How painters “translated” Hamlet

Authors

  • Thais Flores Nogueira Diniz Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7968.2015v35n1p86

Abstract

 Literary texts have always offered rich terrains for “translations” into other semiotic systems. Shakespeare’s plays are not exceptions and artists are semiotically translating his works into the visual arts, predominantly to painting. Using Benton & Butchers’s terminology to classify paintings based on Shakespeare’s plays, this paper analyses three pictures based on Hamlet. In addition Daniel Maclise’s “The play scene” and Edward Austin Abbey’s “Hamlet” will be compared in order to show that each work “translates” in its own way the idea of guilt in Gertrude.

Author Biography

Thais Flores Nogueira Diniz, Universidade Federal de Minas Gerais

Possui graduação (Licenciatura) em Português e Inglês e suas Literaturas, pelo Instituto Metodista Izabela Hendrix  (1976); mestrado em Inglês, pela Universidade Federal de Minas Gerais (1986) e doutorado em Literatura  Comparada, pela Universidade Federal de Minas  Gerais/University of Indiana at Bloomington (1994). Fez seu pós-doutorado na Queen Mary College, University of  London (2004). Atualmente é professora associada,  aposentada, pela Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais, onde atua como  professor colaborador no Programa de pós-graduação em Estudos literários. Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. E-mail: tfndiniz@terra.com.br

References

ALTICK, Richard D. Paintings from Books: Art and Literature in Britain, 1760-1900. Columbus: Ohio State University Press, 1985.

BENTON, Michael & Sally Butcher. Painting Shakespeare. Journal of Aesthetic Education, vol.32, n. 3 (Autumn, 1998), p. 53-66. Interpretations of Act III, Scene ii, of Hamlet: “The Mousetrap”. Disponível em http://www.english.emory.edu/classes/Shakespeare_Illustrated/guilt.html.

MAZER, C. Shakespeare and the Theatre of Illusion. In: Anderson, R (ed). A Brush with Shakespeare: The Bard in Painting: 1780-1910.Montgomery: Museum of Fine Arts, 1986.

SHAKESPEARE, William. Teatro Completo: tragédias, comédias sombrias, vol.1. Tradução de Barbara Heleodora. Rio de Janeiro: Editora Nova Aguiar,2006.

YOUNG, Alan R. Hamlet and the Visual arts, 1709-1900. Newark: University of Delaware Press, 2002.

Published

2015-04-02

How to Cite

Nogueira Diniz, T. F. (2015). How painters “translated” Hamlet. Cadernos De Tradução, 35(1), 86–99. https://doi.org/10.5007/2175-7968.2015v35n1p86