Conceptions of childhood(s) and child(ren): methodological approach in the pedagogy course at UFPB
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2024.e99007Keywords:
Childhood and children, Cultural artifacts, Pedagogy CourseAbstract
The paper is a report of experience in the Pedagogy underdegree course at UFPB (Campus I), specifically in the first unit of a curricular component called “Organization and practice of Early Childhood Education (EI). Based on a task proposed to the class that consisted of the students choosing cultural artifacts, which, from their perspective, represented contemporary childhood(s), the experience reported here, the result of one of the works presented in class class, starting from the choice of three cartoons: “The Flintstones”, “Fairly OddParents” and “Adventure Time”, aiming, based on the presentation of clippings from 11 chosen episodes, to discuss children's ways of being in relationships that they establish with their context, which are crossed by social and cultural dynamics of broad and diverse dimensions. The study points out changes in the way drawings approach children, revealing different perspectives in understanding the being of a child in the context in which they were situated.
References
ARIÈS, Philippe. História Social da Criança e da Família. Tradução de Dora Flaksman. Rio de Janeiro, RJ: Editora Guanabara. 2°. ed. 1986.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Infantil. Brasília, DF: Brasil, 2009.
BROUGÈRE, Gilles. A criança e a cultura lúdica. São Paulo, SP: Revista da Faculdade de Educação, v. 24, n.(2), p. 103-116, 1998. Disponível em https://doi.org/10.1590/rfe.v24i2.59630. Acesso em: 14 out. 2023.
CORSARO, William. A reprodução interpretativa no brincar ao “faz de conta” das crianças. Porto, Portugal: Educação, Sociedade & Culturas, n. 17, 2002. Acesso em: 14 out. 2023.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Didática para quem? Didática para quê? Reflexões a partir de seu objeto. In: CAVALCANTE; Maria Marina Dias. Didática e a prática de ensino: diálogos sobre a escola, a formação dos professores e a sociedade. Fortaleza, CE: EdUCE. 2015. p. 01-23.
GROSSI, Márcia Gorett Ribeiro; LEAL, Débora Cristina Cordeiro Campos; SILVA, Mônica Ferreira da. Educação Midiática. Cultura Digital e as Fake News em Tempos de Pandemia. São Paulo, SP: Educação em Revista. Marília, v. 22. p.179-198. Edição Especial. 2021.
HJARVARD, Stig. Da mediação à midiatização: a institucionalização das novas mídias. Parágrafo, v. 2, n. 3, jul./dez., 2015. Acesso em: 20/09/2022.
HORA de Aventura. Hora de Aventura Fandom. Disponível em: https://horadeaventura.fandom.com/pt-br/wiki/Hora_de_Aventura#articleComments. Acesso em: 20/09/2022.
LOPES, Jader Moreira. Geografia e Educação Infantil: espaços e tempos desacostumados. 1ª ed. Mediação. 2018. p.23-34.
MOMO, Mariângela. Mídia e consumo na produção de uma infância pós-moderna que vai à escola. Tese de doutorado. Porto Alegre, RS: 2007.
MOMO, Mariângela. As crianças de hoje não são mais como antigamente! Implicações culturais no mundo contemporâneo para os modos de ser e viver a infância. Rio Grande do Sul, RS: Textura - Revista de Educação e Letras. 2014. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/1243/932. Acesso em: 20/09/2022.
OS Padrinhos Mágicos. Os padrinhos mágicos de Timmy fandom. Disponível em: https://ospadrinhosdetimmy.fandom.com/pt-br/wiki/Os_Padrinhos_M%C3%A1gicos. Acesso em: 20/09/2022.
POSTMAN, Neil. O desaparecimento da infância. Tradução: Suzana M. de Alencar Carvalho e José Laurentino de Melo. Rio de Janeiro, RJ: Graphia, 1999.
SARMENTO, Manuel Jacinto. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; CERISARA, Ana Beatriz. Crianças e miúdos: perspectivas socio pedagógicas da infância e educação. Porto, Portugal: Edições ASA, 2004.
STEINBERG, Shirley; KINCHELOE, Joe. Cultura Infantil. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira, 2001.
THE Flintstones. Wikipedia.org. 2022. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/The_Flintstones. Acesso em: 20/09/2022.
TOMAZ, Renata. O. O que você vai ser antes de crescer? – Youtubers, Infância e Celebridade. Tese de Doutorado em Comunicação e Cultura, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Escola de Comunicação. Rio de Janeiro, RJ: 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
