The need and desire to write: a conversation with Madalena Freire about observing, registering and documenting

Authors

  • Marta Nidia Varella Gomes Maia Universidade Federal Fluminense
  • Luciana Esmeralda Ostetto Universidade Federal Fluminense, Faculdade de Educação, Departamento Sociedade, Educação e Conhecimento https://orcid.org/0000-0002-1948-5090

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e94452

Keywords:

Memory, Register, Pedagogical documentation, Teaching practice, Early Childhood Education

Abstract

Into the fabric of the text presented, the result of the conversation with the educator Madalena Freire, observation, registration and pedagogical documentation are, more than concepts, base points that align reflections on teacher education and educational practice. Memory narratives bring past experience to life and intertwine the knowledge made that, in the lucidity of the present tense, fertilizes hope, projecting possible futures. The centrality of the writing in the exercise of reflection, creation and authorship of each person who registers; the desire as the founding of the processes of teaching and learning; the construction of the group and the bond as the essence of the pedagogical relationship is an element that adorns the woven plot with the testimony of an intellectual of education, who affirms her historical commitment to beautifulness and decency. A teacher who, when registering, inspires authorships.

Author Biographies

Marta Nidia Varella Gomes Maia, Universidade Federal Fluminense

Professora Adjunta do Departamento Sociedade, Educação e Conhecimento da Universidade Federal Fluminense na área de Educação da Infância. Pesquisadora do Grupo FIAR - Círculo de estudo e pesquisa formação de professores, infância e arte na linha de pesquisa Educação Infantil e prática pedagógica. Foi professora da Educação Básica entre 1985 e 2018, Supervisora Educacional na Educação Básica entre 2004 e 2018 e Professora do Curso de Especialização em Educação Infantil: Perspectivas de Trabalho em Creches e Pré-Escolas da PUC-Rio entre 2016 e 2018. Doutora em Educação pela PUC-Rio (2016). Possui Mestrado em Educação pela PUC-Rio (2011), Especialização em Saúde Mental na Infância e Adolescência pela CESANTA (2006), Especialização em Alfabetização das Crianças das Classes Populares pela UFF (2003), Graduação em Pedagogia pela UFF (2000). Áreas de interesse: Infância, Educação Infantil, Currículo, Formação de Professoras e Professores de Educação Infantil, Políticas para a Educação Infantil, Alfabetização e Letramento, Ciclos.

Luciana Esmeralda Ostetto, Universidade Federal Fluminense, Faculdade de Educação, Departamento Sociedade, Educação e Conhecimento

Professora da Faculdade de Educação - Universidade Federal Fluminense, atua na graduação (curso de Pedagogia) e na pós-graduação (Mestrado e Doutorado em Educação). Foi professora do Centro de Educação - Universidade Federal de Santa Catarina (1995-2012). Possui doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2006), mestrado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (1992) e estudou em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina (1985). Articula ensino, pesquisa e extensão na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil e Formação de professores, contemplando principalmente os seguintes temas: educação infantil e prática pedagógica, arte e infância, arte e formação de professores, narrativas autobiográficas. Coordenadora do FIAR - Círculo de estudos e pesquisa formação de professores, infância e arte (Faculdade de Educação UFF). Pós-doutorado na Universidade de Évora (2018-2019), com bolsa CAPES/ Programa Professor Visitante no Exterior.

Published

2023-12-08