Analista de Sistemas - GFT Brasil e Mestranda em Ciência da Computação pela UFSCar - Campus Sorocaba. Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Sistemas de Computação

Reynaldo D'Alessandro Neto, Federal University of São Carlos

Possuo Graduação em Matemática e Química pela Universidade de Sorocaba, Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional (PROFMAT/SBM) pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar- Sorocaba) e Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP - Rio Claro). Atualmente sou professor de Matemática, Física e Educação Financeira no Colégio O Farol.

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Published

2025-05-28

Issue

Section

Artigos