Gaps, Participatory Tokenism of Hollow Conciliation and Simplifications in the New Quality Parameters for Early Childhood Education: A Comparative Analysis vis-à-vis the Quality Indicators and the Cost of Quality Education per Student
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2025.e104893Keywords:
Early Childhood Education, Quality Standards, Quality Indicators, Cost of Quality Education per Student, Educational FinancingAbstract
This article explores the contested concepts related to quality in early childhood education in Brazil, grounding its analysis in the conception of social quality in education based on inputs, with reference to the Indicators of Quality in Early Childhood Education, the Indicators of Quality in Education: Racial Relations in Early Childhood Education, and the Cost of Quality Education per Student (CUSTO ALUNO QUALIDADE). Through a comparative analysis, these references are examined against the proposal of the new National Quality Standards for Early Childhood Education and their Operational Guidelines. The research discusses the importance of the Indicators and the CUSTO ALUNO QUALIDADE in ensuring the minimum conditions necessary for achieving quality and meeting constitutional requirements. Using concepts from the debate on public policy formulation and participation and the growing complexity of quality standards, it concludes that the limitations imposed on the Indicators and the absence of the CUSTO ALUNO QUALIDADE in the new governmental documents expose significant gaps, oversimplifications, and the urgent need to shift from hollow conciliatory participation to an effective stance on defending rights.
References
AVELAR, Marina Campos Maia. Giving with an agenda: New Philanthropy’s Labour in “Glocal” Education Networks of Governance. Tese. University College London – UCL Institute of Education, 2018. Disponível em: https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/10056850/1/Campos%20de%20Avelar%20Maia_10056850_%20thesis_redacted.pdf. Acesso em: 07 jan. 2025.
BAUER, Adriana; ARCAS, Paulo Henrique; OLIVEIRA, Adolfo Samuel de. Qualidade da Educação Básica: uma Revisão Conceitual. In: SOUZA, Marcelo Lopes de; ALVES, Fabiana de Assis; MORAES, Gustavo Henrique (org.). Custo Aluno Qualidade (CUSTO ALUNO QUALIDADE): contribuições conceituais e metodológicas. Brasília, DF : Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2021, p. 201-236. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/diversas/financiamento_da_educacao/custo_aluno_qualidade_Custo Aluno Qualidade.pdf. Acesso em: 07 jan. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Indicadores de qualidade na educação infantil. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2009. Disponível em: https://acaoeducativa.org.br/wp-content/uploads/2023/03/indic_qualit_educ_infantil-2_compressed.pdf. Acesso em: 20 ago. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2017. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf. Acesso em: 07 jan. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros Nacionais de Qualidade para a Educação Infantil. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2024a.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 1, de 17 de outubro de 2024. Institui as Diretrizes Operacionais Nacionais de Qualidade e Equidade para a Educação Infantil. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2024b. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/resolucao-cne/ceb-n-1-de-17-de-outubro-de-2024-591687293. Acesso em: 07 jan. 2025.
CAMPANHA NACIONAL PELO DIREITO À EDUCAÇÃO. O CUSTO ALUNO QUALIDADEi e o CUSTO ALUNO QUALIDADE no PNE: quanto custa a educação pública de qualidade no Brasil? São Paulo: Campanha Nacional pelo Direito à Educação, 2018. Disponível em: https://media.campanha.org.br/Custo Aluno Qualidade/pdf/quanto-custa-a-educacao-publica-de-qualidade-no-brasil.pdf. Acesso em: 20 ago. 2024.
CAMPOS, Roselane Fatima; DURLI, Zenilde. Infância confinada: liturgias de escolarização e privatização da Educação Infantil. Revista Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 23 n. Especial (2021): Dossiê Especial: Educação infantil em tempos de Pandemia. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/79059/45382. Acesso em: 07 jan. 2025.
CARA, Daniel Tojeira; PELLANDA, Andressa Camile. Quanto custa a educação básica pública de qualidade: o sistema CUSTO ALUNO QUALIDADEI/CUSTO ALUNO QUALIDADE da Campanha Nacional pelo Direito à Educação. In: SOUZA, Marcelo Lopes de; ALVES, Fabiana de Assis; MORAES, Gustavo Henrique (org.). Custo Aluno Qualidade (CUSTO ALUNO QUALIDADE): contribuições conceituais e metodológicas. Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2021, p. 237-274. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/diversas/financiamento_da_educacao/custo_aluno_qualidade_Custo Aluno Qualidade.pdf. Acesso em: 07 jan. 2025.
