Manifest for an anthropology of mathematics education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e97208

Keywords:

Ethnograph, Autoethnography, Duoethnography, Teacher Training, Continuing Education

Abstract

This article promotes a debate that converges in a space-time, intending possible dialogues between two areas of knowledge: "Anthropology" and "Mathematics Education" - using duoethnography for this creative writing. Divided into three main axes, the article explores the relationships between anthropology, the training of mathematics educators, and autoethnography as a perspective for continuing education by examining the training experience in a group of Anthropology of Education (Mathematics). The writing allows for a dialogue between the voices and experiences of three researchers from the Anthropology and Education Anthropology and Education Research Group (GPAE). The data were produced through meetings made possible and held on the Google Meet platform in the year 2023. Through the exchanges and debates originating from these meetings, a manifesto was produced for the field of Mathematics Education in order to delineate Anthropology (ethnographies and autoethnographies) as more embodied, sensitive, and reflective epistemic possibilities that provide mathematics educators with training from alterity.

Author Biographies

Harryson Júnio Lessa Gonçalves, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Livre-docente em Didática e Currículo pela UNESP. Doutor em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP). Professor Associado na Faculdade de Filosofia e Ciência da UNESP, câmpus de Marília. Professor permante do Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência da UNESP, câmpus de Bauru.

Marcela Lopes de Santana

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência da UNESP, câmpus de Bauru. Coordenadora pedagógica na Prefeitura Municipal de São José do Rio Preto.

Igor Micheletto Martins, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência da UNESP, câmpus de Bauru. Professor da Secretaria da Educação do Estado de São Paulo.

Carla Araujo de Souza, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência da UNESP, câmpus de Bauru. Professora da Secretaria da Educação do Estado de São Paulo.

Arthur Henrique Sciarini, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência da UNESP, câmpus de Bauru. 

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Published

2024-08-08

Issue

Section

Edição Especial: Antropologias e Educações Matemáticas: diálogos (im)pertinentes