Toys made from recyclable material as a resource for the rescue of play in a preschool classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e92524

Keywords:

Supervised internship, Intervention project, Recyclable materials, Play, Toys

Abstract

The experience report presented here is the record of an intervention project developed as part of the supervised internship activities of the Pedagogy course in an institution of Early Childhood Education. From observation and conversations with the teacher responsible for a group of five-year-old children, it was verified the lack of toys and materials with which children could play. The intervention project was developed to enable children to produce and play with toys made from recyclable materials. The internship activities recorded here were able to promote the encounter between the intern and his “inner child” and provide assurance that it is possible to develop a childhood pedagogy that is not focused on reproducing the school form.

Author Biographies

Fábio Hoffmann Pereira, Universidade Federal de Alagoas/Campus Arapiraca

Professor na área de Educação Infantil do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Alagoas. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de São Paulo (2004), mestrado (2008) e doutorado (2015) em Educação pela Universidade de São Paulo. Tem experiência de 19 anos na Educação Básica como professor dos anos iniciais do ensino fundamental, coordenador pedagógico e diretor de escola. Na pesquisa em Educação, tem aproximações com as seguintes temáticas: Relações de Gênero e Educação, Desempenho Escolar, Educação Infantil e Sociologia da Infância. 

Currículo completo disponível em: http://lattes.cnpq.br/8219210643690106

Yuri Rangel Nunes da Silva, Universidade Federal de Alagoas

Graduando em Pedagogia. Tem se dedicado ao estudo das relações de gênero e interseccionais na Educação.

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Published

2023-12-08