COUTINHO, Ângela Scalabrin; MORO, Catarina. Educação infantil no cenário brasileiro pós golpe parlamentar: políticas públicas e avaliação. Revista Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 19 n. 36 (2017): Dossiê: As lutas pela Educação Infantil: políticas, direitos e pedagogias. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/1980-4512.2017v19n36p349. Acesso em: 07 jan. 2025.
CUNHA, Elcemir Paço; REZENDE, Thiago Dutra Holanda de. Participation and Brazilian Misery: the participationism on the conditions of possibility in the Brazilian capitalism. Revista de Administração Pública, v. 52 n. 3, Mai-Jun 2018, p. 345-362. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0034-7612171569. Acesso em: 07 jan. 2025.
DE OLHO NOS PLANOS. Processos Participativos. [s.d.] Disponível em: https://deolhonosplanos.org.br/processos-participativos/. Acesso em 07 jan. 2025.
FONTDEVILLA, Clara. Global governance as promise-making: Negotiating and monitoring learning goals in the time of SDGs. 2021. Tese (Doutorado em Sociologia) – Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia, Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona, 2021.
GONÇALVES, Ednéia; MAIA, Ana Paula; OLIVEIRA, Waldete Tristão Farias et al. Indicadores da qualidade na educação: relações raciais na educação infantil. São Paulo: Ação Educativa, 2023. Disponível em: https://acaoeducativa.org.br/wp-content/uploads/2023/12/relacoes_raciais_infantil_2023.pdf. Acesso em: 20 ago. 2024.
LACLAU, Ernesto. Emancipação e diferença. Buenos Aires: Ariel, 1996.
PEREIRA, Fábio Hoffmann. Campos de experiências e a BNCC: um olhar crítico. Revista Zero-a-Seis, Florianópolis, V. 22, N. 41 (2020). Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/1980-4512.2020v22n41p73/43045. Acesso em: 07 jan. 2025.
PIPINIS, Vanessa Teixeira. Os bilionários na escola: um estudo sobre a filantropia familiar educacional. Tese. Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo: 2022. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48137/tde-25102022-121524/publico/VANESSA_TEIXEIRA_PIPINIS_rev.pdf. Acesso em: 07 jan. 2025.
SILVEIRA, Adriana Dragone; SCHNEIDER, Gabriela; ALVES, Thiago. Aspectos metodológicos do cálculo do CUSTO ALUNO QUALIDADE utilizando o simulador de Custo-Aluno Qualidade (SIMCUSTO ALUNO QUALIDADE). In: SOUZA, Marcelo Lopes de; ALVES, Fabiana de Assis; MORAES, Gustavo Henrique (org.). Custo Aluno Qualidade (CUSTO ALUNO QUALIDADE): contribuições conceituais e metodológicas. Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2021, p. 275-314. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/diversas/financiamento_da_educacao/custo_aluno_qualidade_Custo Aluno Qualidade.pdf. Acesso em: 07 jan. 2025.
TAPOROSKY, Barbara Cristina Hanauer; SILVEIRA, Adriana Aparecida Dragone. A qualidade da educação infantil nos documentos orientadores do MEC e normas legais. Revista Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 24 n. 45 (2022): Dossiê: História da educação da infância em Santa Catarina. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/80549/48547. Acesso em: 07 jan. 2025.
TILLY, Charles. La desigualdad persistente. Buenos Aires: Manantial, 2000.
TOMAŠEVSKI, Katarina. Education Denied: Costs and Remedies. London and New York: Zed Books. 2003.
TRAGTENBERG, Mauricio. Administração, poder e ideologia. 3ª edição revista. São Paulo: UNESP, 2005.
UNTERHALTER, Elaine. The many meanings of quality education: Politics of targets and indicators in SDG 4. Global Policy, v. 10, n. S1, p. 39-51, 2019.
XIMENES, Salomão. Padrão de qualidade do ensino: desafios institucionais e bases para a construção de uma teoria jurídica. 2014. 428 f. Tese (Doutorado em Direito do Estado) – Faculdade de Direito, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Andressa Pellanda

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
