The need and desire to write: a conversation with Madalena Freire about observing, registering and documenting
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e94452Keywords:
Memory, Register, Pedagogical documentation, Teaching practice, Early Childhood EducationAbstract
Into the fabric of the text presented, the result of the conversation with the educator Madalena Freire, observation, registration and pedagogical documentation are, more than concepts, base points that align reflections on teacher education and educational practice. Memory narratives bring past experience to life and intertwine the knowledge made that, in the lucidity of the present tense, fertilizes hope, projecting possible futures. The centrality of the writing in the exercise of reflection, creation and authorship of each person who registers; the desire as the founding of the processes of teaching and learning; the construction of the group and the bond as the essence of the pedagogical relationship is an element that adorns the woven plot with the testimony of an intellectual of education, who affirms her historical commitment to beautifulness and decency. A teacher who, when registering, inspires authorships.
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.