Reflections on the quality of early schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2025.e104928

Keywords:

Excellence, Ongoing research, Continuous learning process, Self-assessment, Professionalism

Abstract

Since the late twentieth and early twenty-first centuries, the term “quality” has become a sort of icon in the organizations. Every company, organization or establishment that boasts will define itself as one of “quality”: They all want to offer quality service and care, and have the best quality products. This trend has also reached the educational world and, therefore, to pre-schools. Essentially considered a working tool, this article attempts to contribute to the exploration —from various perspectives— of professional claims and the analysis of the daily work within educational establishments. We hope that the professionals have a guidance tool that they can use to reflect on some criteria, responsible for the creation of educational quality, in order to establish conditions for the improvement of schools’ quality. This document comprises two different but complementary sectionser: (a) Quality and beyond quality in early childhood education.  (b) Criteria for quality assessment in primary schools. Both sections are elements of reflection and, therefore, in constant development and ongoing re-processing. The quality is also the ability to always be able to review the parameters that define it.

Author Biographies

Alfredo Hoyuelos, Municipio Pamplona (Navarra)

Doctor Europeo en Filosofía y Ciencias de la Educación. Gerente de las Escuelas Infantiles Municipales de Pamplona (Navarra) – Spain. Departamento de Educación Municipal. Municipio Pamplona (Navarra). Pamplona, Espanha

Jesús Mª Azkona, Plisti Plasta: Estella-Lizarra, ES

Diplomado en Magisterio, especialidad Educación Infantil. Pedagogo Pikler. Co-creador y acompañante del Espacio Familiar y Espacio de Juego PLISTI PLASTA (Estella-LIzarra, Navarra) – Spain. Estella-Lizarra, Espanha

Bruna Ribeiro, A Casa Tombada

Doutora pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo/USP (2021). Mestre em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo/PUC-SP (2010), sob orientação da profª Drª Maria Malta Campos. Pedagoga, especialista em educação infantil pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Atua como assessora da Divisão de Educação Infantil (DIEI) da Secretaria Municipal de Educação de São Paulo, desde 2013, assessorando na construção dos Indicadores de Qualidade da Educação Infantil Paulistana (2016) e Currículo da Cidade (2019). Atuou como consultora especialista em educação infantil (COEDI,SEB,MEC) na discussão da Base Nacional Comum da Educação Infantil (2015/2016). Realizou a pesquisa Iniciativas Municipais de Avaliação na Educação Infantil: Um estudo exploratório em 125 municípios brasileiros, como consultora da Unesco (2015/2016) Coordenou a área de avaliação educacional da MOVE (2001-2016) onde atualmente é colaboradora. Atuou em pesquisas na Fundação Carlos Chagas/FCC, entre elas: A gestão da educação infantil no Brasil (FVC/FCC,2012). Integrou o grupo de estudos e pesquisas sobre Sociologia da Infância e educação infantil da Universidade de São Paulo/USP. Atuou como docente do curso de pedagogia da Faculdade Sumaré. Coordenou a avaliação externa de um projeto de educação infantil em Secretarias Municipais de Educação em cinco municípios do nordeste brasileiro (Olinda, Maceió, Natal, Maracanaú, Camaçari). Coordenou o projeto de pesquisa e monitoramento de políticas públicas na Educação Infantil no Brasil pelo Instituto Girassol de Educação Infantil e Pesquisa. É autora de artigos que versam sobre indicadores da qualidade, documentação pedagógica, avaliação e gestão da educação infantil no Brasil.

Sonia Larrubia Valverde, Prefeitura do Município de São Paulo

Possui graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1985) e mestrado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1994). Atuou na Rede Municipal de Ensino de São Paulo durante 33 anos, ocupando os cargos de Professora de Educação Infantil, Coordenadora Pedagógica, Supervisora Escolar e Diretora de Divisão de Orientação Técnica de Educação Infantil. Foi membro do grupo gestor do Fórum Paulista de Educação Infantil de 2003 a 2009. Atualmente é diretora pedagógica da Onda Latina - Serviços Educacionais e Culturais. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: Avaliação, Políticas Públicas, Avaliação Institucional, Autoavaliação, Formação de Professores

References

BALAGUER, Isabel; ARDERIU, Anna (Coords.). Calidad de los servicios para la primera infancia y estimación de la demanda. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, 2007.

CEPPI, Giulio; ZINI, Michele. Bambini, spazi, relazioni. Modena: Reggio Children-Domus Academy Research Center, 1998.

COTTON, Kathleen; FAIRES, Nancy. Research on early childhood education. School Improvement Research Series, Portland, Oregon: Northwest Regional Educational Laboratory, v. 3, 2001.

DAHLBERG, Gunilla; MOSS, Peter; PENCE, Alan. Más allá de la calidad en educación infantil. Barcelona: Graò, 2005.

GONZÁLEZ DEL YERRO, Asunción; RODRÍGUEZ, Cíntia. Informe técnico sobre los requisitos necesarios para impartir una educación infantil de calidad. Madrid: Departamento de Psicología Evolutiva, Universidad Autónoma de Madrid, 2015.

HOYUELOS, Alfredo. La ética en el pensamiento y obra pedagógica de Loris Malaguzzi. Barcelona: Octaedro-Rosa Sensat, 2004.

HOYUELOS, Alfredo. El cuidado documental: somático y corporal. ReladEI – Revista Latino Americana de Educación Infantil, v. 12, n. 1, p. 27-40, 2023.

JUNTA DE PORTAVOCES DE LA REDPÚBLICA DE EDUCACIÓN INFANTIL. Documento informativo. Comunidad de Madrid, 2007.

MALAGUZZI, Loris. La educación infantil en Reggio Emilia. Barcelona: Octaedro-Rosa Sensat, 2001.

MODELO EFQM DE EXCELENCIA. Objetivos de calidad en los servicios infantiles. Red de Atención a la Infancia de la Comisión Europea, 1996.

RINALDI, Carlina. Diálogo con Reggio Emilia: ascoltare, ricercare e apprendere. Reggio Emilia: Reggio Children, 2009.

REFERÊNCIAS - APRESENTAÇÃO DA EDIÇÃO BRASILEIRA

BRASIL. Ministério da Educação. Indicadores da Qualidade na Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Nacionais de Qualidade da Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2024.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Parecer CNE/CEB nº 02/2024. Institui as Diretrizes Operacionais Nacionais de Qualidade e Equidade para a Educação Infantil. Brasília: CNE/CEB, 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Indicadores da Qualidade na Educação Infantil. Versão revisada. Brasília: MEC/SEB, 2026. No prelo.

MIGNOLO, Walter D. La idea de América Latina: la herida colonial y la opción decolonial. Barcelona: Gedisa Editorial, 2005.

RIBEIRO, Bruna. Reivindicando uma abordagem participativa com DNA brasileiro. São Paulo: Diálogos Embalados; A Casa Tombada, 2024.

SANTOS, Antônio Bispo dos. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu Editora/Piseagrama, 2023.

VENUTI, Lawrence. The Translator’s Invisibility: A History of Translation. New York: Routledge, 2008.

Published

2025-10-31

Issue

Section

Dossiê: Parâmetros de qualidade da educação infantil: disputas, conflitos e desafios