The role of adults and the participation of all children in child educational contexts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2022.e83099

Keywords:

Child education. Teaching. Education for all. Deficiency. Participation.

Abstract

This article presents reflections on the role of adults in educational contexts for early childhood education so that the participation of all children is guaranteed, considering the diversity of ways in which they express their interests through interactions and games. It brings as an outline the education of children with disabilities and presents a case study to illustrate the realization of proposals, mediations and relationships of children among peers. From the qualitative research approach and the organization of the institutional time of the educational context, the discussion was subdivided into two axes: the reception of children in situations of personal attention and mediation in learning situations in small groups. The text relates the construction of more inclusive contexts to the quality of service offered in childhood and permeates the conceptions of child, disability and early childhood education.

Author Biography

Mariane Falco, Prefeitura Municipal de Sao Bernardo do Campo, PMSBC, Brasil.

 

 

References

BARBOSA, Maria Carmen Silveira. (coord.) Práticas Cotidianas na Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2009.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BAUER, Martin; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2003.

BERNSTEIN, Basil. Classes e pedagogia: visível e invisível. Cadernos de Pesquisa, n. 42, p. 26-42, maio, 1984.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.

BRASIL. MEC/SEF. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. MEC/SEB. Parâmetros Nacionais de Qualidade para a Educação Infantil. Secretaria de Educação Básica, Brasília – DF, 2006.

BRASIL. CNE/CEB. Parecer n. 20, de 09 de dezembro de 2009. Revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União, 09 de dezembro de 2009. Brasília: CNE, 2009.

BRASIL. MEC. Base Nacional Comum Curricular. Brasilia: CONSED/UNDIME, 2017.

BRASIL. MEC/SEB. Parâmetros Nacionais de Qualidade para a Educação Infantil. Secretaria de Educação Básica, Brasília – DF, 2018.

BROUGÈRE, Gilles. A Criança e a Cultura Lúdica. In: KISHIMOTO, Tizuko Morchida. O Brincar e suas Teorias. São Paulo: Centage Learning, 1998.

BROWN, Margaret; BORTOLI, Anna. Play and children with sensory impairments In: SMITH, Peter. (org.) The Cambridge Handbook of Play. Cambridge: Cambridge University Press, 2018.

BRUNER, Jerome. Como as crianças aprendem a falar. Lisboa: Inst. Piaget, 1983.

CORSARO, William Arnold. A Reprodução Interpretativa no Brincar ao ‘Faz-de-Conta’ das Crianças. Educação, Sociedade e Culturas, n. 17, p. 113-134, 2002.

DAVID, Myrian; APPELL, Geneviéve. Lóczy, una insólita atención personal. Barcelona: Octaedro, 2010.

DELEUZE, Gilles. Différence et répétition [nouvelle édition]. Paris: PUF, 2013.

FALCO, Mariane. Por uma educação infantil mais inclusiva: a documentação pedagógica como abordagem para a educação de todas as crianças. Tese (Doutorado em Educação) Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020. Disponível em: <https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48138/tde-05032021-115421/> Acesso em: 28 fev. 2021.

FIGUEIREDO, Antonio Dias. A pedagogia dos contextos de aprendizagem. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.14, n.03, p. 809-836, jul.-set., 2016.

FORMAN, George; FYFE, Brenda. Aprendizagem negociada pelo design, pela documentação e pelo discurso. In: EDWARDS, Carolyn, GANDINI, Lella, FORMAN, George. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2016.

GARIBOLDI, Antonio. El espacio y su organización. In: BONDIOLI, Anna; NIGITO, Gabriella. (coord.) Tiempos, espacios y grupos: el análisis la evaluación de la organización en la escuola infantil. Barcelona: Graó, 2011.

HORN, Maria Graça Souza. Brincar e interagir nos espaços da escola infantil. Porto Alegre: Penso, 2017.

HOYUELOS, Alfredo. La estética en el pensamiento y obra pedagógica de Loris Malaguzzi. Barcelona: Octaedro/Rosa Sensat, 2006.

HOYUELOS, Alfredo. La ética en el pensamiento y obra pedagógica de Loris Malaguzzi. Barcelona: Octaedro/Rosa Sensat, 2009.

KIHIMOTO, Tizuko Morchida. Brincadeiras e Inclusão. Responsável pela elaboração do Edital do Projeto Brincar. São Paulo: Fundação Volkswagen, 2015.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e Pedagogos para quê? São Paulo: Cortez, 2002.

MALAGUZZI, Lóris. Per i bambini magiare al nido. Zerosei, ano 5, n. 4/5, 1980.

MALAGUZZI, Lóris. História, ideias e filosofia básica. In: EDWARDS, Carolyn, GANDINI, Lella, FORMAN, George. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

MALAGUZZI, Lóris. La educación infantil en Reggio Emilia. Barcelona: Octaedro/Rosa Sensat, 2001.

MELLO, Suely Amaral. Infância e humanização: algumas considerações na perspectiva histórico-cultural. Perspectiva, Florianópolis, v. 25, n. 1, p. 57-82, jan./jun. 2007.

OLIVEIRA, Zilma Ramos. O currículo na educação infantil: o que propõem as novas diretrizes educacionais? Anais do I Seminário Nacional: currículo em movimento, perspectivas atuais. Belo Horizonte, nov., 2010.

ONU. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiências. NY: Assembleia Geral das Nações Unidas, 2006.

RINALDI, Carla. O currículo emergente e o construtivismo social. In: EDWARDS, Carolyn, GANDINI, Lella, FORMAN, George. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2016.

RINALDI, Carla. “Intervista a Carla Rinaldi”. [Entrevista concedida a Giuseppe Pezzarossi] Pensieri su Reggio, Reggio Emilia, p. 53-72, maggio, 2018.

SONCINI, Ivana. A comunidade inclusiva. In: EDWARDS, Carolyn, GANDINI, Lella, FORMAN, George. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2016.

STACCIOLI, Gianfranco. As rotinas: de hábitos estéreis a ações férteis. Revista Linhas, Florianópolis, v. 19, n. 40, p. 54-73, maio/ago., 2018.

STAKE, Robert. The art of case study research. Thousand Oaks, CA: Sage, 1995.

VYGOTSKI, Lev Semionovich. Obras Escogidas: fundamentos de psicología. Tomos I, III, IV e V. Madrid: Visor S.D., 1997.

YIN, Robert. Estudos de Caso. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

2022-07-22

Issue

Section

Dossiê: Bebês e Crianças com Deficiência na Educação Infantil