Stretching horizons: “The playground is where there’s a piece of the sun”. Learning how to understand and listen to children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2025.e100886

Keywords:

Early Childhood Education , Internship, Children, Listening

Abstract

The article was prepared based on the Memorial for the completion of the subject “Mandatory Internship in Early Childhood Education”, its objective is to synthesize the accumulations discussed in groups, record the memory of an initiation into teaching and raise reflections based on written and unwritten texts, related to the discipline. In this, the authors seek to highlight their training paths based on field records, but also to articulate them with the main categories of analysis that emerged during their studies. The approaches used dialogue with children's rights, as well as with the documents used for analysis, such as the Early Childhood Education Curriculum of the Florianópolis Municipal Education Network and the Curricular Matrix for the Education of Ethnic-Racial Relations in Early Childhood Education. Attention and pedagogical intentionality are categories highlighted as fundamental for learning to know and listen to children.

Author Biographies

Kátia Adair Agostinho, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Estudos da Criança pelo Instituto de Educação da Universidade do Minho - Portugal (2010) com orientação do Profº Dr. Manuel Jacinto Sarmento. Realizou o mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2003) com orientação da Profª Drª Eloisa Acires Candal Rocha. Possui graduação em História pela Universidade Federal de Santa Catarina (1990) e Pós-Doutorado na FLACSO (Argentina) com o Profº Dr. Carlos Skliar. Atualmente é professora da Universidade Federal de Santa Catarina e pesquisadora do NUPEIN - Núcleo de Estudos e Pesquisas da Educação na Pequena Infância - NUPEIN. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: educação infantil, culturas infantis, direito das crianças, cotidiano e pedagogia da educação infantil. Endereço do CV: https://lattes.cnpq.br/0092380035855105

 

Mariah de Moraes Lima Vieira, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). É graduanda do curso de Psicologia pelo Centro Universitário Cesusc, onde realiza pesquisa em saúde mental e gênero através do Art.171 do Programa UNIEDU. É integrante do Instituto de Memória e Direitos Humanos (UFSC) onde foi bolsista de extensão nos anos de 2022 - 2024. Possui experiência de pesquisa e monitoria nas áreas dos Direitos Humanos, Movimentos Estudantis, Saúde Mental e Gênero.

 

 

Evelyn Cristine Souza dos Santos Noronha, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina.

 

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Published

2025-07-07