Stretching horizons: “The playground is where there’s a piece of the sun”. Learning how to understand and listen to children
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2025.e100886Keywords:
Early Childhood Education , Internship, Children, ListeningAbstract
The article was prepared based on the Memorial for the completion of the subject “Mandatory Internship in Early Childhood Education”, its objective is to synthesize the accumulations discussed in groups, record the memory of an initiation into teaching and raise reflections based on written and unwritten texts, related to the discipline. In this, the authors seek to highlight their training paths based on field records, but also to articulate them with the main categories of analysis that emerged during their studies. The approaches used dialogue with children's rights, as well as with the documents used for analysis, such as the Early Childhood Education Curriculum of the Florianópolis Municipal Education Network and the Curricular Matrix for the Education of Ethnic-Racial Relations in Early Childhood Education. Attention and pedagogical intentionality are categories highlighted as fundamental for learning to know and listen to children.
References
AGOSTINHO, Kátia. A escuta das crianças e a docência na educação infantil. Poiésis Revista do Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade do Sul de Santa Catarina, 2018. Disponível em: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6178Acesso em: 29 de setembro de 2023.
AGOSTINHO, Kátia e LIMA, Patrícia. A docência na educação infantil: sobre os contornos da experiência pedagógica no encontro com as crianças. Investigar em Educação, Portugal, n.o 4, 2.a série, 2015. Disponível em: http://pages.ie.uminho.pt/inved/index.php/ie/article/view/58/57. Acesso em: 23 de setembro de 2023.
AGOSTINHO, Kátia e LIMA, Patrícia. O estágio na educação infantil e o exercício praxiológico nos trajetos vividos na docência-experiência. In: Perspectivas do estágio curricular na formação docente: educação infantil e anos iniciais do ensino fundamental. LATERMAN, Ilana e AGOSTINHO, Kátia (Org). Florianópolis: NUP, pp. 43-60, 2017.
BRASIL, Caderno 6 - Currículo e linguagem na educação infantil, Ministério da Educação, Brasília, 2016.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.
CAPUTO, Stela Guedes. Fotografia e pesquisa em diálogo sobre o olhar e a construção do objeto. TEIAS: Rio de Janeiro, ano 2, no 4, jul/dez 2001. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/revistateias/article/view/23898. Acesso em: 30 de outubro de 2023.
DELGADO, Ana Cristina Coll; BARBOSA, Maria Carmen Silveira; RICHTER, Sandra Regina Simonis. Singularidades da docência na creche: interlocução com pesquisas no Brasil. Revista Humanidades e Inovação, Tocantins, v.6, n.15, 2019. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1360. Acesso em: 19 de outubro de 2023.
FERNANDES, Florestan. As trocinhas do Bom Retiro [1944]/2004. Proposições, v.15. Jan/Abr 2004. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643855. Acesso em: 1 julho de 2024.
FLORIANÓPOLIS. Matriz Curricular para a educação das relações étnico-raciais na educação infantil. Prefeitura Municipal de Florianópolis. Secretaria Municipal de Educação. Florianópolis, SC, 2016.
FLORIANÓPOLIS. Currículo da Educação Infantil da Rede Municipal de Ensino de Florianópolis. Volume III. Prefeitura Municipal de Florianópolis. Secretaria Municipal de Educação. Florianópolis: GGP Solutions, 2015.
FLORIANÓPOLIS. ̧Orientações Curriculares para a Educação Infantil municipal de Florianópolis. Prefeitura Municipal de Florianópolis. Secretaria Municipal de Educação. Florianópolis: Prelo Editora e Gráfica Ltda, 2012.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17a ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1986.
GALEANO, Eduardo. O livro dos abraços. Porto Alegre, L&PM, 2000.
GIRARDELLO, Gilka. Imaginação: arte e ciência na infância. Pro-posições, 22(2), p. 72–92, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/NzsgHwpBkM6X9gv7NvDvRWL/?format=pdf. Acesso em: 07 de outubro de 2023.
GOMES, Nilma Lino. Educação, identidade negra e formação de professores/as: um olhar sobre o corpo negro e o cabelo crespo. Educação e Pesquisa, 29(1), p. 167–182, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/sGzxY8WTnyQQQbwjG5nSQpK/abstract/?lang=pt. Acesso em: 07 de outubro de 2023.
OLIVEIRA, Alessandra Mara Rotta; LIMA, Patrícia de Moraes. Reflexões e indicações para a construção do memorial de estágio supervisionado em educação infantil. Florianópolis, 2012.
OSTETTO, Luciana Esmeralda. Planejamento na educação infantil mais que a atividade, a criança em foco. In: OSTETTO, Luciana Esmeralda (Org.). Encontros e encantamentos na educação infantil: partilhando experiências de estágios. Campinas: Papirus, 2000.
OSTETTO, Luciana Esmeralda. A prática do registro na Educação Infantil: narrativa, memória, autoria. Revista @mbienteeducação, Universidade Cidade de São Paulo Vol. 9, no 2 jul/dez, p. 202-13, 2008. Disponível em: https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/526. Acesso em: 20 de outubro de 2023.
ROCHA, Ruth. O direito das crianças. São Paulo, Companhia das letras, 2011.
ZANELLA, Andréa Vieira; BALBINOT, Gabriela e PEREIRA, Renata Susan. Re-criar a (na) renda de bilro: analisando a nova trama tecida. Psicologia: Reflexão e Crítica, 13(3), p. 539–547, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/YXZTrJgB4VdPq8xXVpYHzXC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 de outubro de 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Kátia Adair Agostinho, Mariah de Moraes Lima Vieira, Evelyn Cristine Souza dos Santos Noronha

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
