The strategic adaptation process of a high education institution based on institutional theory

Authors

  • Graziela Dias Alperstedt UDESC - Florianópolis - SC
  • Graciella Martignago Graciella Martignago
  • Gabriela Gonçalves Silveira Fiates UNISUL - Florianópolis - SC

DOI:

https://doi.org/10.5007/%25x

Abstract

This article is the outcome of an investigation which aimed at analyzing the strategic adaptation process of a high education institution based on the Institutional Theory. It is a qualitative, longitudinal case study. Data were obtained from primary as well as secondary sources. Data analysis was carried out in a descriptive-interpretative way, thus allowing the identification of 14 critical events during the organization’s lifetime and those events were grouped under 6 strategic periods. In general, the adaptation of the organization showed variations from one strategic period to another. The importance of organizational leadership and their “rationalized myths” is stressed in this process. Stakeholders’ relevance varied for the different phases of the organization’s lifetime and so did management style and the organization’s strategic behavior. The case displays strong correlations with the Institutional Theory.

Author Biographies

Graziela Dias Alperstedt, UDESC - Florianópolis - SC

Possui graduação em Administração pela UDESC (1989) , mestrado em Administração pela UFSC (1994) e doutorado em Engenharia de Produção pela UFSC (2000). Atualmente é professor titular da UDESC.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Graciella Martignago, Graciella Martignago

possui graduação em Economia pela Universidade Federal de Santa Catarina (1993) , graduação em Administracao de Empresas pela Universidade do Estado de Santa Catarina (1993) e mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (1998) . Atualmente é Professor da Universidade do Sul de Santa Catarina e Consultora do Federação das Indústrias de Santa Catarina. Tem experiência na área de Administração , com ênfase em Administração de Empresas. Atuando principalmente nos seguintes temas: construção civil, estratégia.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Gabriela Gonçalves Silveira Fiates, UNISUL - Florianópolis - SC

possui graduação em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal de Santa Catarina (1991), mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (1995) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001). Atualmente é professor da Universidade do Sul de Santa Catarina. Seu foco de trabalho é na área de administração, atuando principalmente nos seguintes temas: estratégias para mudança e inovação, aprendizagem organizacional, e desenvolvimento de competências.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Published

2006-01-07

How to Cite

Alperstedt, G. D., Martignago, G., & Fiates, G. G. S. (2006). The strategic adaptation process of a high education institution based on institutional theory. Revista De Ciências Da Administração, 8(15), 114–137. https://doi.org/10.5007/%x

Issue

Section

Articles