Social end environmental corporate responsibility end maturity indicator mediating organizations strategic performance

Authors

  • Giovanni de Araujo Gomes Universidade FUMEC
  • Carlos Alberto Gonçalves Universidade Federal de Minas Gerais & Universidade FUMEC
  • Daniel Jardim Pardini Universidade FUMEC
  • Reynaldo Maia Muniz Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8077.2010v12n26p244

Abstract

The business environment has presented constant challenges to organizations leaders. In this context, permanent surveillance, reflecting the search for competitiveness and productivity, causes them turn attention to factors or actions antecedents and consequences of corporate social and environmental responsibility dimension (RSAC). The paper analyzes and estimates the intensity of the relations between the factors of brand value, reputation sense of the company concerned (stakeholders) and perspective to generate external risks, all of them such as satellites explaining the RSAC. And, in addition to tests of goodness of fit to the relational model, also was proposed an equation to measure the degree (or index) of maturity in Environmental Responsibility Corporate Sector (RSACS), attempting to analyze and identify in what stage the RSACS constructs affects the final performance as strategic for organizations. This research was performed in the construction of Minas Gerais, represented by their managers adopti a survey method using a structured questionnaires with questions based on likert variations. The data collected were evaluated by analysis of structural equations using LVPLS. To measure the shares in Environmental Responsibility, we used known models in organizations and academia, such as the Corporate Sustainability Index, the Dow Jones Indexes, the index of the Ethos Institute and the representation theory of Hopkins (1997).


Author Biographies

Giovanni de Araujo Gomes, Universidade FUMEC

Mestrado em Administração na Universidade FUMEC - 2009. Consultor de projetos de certificação e RIMA referente a meio ambiente e social. Temas de interesse: Estrategia organizacional, Governança corporativa.

Carlos Alberto Gonçalves, Universidade Federal de Minas Gerais & Universidade FUMEC

Doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo em 1986 e Mestre em Ciencias em Informática - PUC - RJ 1975. Atualmente é Professor Associado da UFMG e FUMEC. Publicou vários artigos em periódicos especializados no Brasil e exterior e livros na área de estratégia de negócios. Orient(a)ou dissertações de mestrado e teses de doutorado. Temas de interesse de pesquisa: Estratégia corporativa, Comportamento de lideranças para desempenho plural, teorias da estrategia, redes de estrategia.

Daniel Jardim Pardini, Universidade FUMEC

Doutor em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais e The Birmingham University (bolsista da CAPES, programa sanduíche na Birmingham Business School em 2004). Mestre em Administração Pública pela Fundação João Pinheiro (1998). Graduado em Administração pela UNA - União de Negócios e Administração (1988). Atualmente é coordenador do Programa de Doutorado e Mestrado em Administração da Universidade FUMEC. Interesses de pesquisa: cultura, clima e identidade organizacional, estratégias coooperativas e competitivas, governança corporativa e desempenho, empreendedorismo.

Reynaldo Maia Muniz, Universidade Federal de Minas Gerais

Conclui o doutorado em Ciência Política e Administração Pública - Universidad Complutense de Madrid (1998). Atualmente é - RAE. Revista de Administração de Empresas (0034-7590), vice-diretor da Faculdade de Ciências Econômicas da Universidade Federal de Minas Gerais e professor associado II da Universidade Federal de Minas Gerais. Professor visitante da Universidad Complutense de Madrid (2001). Vários trabalhos publicados no Brasil e Internacional. Orienta(ou) vários alunos de mestrado e doutorado. Temas de interesse de pesquisa: estratégia e estrutura organizacional, teoria das organizações, governança corporativa, poder nas organizações, políticas públicas.

Published

2010-07-12

How to Cite

Gomes, G. de A., Gonçalves, C. A., Pardini, D. J., & Muniz, R. M. (2010). Social end environmental corporate responsibility end maturity indicator mediating organizations strategic performance. Revista De Ciências Da Administração, 12(26), 244–269. https://doi.org/10.5007/2175-8077.2010v12n26p244