Reflections on the quality of early schools
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2025.e104928Keywords:
Excellence, Ongoing research, Continuous learning process, Self-assessment, ProfessionalismAbstract
Since the late twentieth and early twenty-first centuries, the term “quality” has become a sort of icon in the organizations. Every company, organization or establishment that boasts will define itself as one of “quality”: They all want to offer quality service and care, and have the best quality products. This trend has also reached the educational world and, therefore, to pre-schools. Essentially considered a working tool, this article attempts to contribute to the exploration —from various perspectives— of professional claims and the analysis of the daily work within educational establishments. We hope that the professionals have a guidance tool that they can use to reflect on some criteria, responsible for the creation of educational quality, in order to establish conditions for the improvement of schools’ quality. This document comprises two different but complementary sectionser: (a) Quality and beyond quality in early childhood education. (b) Criteria for quality assessment in primary schools. Both sections are elements of reflection and, therefore, in constant development and ongoing re-processing. The quality is also the ability to always be able to review the parameters that define it.
References
BALAGUER, Isabel; ARDERIU, Anna (Coords.). Calidad de los servicios para la primera infancia y estimación de la demanda. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, 2007.
CEPPI, Giulio; ZINI, Michele. Bambini, spazi, relazioni. Modena: Reggio Children-Domus Academy Research Center, 1998.
COTTON, Kathleen; FAIRES, Nancy. Research on early childhood education. School Improvement Research Series, Portland, Oregon: Northwest Regional Educational Laboratory, v. 3, 2001.
DAHLBERG, Gunilla; MOSS, Peter; PENCE, Alan. Más allá de la calidad en educación infantil. Barcelona: Graò, 2005.
GONZÁLEZ DEL YERRO, Asunción; RODRÍGUEZ, Cíntia. Informe técnico sobre los requisitos necesarios para impartir una educación infantil de calidad. Madrid: Departamento de Psicología Evolutiva, Universidad Autónoma de Madrid, 2015.
HOYUELOS, Alfredo. La ética en el pensamiento y obra pedagógica de Loris Malaguzzi. Barcelona: Octaedro-Rosa Sensat, 2004.
HOYUELOS, Alfredo. El cuidado documental: somático y corporal. ReladEI – Revista Latino Americana de Educación Infantil, v. 12, n. 1, p. 27-40, 2023.
JUNTA DE PORTAVOCES DE LA REDPÚBLICA DE EDUCACIÓN INFANTIL. Documento informativo. Comunidad de Madrid, 2007.
MALAGUZZI, Loris. La educación infantil en Reggio Emilia. Barcelona: Octaedro-Rosa Sensat, 2001.
MODELO EFQM DE EXCELENCIA. Objetivos de calidad en los servicios infantiles. Red de Atención a la Infancia de la Comisión Europea, 1996.
RINALDI, Carlina. Diálogo con Reggio Emilia: ascoltare, ricercare e apprendere. Reggio Emilia: Reggio Children, 2009.
REFERÊNCIAS - APRESENTAÇÃO DA EDIÇÃO BRASILEIRA
BRASIL. Ministério da Educação. Indicadores da Qualidade na Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Nacionais de Qualidade da Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2024.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Parecer CNE/CEB nº 02/2024. Institui as Diretrizes Operacionais Nacionais de Qualidade e Equidade para a Educação Infantil. Brasília: CNE/CEB, 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Indicadores da Qualidade na Educação Infantil. Versão revisada. Brasília: MEC/SEB, 2026. No prelo.
MIGNOLO, Walter D. La idea de América Latina: la herida colonial y la opción decolonial. Barcelona: Gedisa Editorial, 2005.
RIBEIRO, Bruna. Reivindicando uma abordagem participativa com DNA brasileiro. São Paulo: Diálogos Embalados; A Casa Tombada, 2024.
SANTOS, Antônio Bispo dos. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu Editora/Piseagrama, 2023.
VENUTI, Lawrence. The Translator’s Invisibility: A History of Translation. New York: Routledge, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alfredo Hoyuelos, Jesús Mª Azkona; Bruna Ribeiro, Sonia Larrubia Valverde

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
