One hundred or without? (des)inventing records in child education

Authors

  • Laís Vilela Gomes Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2023.e96376

Keywords:

Early Childhood Education , Record, Aesthetic training

Abstract

How many languagens are registered in? The text present here aims to share reflections on the process of recording as an artistic-pedagogical or pedagogical-artistic creation, after all, playing with words is also part of this writing. Daring, experimenting and creating records that express and make visible the multiple ways of living and thinking about Early Childhood Education in which form and content are intertwined, in connection between words, images, narratives that express the experience permeated with senses and meanings. Move ideas, look carefully and surrender to recording, as an aesthetic experience.

References

BARROS, Manoel de. O livro das ignorãnças. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2016.

BARROS, Manoel de. Memórias inventadas. 1ª ed. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2018.

MALAGUZZI, Loris. Ao contrário, as cem existem. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George (Org.). As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na Educação da primeira infância. Porto Alegre: Artmed, 1999.

MATISSE, Henri. Escritos e reflexões sobre arte. São Paulo: Cosac Naif, 2007.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Educação infantil e arte: sentidos e práticas possíveis. Caderno de Formação: formação de professores educação infantil princípios e fundamentos. Acervo digital Unesp, v. 3, p. 27-39, mar. 2011. Disponível em: Acervo Digital: D14_Educação infantil e arte: sentidos e práticas possíveis (unesp.br)

OSTETTO, Luciana Esmeralda. No tecido da documentação, memória, identidade e beleza. In: OSTETTO, Luciana Esmeralda. (Org.). Registros na Educação Infantil: pesquisa e prática pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2017 (p.19-53).

RESENDE, Otto Lara. Vista Cansada. Folha de São Paulo, 23 de fevereiro de 1992. p.2.

RICHTER, Sandra Regina Simonis. Educação, arte e infância: tensões filosóficas em torno do fenômeno poético. Crítica Educativa, Sorocaba/SP, v. 2, n. 2, p. 90-106, jul./dez.2016. 2(2), 90–106. https://www.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/99/225

Published

2023-12-08