Gender and citizenship in pre-school education: Situations lived in times of pandemic in the Portuguese context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2021.e81150

Abstract

In Portugal, pre-school education is aimed at children from 3 to 6 years old, age of the beginning of compulsory education and the current curricular guidelines were defined in 2016. In the research work that I have been developing the concern with how pre-school education practitioners deal with gender, in a perspective of education for citizenship, has been a priority. In 2020 in the face of the needs arising from the pandemic (COVID19), the Association of Childhood Education Professionals (APEI), collecting various contributions, organized a support text in line with what is defined in the curriculum guidelines. Starting from the analysis of these documents, contextualized in the Portuguese reality, it will be analyzed how gender issues are addressed on in pre-school education; how this very difficult period is being experienced by boys and girls, listening to their voices and the views of educators / researchers involved in teacher’s training that have accompanied the process of building and disseminating the current curricular guidelines.

Author Biography

Maria João Cardona, Escola Superior de Educação -Instituto Politécnico de Santarém – ESE IPSanterém

Doutoramento em Ciências da Educação (Univ. de Caen/Registo Univ. Minho, 2001); D.E.A ( Univ. Caen, reconhecido pela Univ. Lisboa como Mestrado, 1992) Licenciatura em Psicologia e C. da Educação (Univ. Lisboa, 1984); Curso de Educadora de Infância (Escola João de Deus, 1980). Docente da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Santarém desde 1986, dos vários cargos desempenhados: Coordenação do curso de Educação de Infância(1992-2001); Vice-Presidente do Instituto Politécnico (2001-2005); Presidente do Conselho Directivo da Escola (2005-2010);Presidente Conselho Técnico Cientifico

References

ALVARENGA, Carolina, CARDONA, Maria João “Cidadania e igualdade de gênero na educação pré-escolar: estratégias e desafios na construção de uma política pública em Portugal”, PINHAL, João, CAVACO, Carmen, CARDONA, Maria João, COSTA, Fernando, MARQUES, Joana FARIA, Rita (Orgs.). A investigação, a formação, as políticas e as práticas em educação – 30 anos de AFIRSE em Portugal. Atas do XXV Colóquio da AFIRSE Portugal. Lisboa: AFIRSE Portugal e Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (2019)in http://afirse.ie.ul.pt/atas-online/

APEI, Contributo para assegurar a qualidade pedagógica em educação pré-escolar (3-6 anos) em tempo de covid19, Lisboa, Ed. APEI. 2020. http://apei.pt/upload/ficheiros/var/COVID_final_final_redux.pdf

CARDONA, Maria João. A educação de infância: primeira etapa no processo de formação ao longo da vida, Organização do Sistema Educativo, Lei de bases do sistema educativo. Balanço e Prospetiva. Volume I. Encontro Organização do Sistema Educativo, Lisboa: CNE p. 361. 2017.

CARDONA, Maria João.; UVA, Marta; PISCALHO, Isabel; TAVARES, Teresa-Cláudia. O papel do conflito no trabalho sobre as questões de género no jardim de infância e na escola. Actas Congresso da SPCE – ESE da Guarda. 2011. http://www.spce.org.pt/assets/files/Actas%20do%20XI%20Congresso%20SPCE%20-%20Guarda%202011%20-%20vol%202.pdf

CARDONA, Maria João (coord.), VIEIRA, Cristina; TAVARES, Teresa-Cláudia; UVA, Marta, NOGUEIRA, Conceição, PISCALHO, Isabel Guião de Educação: Género e Cidadania no 1º ciclo do ensino básico. Lisboa: CIG. 2011. https://www.cig.gov.pt/documentacao-de-referencia/doc/cidadania-e-igualdade-de-genero/guioes-de-educacao-genero-e-cidadania/

CARDONA, Maria João (Coord.). NOGUEIRA, Conceição, VIEIRA, Cristina, UVA, Marta, TAVARES, Teresa-Cláudia. Guião de educação: género e cidadania no Pré-Escolar. Lisboa: Comissão para a Cidadania e Igualdade de Género, Presidência do Conselho de Ministros. 2010. https://www.cig.gov.pt/documentacao-de-referencia/doc/cidadania-e-igualdade-de-genero/guioes-de-educacao-genero-e-cidadania/

CRAHAY, Marcel. Synthèse et conclusions. In: Eurydice/Eacea L’éducation et l’accueil des jeunes enfants en Europe: réduire les inégalités sociales et culturelles. Bruxeles: Eurydice/Comission Européenne, p. 129-146. 2009.

DGE/ME. Estratégia Nacional de Educação para a Cidadania, DGE/ME. 2017. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Projetos_Curriculares/Aprendizagens_Essenciais/estrategia_cidadania_original.pdf

DGE/ME. Contributos para o apoio e acompanhamento a distância, na Educação Pré-Escolar. 2021. https://www.dge.mec.pt/noticias/contributos-para-o-apoio-e-acompanhamento-distancia-na-educacao-pre-escolar

LOPES DA SILVA, Isabel, MARQUES, Liliana, MATA, Lourdes., ROSA, Manuela. Orientações curriculares para a educação pré-escolar. Lisboa: Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação 2016. http://www.dge.mec.pt/ocepe/sites/default/files/orientacoes_curriculares.pdf

PISCALHO, Isabel; CARDONA, Maria João; UVA, Marta. Trabalhar o género e a cidadania na formação de professores. ANJOS, Cleriston Izidro; SANTOS, Solange Estalinau; CORDEIRO, Ana Paula; ILIDIO FERREIRA, Fernando (Org.). Pedagogias e culturas infantis: conversas luso-brasileiras. 2018.

PORTUGAL. LEI n.º 46/86, de 14 de outubro. Lei de Bases do Sistema Educativo, alterada pelas Leis n.os 115/97, de 19 de Setembro, e 49/2005, de 30 de Agosto). 1986. https://dre.pt/application/conteudo/245336

PORTUGAL. LEI n.º 5/97, de 10 de fevereiro. Lei-Quadro da Educação pré-escolar. 1997. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/EInfancia/documentos/lei-quadro_educacao_pre-escolar.pdf

UNICEF. Principais Mensagens e Ações para a Prevenção do Coronavírus (COVID 19) em Escolas, Unicef. 2020.

VIANNA, Cláudia, ALVARENGA, Carolina. A inserção de gênero na educação infantil: a experiência de Portugal - entrevista com Maria João Cardona. Educação e Pesquisa vol.44 São Paulo. 2018. http://dx.doi.org/10.1590/s1678-463420184400- SCIELO.BR

Published

2021-08-16