The need and desire to write: a conversation with Madalena Freire about observing, registering and documenting
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e94452Keywords:
Memory, Register, Pedagogical documentation, Teaching practice, Early Childhood EducationAbstract
Into the fabric of the text presented, the result of the conversation with the educator Madalena Freire, observation, registration and pedagogical documentation are, more than concepts, base points that align reflections on teacher education and educational practice. Memory narratives bring past experience to life and intertwine the knowledge made that, in the lucidity of the present tense, fertilizes hope, projecting possible futures. The centrality of the writing in the exercise of reflection, creation and authorship of each person who registers; the desire as the founding of the processes of teaching and learning; the construction of the group and the bond as the essence of the pedagogical relationship is an element that adorns the woven plot with the testimony of an intellectual of education, who affirms her historical commitment to beautifulness and decency. A teacher who, when registering, inspires authorships.
Published
Issue
Section
License
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
